O vybavení jsme se s Jiřím Paškou bavili už před časem ve spojitosti s předposlední deskou Davida Kollera, jejíž příprava probíhala právě ve studiu Biotech. Kromě tématu hardwarových mašinek, které Jirka ve studiu používá, jsme ale zabrousili také na řešení monitoringu.
Jaký používáš systém pro monitoring?
Centrem poslechu mám analogový systém Crane Song AVOCET. Je to mašina s kalibrovaným krokovým řízením úrovně poslechu a možností přepínání 3 stereo monitorů a řízením dalších užitečných věcí. Má úžasný zvuk a je to jeden z top možných přístrojů svého druhu, ale po pravdě musím říct, že jsem si do dnes nezvykl na jeho krokový potenciometr a ergonomii ovládání. Zvažuju, že ho prodám a vyměním za jiný systém, který mi víc padne do ruky.
Máš "naposlouchaný" jeden pár monitorů, na kterých uděláš vše? Nebo volíš různé monitory?
Při práci hodně přepínám mezi několika páry monitorů, je to hodně důležité, protože odlišný poslech umožňuje slyšet zvuk jinak a to často odhaluje neduhy, které člověk na jeden typ poslechu neodhalí. Druhá věc je taky fakt, že ucho má tendence si na konkrétní typ poslechu po čase zvyknout a přestat vnímat tolik odlišných detailů jako při poměřování s více páry monitorů. Mám rád možnost přepínání, pro mastering a hlavně mix, je to velmi důležité. Ve studiu mám spousty monitorů, mám pro ně velkou slabost :). Do kvalitních monitorů jsem ochotný hodně investovat. Podle mě to je jeden z nejzásadnějších článků studia, protože pokud člověk přesně neslyší svoji práci, nemůže se na tu informaci spolehnout a tím pádem se ani rozhodovat jak bude při nahrávání, míchaní nebo masteringu na zvuk reagovat.
Hlavní poslech mého studia jsou Belgické main monitory FAR AV-50c. Používám je už 7 let. Tyto velké aktivní monitory jsou vybaveny 2x 10 palcovým reproduktorem a mají úžasný frekvenční rozsah, v basech až do 30Hz. Mám velmi rád jejich tlak a samozřejmost s jakou podávají hudbu. Je to ale každopádně hodně přísný poslech, který nic nepromine. Jako nearfiled monitory používám moje oblíbené KRK Exposé E8B, ty si hodně cením pro detail a analytickou přesnost kterou nabízí. Při práci trávím nejvíce času právě na E8B. Koupil jsem k nim ještě subwoofer KRK S12, který sice E8B nepotřebují, protože hrají hodně hluboko, ale chtěl jsem je rozšířit také o ten nejhlubší subbas. K těmto monitorům mám malinké 4 palcové KRK V4, které používám pro kontrolu zvuku při malých hlasitostech, to je velmi důležitá věc. Jako čtvrtý pár monitorů mám v režii starou klasiku Yamaha NS10m, tato retro bedna je k nezaplacení v čitelnosti středů a k určování poměru nástrojů. No a nemůžu nezmínit ještě maličké počítačové repráčky za 200,- Kč na kterých poslouchám velmi potichu a kontroluji na nich, zda to co je na nahrávce podstatné, je skutečně srozumitelně slyšet. Informace zvuku z těchto hobby repráčků má při kontrole stejnou hodnotu jako informace z velkých drahých monitorů, které se ale přirozeně chovají úplně jinak. V druhé režii mám skvělé monitory KRK Exposé E8T, což je předchůdce E8B. Řídím je monitor kontrolerem Presonus CentralStation, který je hodně dobře vybavený a za krásnou cenu.
Jiří Paška (aka Ecson Waldes)
je jedním z nejžádanějších masteringových inženýrů u nás a majitelem studia Biotech, kterým už prošla dlouhá řádka zvučných jmen české hudební scény jako například David Koller, Monkey Business, Support Lesbiens, Kryštof, Dara Rolins, Tonya Graves, J.A.R, Sunshine, Clou, Mandrage, Toxique, Charlie Straight, Niceland, Kamil Střihavka, Dan Bárta & Illustratosphere, Anna K, 100°C, UDG, Republic Of Two, XINDL X, Ewa Farna, Memphis, Vypsaná Fixa, Michal Pavlíček, Jaromír Nohavica, Pavel Šporcl a mnoho dalších. Za svou práci získal řadu prestižních ocenění, jako například cenu akademie populární hudby Anděl, Ultram:x, Dance Awards, či mezinárodní Clavia Competition. Na velké části alb se kromě mixáže a masteringu současně podílí i jako hudební producent.