logo Disk

Nabušený launchpad na steroidech AKAI Pro APC64 (1. část) Luxusně provedený, ovládacími prvky a funkcemi našlapaný a skvěle zpracovaný kontroler

Nebudu chodit kolem horké kaše. Ihned po rozbalení APC64 vás do očí praští nabušený kus hardwaru, který vás namotivuje okamžitě zapnout počítač, rozjet Ableton a zjistit, jak mocný nástroj právě rozšířil váš arzenál.

Kategorie: Studio - Recenze | Pódium - Recenze
Lukáš Vojta | 5. března 2024

Nabušený launchpad na steroidech AKAI Pro APC64 (2. část)

 

 


Můžu vás ubezpečit, že tentokrát to AKAI Pro pořádně rozjel a stvořil hybridní zařízení, které vyplnilo chybějící článek mezi launchpadem a Pushem přímo od Abletonu. A jak to celé dopadlo?

Představení a popis vzhledu

Je to tady. Na stole před vámi leží vesmírně vypadající zařízení se spoustou tlačítek, knoflíků a světélek, které na vás bliká všemi barvami a vy přesně nevíte, kde začít. Inu, pustíme se do toho a zhruba si řekneme, o co tady jde a jak tuhle parádu zapojit do hry. Vprostřed zařízení se nachází celkem 64 gumových podsvícených tlačítek s citlivostí na dotyk a takzvaným Polyphonic Aftertouch (citlivost na sílu přítlaku i po stisknutí, a to u více padů zároveň), což se u kontrolerů této kategorie již stává zaběhnutým standardem. Tyto „pady“ slouží ke spouštění klipů v Abletonu Live, také ale k naprosto fantasticky zpracovanému a návykovému hraní (jako na klávesách) či zadávání not a bubnů do klipů v Abletonu, případně vestavěného sekvenceru. Já osobně jsem si hraní na launchpadu… pardon, chtěl jsem říci na APC64, tolik zamiloval, že se zřejmě neubráním jej v pozdější části recenze pořádně rozvést.

Tlačítka se opravdu povedla

Nyní se dostáváme k bodu, který musím opravdu vyzdvihnout a vypíchnout kvalitu APC64. Kolem mřížky padů se rozkládá úctyhodný počet různých druhů tlačítek, sloužících k přepínání funkcí padů, ovládání Abletonu, spouštění scén… Je toho opravdu hodně a dopodrobna se k funkcím těchto tlačítek ještě vrátíme. U jedné věci se však pozastavím rovnou, a to je provedení a zpracování těchto tlačítek. Ono se totiž poměrně často stává, že na trh vyjde našláplý kontroler či synťák, který je do detailu propracovaný, zasazený do leštěného mramoru a s boky osazenými fosilií z mamutích klů starých miliony let. Vše je naprosto dokonalé, dokud člověk nestiskne libovolné tlačítko. V tu chvíli se po neurčitém stisknutí vrklavého plastového výlisku ozve zvuk podobný křupnutí kávové lžičky (ano, přesně té, u níž udělali soudruzi z NDR chybu) a skvělý pocit z kontroleru je vmžiku tentam. Stává se to skutečně často, nyní však ne. Návrháři APC64 si při výběru spínačů dali skutečně záležet a evidentně se nebáli pustit korunu, protože pocit ze stisku funkčních tlačítek je zde skutečně prémiový. Pogumovaná tlačítka po vyvinutí přiměřeného stisku krásně jemně, téměř naprosto tiše, za doprovodu příjemně návykové haptické odezvy „ťuknou“ a dodají člověku při jejich stisku touhu mačkat je znovu a znovu. Skvělá práce. Skoro bych ani nečekal, že se při recenzování kontroleru dokážu někdy takto zaseknout na něčem tak banálním, jako je mechanismus tlačítek, ale věřte mi, že tohle je fakt žrádlo.

Touchstripy jsou skvěle zpracované

V neposlední řadě se konečně dostáváme k tomu podstatnému, co z tohoto kontroleru dělá něco odlišného od konkurence a co pro většinu z vás nejspíš bude tím hlavním lákadlem. Nejedná se o nic jiného než o osmero dotykových proužků (touchstripů). Tyto skvěle zpracované „fadery“ dodávají APC64 onen steroidový nádech a posouvají ho na level něčeho nového, neotřelého a pro mnoho uživatelů přidávají ovládací prvek, který by bylo například u launchpadu jinak nutno doplnit zakoupením dalšího zařízení. A k čemuže tyto touchstripy vlastně jsou? Inu, zvládnou toho hodně. Přes ovládání hlasitosti stop až po komplexní ovládání maker a prvků nástrojů a efektů, mezi nimiž lze pomocí APC64 pohodlně přepínat bez nutnosti sáhnout na myš. To vše je podtrhnuto osmi řadami LED diod, které nejen že indikují pozici faderů, ale navíc vždy krásně změní barvu na základě stopy, již ovládají. V tomto AKAI Pro opravdu oceňuji. Je to ten maličký detail, který ale spolu s dalšími maličkostmi tvoří krásně fungující celek. Navíc v případě, kdy pro vás Color Coding není cizí slovo a každou stopu máte barevně odlišenou, dokáže toto barevné rozlišení touchstripů parádně zpřehlednit orientaci, což já osobně opravdu oceňuji.

Touchstripy jsou skvěle zpracované, okamžitě reagují a s LED diodami krásně hrají dohromady. Měl jsem již možnost vyzkoušet poměrně velké množství kontrolerů a u některých z nich je práce s touchstripy značně znepříjemněna kvůli jejich znatelné latenci. To však rozhodně není případ APC64, zde jsou stripy opravdu bleskurychlé a je radost je používat. Navíc zde opět AKAI Pro zazářil při výběru materiálů. Nejen že touchstripy dobře vypadají a jsou příjemné na dotek, ale oproti mnoha konkurenčním kontrolerům, kde se na touchstripech kvůli nevhodně zvolenému povrchu doslova zasekává prst, na APC64 prst krásně klouže, a nedochází tak k nechtěně kostrbatému záznamu pohybu, případně k (ve vzteku) rozmláceným klávesnicím.

Přítomnost displeje zde rozhodně potěší

Než se pustíme do detailního popisu jednotlivých funkcí a ovládacích prvků, nesmím zapomenout zmínit malý (ale šikovný) displej, který je umístěn v pravé spodní části kontroleru společně s otočným ovladačem, který je vybaven stiskovým vypínačem, což znamená, že kromě otáčení jej lze i zmáčknout. Displej je, jak jsem říkal, sice mrňavý, ale krásně barevný a jeho přítomnost na kontroleru je silně žádoucí. Například u launchpadů všech kategorií displej chybí úplně a říkám vám, že třeba výběr správné stupnice pouze za pomoci 64 tlačítek, které jsou jen barevně rozlišené, rozhodně není žádný med. Bez zdlouhavého hledání v manuálu nemáte chvílemi šanci vědět, jaké funkce měníte a na co klikáte. Zde díky onomu barevnému displeji víte, na čem jste. Displej rovněž zobrazuje hodnoty zvolené pomocí touchstripů. Co se týče samotného rotačního enkodéru (otočného ovladače), jeho pohyb je plynulý, chvílemi však nepřesný a jednotlivé volby přeskakují nehledě na pozici kroků ovladače, což je bohužel malé zklamání. Rovněž mě docela překvapilo, že stiskem tohoto ovladače se aktivuje metronom, což bych upřímně čekal spíše na tlačítku s popiskem. Nejde o nic zásadního, ale přinejmenším je toto umístění aktivace metronomu nezvyklé.

Verdikt

AKAI Pro APC64 je luxusně provedený, ovládacími prvky a funkcemi našlapaný a skvěle zpracovaný kontroler. Od naprosté dokonalosti jej dělí pár poměrně drobných, avšak pro některé z vás možná důležitých detailů.

Tak. Máme tu konec první části, která byla spíše takovou menší ochutnávkou. V druhém díle se můžete těšit na detailní rozpitvání APC64 do morku kostí, popis integrace s Abletonem, náhled na většinu funkcí a v neposlední řadě i porovnání se dvěma největšími konkurenty, kteří by mohli APC64 šlapat na paty. Toť pro dnešek vše, díky moc za přečtení a těším se u druhé části.

Přečtěte si také:

Recenze: Ableton Push 2 a Live 9.5

Ableton jde s DAW Live vlastní cestou a odlišuje se v mnoha aspektech od jinak docela jednotné konkurence. Ačkoli lze s Live použít téměř jakékoli MIDI zařízení, přišel Ableton v r…

Recenze: Native Instruments MASCHINE MK3 (DJforum.cz)

Před nedávnem společnost Native Instruments představila novou verzi produkčního nástroje Maschine slibující řadu nejen kosmetických vylepšení, která zpříjemní hudební tvorbu a prod…

Nabušený launchpad na steroidech AKAI Pro APC64 (2. část)

A je to tady. Konečně jste se dočkali druhého dílu recenze na APC64, ve kterém si zařízení pořádně rozpitváme, seznámíme se s funkcemi, naučíme se pár šikovných fíglů a ve finále j…

Recenze: AKAI Pro – APC64 (Audiozone.cz)

Zajímavý kontroler AKAI APC64 navržený pro ovládání programu Ableton Live si představíme v recenzi Mirka Píši. Tento ovladač, určený především pro produkci hudby a živá vystoupení,…

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře