Co ve vašem studiu nejčastěji točíte - produkujete?
V našem studiu točíme hlavně reklamní spoty, ale vyrábíme tady i různý e-learnigové záležitosti. To znamená, přijde herec a namlouvá třeba, jak se prodává Volvo a podobně.
A co dabing nebo audioknihy?
Ne, ne, to neděláme, ale to by se nám teda líbilo, protože známe plzeňský herce, některý to dost uměj, třeba Martin Stránský, ale zatím jsme se k tomu nějak nedostali.
Které všechny herce máte vlastně ve vašem portfoliu?
Jsou to spíš plzeňští herci, ale například jmenovaný Martin Stránský, pak k nám chodí Martina Samková, Michal Štěrba a další.
Které reklamy jste dělali?
Točíme hlavně rozhlasové reklamy. A určitě budete znát rozhlasové Planeo.
Vytváříte reklamy i kreativně?
Jistě, máme tady na to kreativce. Dříve jsme to dělali sami s bratrem, ale teď máme kolegyni, která hýří výbornými nápady. Takže standardně vymýšlíme třeba čtyři texty na spoty, a když se to klientům nelíbí, tak pokračujeme do té doby, dokud se jim to líbí.
Jak dlouho trvá celý proces od návrhu po realizaci?
Od návrhu po realizaci … no tak někdy to jde, někdy to nejde. Někdy máte návrh hotový za 5 minut, anebo nad tím taky strávíte třeba půl dne. Záleží na tom, jak je to těžké téma a co ten klient po nás vlastně chce. Ale v průměru to tak dlouho zase netrvá, protože reklamu už děláme asi dvacet let, takže většinou už víme, co ti klienti chtějí.
Jaké máte prostory a jaké vybavení?
Jsme tady v takovým zvláštním prostoru. Nahrávací místnost, vlastně studio máme dole a režii nahoře, takže na sebe nevidíme. Máme teda ale kameru a herce samozřejmě vidíme.
To nemusí být špatné – dvě místnosti dále od sebe. Žádné přeslechy…
To rozhodně nemáme. No špatné to není. Máme místnosti dobře odhlučněný, to je pravda, ale režii nemáme akusticky proměřenou, takže existují lehké potíže. Už se na to ale chystáme. My jsme vlastně začali úplně od píky a všechny důležité věci se učili za pochodu.
Jak dlouho fungujete?
Můj bratr začal nahrávat muziku pro místní rádio, které po revoluci vznikalo jako první v našem kraji. Byl zrovna na vysoký škole, dělal muziku a natáčel ji v Českým rozhlasu ještě do pásu. Vlastně od nějakého devadesátého prvního/druhého se začal zabývat zvukařskou činností. Pak se k tomu přidávaly další a další věci a já se přidružil zhruba tak před dvaceti lety.
Jakou máte zvukovou kartu?
Pár jsme jich vystřídali - měli jsme například Rozetu 200, protože disponuje dvěma vstupy a na hlas nám to bohatě stačilo. Teď máme asi dva nebo tři roky Apollo 16 od Universal Audio, mimochodem taky od vás, protože jsme si přečetli tip na její plug-iny, které fungují opravdu velmi dobře. Spojili jsme prostě dobrou kartu s plug-iny. Dodatečně jsme dokoupili UAD Satelite na přidání paměti. Takže vlastně máme 16 vstupů a 16 výstupů a to samozřejmě používáme.
Jak jste na tom s monitory? Na co posloucháte?
Máme monitory značky Riha, to asi nikdo nebude moc znát. Jsme totiž napojení na kamaráda a lidi kolem něj, kteří nám tady dřív stavěli počítače a pak začali dělat i bedny do domácností. Poslechl si monitory Tanoe, co jsme tady měli dřív, a řekl: „Hele kluci, my vám uděláme lepší“. Takže máme tyhle bedny a musím říct, že hrají naprosto špičkově. Opravdu se v tom ti kluci vyznají a udělali nám je k naší spokojenosti. Určitě existují i lepší monitory, ale Riha jsou pro nás naprosto dostačující. A protože máme v režii špatnou akustiku, používáme korekční software. Vím, že ty opravdu profesionální studia takhle pracovat nemohou, ale my tady máme od Sonar Works software, který upravuje frekvenční křivku. Možná, že znáte Sonar Works Reference 3. My si jím pomáháme. Není to ideální a chtěli bychom akustiku změnit. Nechceme se do toho ale pouštět sami, protože si myslím, že je lepší, když přijede nějaký odborník, který nám místnost proměří a přesně nám řekne, co máme udělat. Případně se budeme muset dokonce odstěhovat. Ale to jsou všechno plány do budoucna.
Vaše zkušenosti se značkou WARM AUDIO jsou první? Proč jste si ji vybrali?
Protože jsme od DISKu nakoupili už poměrně dost věcí a občas podívám na web a všiml jsem si, že tam je kompresor WA-2A od Warm Audio. Ten se mi docela líbil, přečetl jsem si recenzi, kterou dělali v Mercury Studiu, a říkal si, že bychom to mohli zkusit. Stojí sice 30 000 Kč, ale není to zase 90 000 Kč nebo kolik jako za LA2A. Takže jsme řekli, že to vyzkoušíme. Recenzent – Roman Šándor na Warm Audio pěl poměrně ódy. Protože kromě toho, že děláme reklamy, máme i svojí kapelu a chceme svůj zvuk vylepšovat, rozhodli jsme si Warm Audio pořídit. Opravdu musím říct, že jsem s ním velmi spokojený. Jak říkal Roman Šandor z Mercury studia, tak hlas skutečně vyleze před kapelu a nemusíte ani moc používat EQ. Fakt je to dobrý!
Vy máte ale 2 výrobky od Warm Audio?
Máme WA-2A, ale potom máme ještě ekvalizér EQP. Chtěli jsme porovnat, jak funguje na zpěvy nebo na mluvený slovo. Používám totiž plug-in Pultec EQP-1A od UAD a to docela dost. No a byl jsem zvědavý, jak funguje hardware. Je pravda, že tohle Warm Audio funguje trošičku jinak, není to úplně přesně to samé. Bohužel nemám srovnání s hardwarem PulTec, ale jsem si jistý, že z Warm Audia dostanete víc než z plug-iny. Pozor, ale jak na co!
My Warm Audio používáme podobně, jak jsem si přečetl v recenzi z Mercury Studia - spíš na finalizaci. Přidáváme basy a výšky na masteringu a ono to dodá krásný lampový zabarvení. Prostě jen na dobarvení, ale fakt to funguje. Líbí se mi to.
Jak je máte v řetězci zapojené?
My nahráváme přes Neve 8801, to je preamp. Vlastně při nahrávání používáme jenom preamp a nezapojujeme žádný kompresor ani ekvalizér. Nic. Nabíráme jen čistou nahrávku. Samozřejmě, že když zpěvák zpívá, musíme hlídat „ledky“. Získáme tak ale Neve sound - čistý, krásný zvuk. Pokud bychom používali kompresor tak opatrně. Musíte s takovým náběrem zkušenosti, protože co nahrajete přes kompresor, to už potom nejde vrátit. Nahrajeme raději čistý tón a potom si ho při míchání projedeme a přibarvíme ještě jednou.
Kde máte zapojenou Elysii Xpressor? Jde to poznat ve zvuku?
Vstupy zapojujeme přímo do Apollo 16. Používáme Logic pro X, takže pokud potřebuji například použít kompresi na bicí nebo basu nebo cokoliv, nastavím například Output ¾ do Elysie a Input ¾ zpátky. Vše hraje v reálném čase. Logic je na to připravený, asi jako všechny ostatní DAW. Signál tak protáhneme vlastně přes smyčku. Nemáme žádný sumační pult, který mi zatím na tuhle práci přišel zbytečný. Vše je tedy napojený natvrdo přes Apollo. Využít lze 16 vstupů a 16 výstupů.
No musím říct, že na base je to i ve spojení s WA2A úplně o něčem jiným. Tenhle Xpressor jsme si pořídili, protože je podle mého názoru moderní. V Logicu i v Universal Audio jsou kompresory rovněž moderní, ale mně ta Elysia přišla dobrá v tom, že nabízí možnosti rozšířeného nastavení. Je tam třeba Sidechain filter, když potřebujete, aby se komprese vyhnula subbasům. Zvuk je opravdu dobrej. Tvrdej, krásnej, přesně podle toho, jak si to nastavíte. S Xpressorem si můžete pohrát. Umí spoustu věcí.
Chystáte něco zajímavého v muzice nebo v mluveném slovu?
V muzice jsme teď našli zpěvačku, která zpívá úplně úžasně, a chtěli bychom s ní vydat CéDéčko, ale protože kovářova kobyla chodí bosa, tak to bude určitě na dlouho. No uvidíme.
Ale jinak pracovně neděláme samozřejmě jenom rozhlasový reklamy, ale děláme třeba i různý reklamní filmy a podobný věci, takže využíváme tohohle studia i toho, že umíme dělat muziku přímo na míru. Myslím si, že se nám to docela daří. Ale určitě jsme ještě neskončili a chceme jít dál, prostě rozumně uvažovat a postupně přidávat věci, který opravdu potřebujeme.
Co máte vlastně za kapelu?
Já hraju na kytaru a bratr je klávesák. Když jsme se oženili, znáte to, manželky hraní né že zakázali, ale tak nějak vývojem přišlo, že jsme dlouho nehráli. Teď bychom se k tomu chtěli vrátit, byť jako skladatelé nebo producenti. Uvidíme. Zatím nikam nechvátáme, takže název kapely bych zatím neřešil.
Zajímavé odkazy: