Pokud od začátku budujeme nebo jen upravujeme jak nahrávací, tak poslechovou místnost (režii) ve firemním či domácím studiu, měli bychom docela detailně pracovat se dvěma důležitými parametry. Jsou jimi neprůzvučnost a pohltivost. Budou nás informovat o tom, jak je na tom naše studio s propouštěním nežádoucích zvuků dovnitř i ven. A jak různými materiály snížíme odrazy, a tím snížíme nejen dozvuk, ale také již zmíněné průslechy (průzvučnost).
Jak se mění akustická energie, která prochází zdí?
V případě studia se jedná o uzavřený prostor, který podléhá jiným zákonitostem než prostor otevřený. V praxi je typický tím, že přestože část akustické energie projde ven, obvykle většina zůstane vevnitř. A pohyb akustické energii uvnitř místnosti má pak svá pravidla. Jak fungují?
Akustická energie, vlna (z kytarového komba, bicích, žesťových nástrojů ad.) rozkmitá zeď. Čím bude tlak silnější, tím se překážka, zeď více vychýlí. Proběhnou v ní pak následující procesy.
Část energie, kterou zeď není schopna pojmout, se odrazí a putuje nazpět do místnosti. Obvykle pak má menší objem a i menší energii.
Tip1: V případě poslechových nahrávacích místností je žádoucí, aby odrazy vytvořily tzv. difúzní, rovnoměrně rozestřené pole. Toto pole by pak mělo být co do energie a tím i hlasitosti slabší než zvuk z primárního zdroje. Odrazy vlastně svým součtem vytváří dozvuk. V rámci dozvuku jsme schopni rozeznat fázi s „early reflections" (jednotlivé brzké odrazy) a fázi „reverb" (mnohonásobné odrazy). Dozvuk přímo souvisí s velikosti a kubaturou místnosti (a tím také různými žánry).
Část energie se spotřebuje na kmitání stěny a přemění se v teplo.
Tlumící materiál Vicycle 60 od Vicoustic je složen z porézní struktury a ta významně sníží přenos zvuku.
Část energie předá kmitající stěna dál (tato energie souvisí s tzv. průzvučností).
Tip2: Rozkmitaná zeď nepředává svou energii jen za sebe, ale i nazpět do místnosti. Může podporovat a zesilovat nežádoucí rezonance.
Tip3: Průzvučnost či neprůzvučnost můžeme měřit zvnitřku ven nebo naopak zvenku dovnitř.
Pozor, sádrokarton neupevněný v krátkých délkových intervalech může snadno kmitat jako struna a posilovat basy. Jinými slovy hučí!
VicVibro FS.01 od Vicoustic brání pevnému spojení mezi podlahovou krytinou a konstrukcí podlahy. Tím zamezí přenášení vibrací.
Čím je stěna hmotnější a méně pružná, tím tížeji ji akustická energie rozkmitá a tím méně dojde k vnitřní i vnější průzvučnosti. Na druhé straně ale nemůžeme např. domácí studio stavět se stěnami tlustými a hmotnými jako v bunkru, a proto přijdou k užitku absorpční, pohltivé materiály. Ty část energie pohltí a přemění na teplo.
Tip4: Úměrně hmotná a nepružná zeď s úměrným počtem absorbérů zabezpečí pronikání energie ven i jejímu putování zdí dále po budově.
Část energie (tzv. vzduchová) projde póry ve zdi a putuje rovněž směrem za zeď (i tato energie souvisí s tzv. průzvučností).
Tip5: Póry ve zdi lze přehradit jednolitější izolační hmotou. Ať již deskami nebo látkou. Takové panely i látky mají rovněž dobré antivibrační vlastnosti. Do určité míry zabraňují zdi, podlaze či stěnám, aby se rozkmitaly.
Část energie putuje zdí po celé konstrukci budovy. Slyší ji potom sousedi nebo naopak vy slyšíte je.
Proto je důležité při stavbě nebo rekonstrukci zdi i vodivé materiály ve zdi patřičně izolovat, aby nepřenášely své vibrace dál.
Izolační látky a panely Vicoustic se vkládají do zdí, stropů i podlah - zabrání putování nežádoucí akustické energie ve stavbě (konstrukci).
Jaké materiály vedou v budově energii nejsilněji? Tj. nejhlasitěji?
Velmi kritické jsou kovy, ať už jde o nosné nebo podpůrné konstrukce. Stejně nežádoucí roli pak hraje ústřední topení nebo třeba i plynové trubky. Navíc rychlost zvuku v kovech je násobně vyšší než ve vzduchu či třeba i ve dřevu. To může potom způsobovat nežádoucí fázová zpoždění i součty nechtěně navrstvených zvukových složek.
Pokud chcete odtlumit trámy i železné konstrukce, použijte VicVibro SCH.01.
Sice ne nežádoucím vodičem, ale citlivým nezakrytým místem bývá klimatizace. Nejen že vháněný vzduch syčí a šumí, ale otevřený vstup klimatizace může přivádět hlasité zvuky zvenčí.
Tip6: Zalomené klimatizační potrubí do tvaru U silně potlačí případné ruchy zvenku. Svou službu udělá i hrubý povrch vnitřního potrubí. Neodráží, ba naopak pohlcuje a krátké vlny.
Co nám prozradí činitel pohltivosti?
Každý materiál vykazuje určitou pohltivost: dokáže vstřebat akustickou energii, pohltit ji a přeměnit v teplo. Protože různě vysoké zvuky (úžeji tóny) mají různou vlnovou délku, pohltivost je kmitočtově závislá. Materiály, které jsou co do šířky tlusté (hluboká vatová „kapsa“), anebo v souladu s předaným impulsem spolukmitají pomaleji (rozměrný kmitající panel), lépe vstřebají v basy a nižší středy. Naopak materiály do šířky mělčí (závěsy, záclony) stačí vstřebat jen vyšší kmitočtová pásma – vlny krátké.
Patříčně hustý a hluboký materiál uvnitř kmitajících panelů pohltí nežádoucí rezonanční módy místnosti.
Tip7: Jaké výškové pásmo jak rozbijí, tak i vstřebají pověstné obaly na vajíčka? Snad ne celé spektrum?
Pomocí absorbérů „naladěných“ tak, aby v místnosti pohlcovaly jen omezená nežádoucí pásma, srovnáváme kompletní spektrum do vyvážené křivky hlasitosti.
Absorpční panely, např. VicPattern Ultra FR Reflex Locarno mají i krásný design.
Pro ubírání rušících a nepatřičně zesilujících rezonančních pásem nepotřebujeme jen absorbéry a kmitající panely. Svou úlohu mohou splnit knihy, koberec, závěsy, peřiny, komínky oblečení či matrace a také lidé. Jen bychom si měly být vědomi toho, že každý tento materiál funguje jinak v basech, středech i výškách.
Co označují desetiny a setiny v koeficientu pohltivosti?
Činitel pohltivosti zvuku je dán poměrem akustické energie, která je pohlcená určitou plochou, vůči akustické energii, která dopadá na tuto plochu.
Činitel pohltivosti je podobně jako procenta bezrozměrnou jednotkou. Informuje nás vlastně o poměru. Pokud má velikost 1, daný materiál pohltí vše (pozor ale, v jakém kmitočtovém pásmu funguje). Pokud má velikost 0, materiál nepohltí nic.
VicTotem Ultra VMT slouží jako difúzer i absorbér.
V případě koeficientu pohltivosti o velikosti 0,75 na frekvenci 500 Hz víme, že v dvoučárkované oktávě (středech) daný materiál pohltí 75 % akustické energie, která na ni přichází. 25 % už nedokáže pojmout.
Podívejme se, jak jsou na tom některé materiály běžně se nacházející v bytě:
125 Hz (c) | 500 Hz (c2) | 2000 Hz (c3) | |
materiál (m2) | |||
otevřené okno | 1 | 1 | 1 |
dřevěná podlaha | 0,1 | 0,1 | 0,08 |
koberec | 0,09 | 0,21 | 0,29 |
záclonové závěsy | 0,07 | 0,57 | 0,81 |
cihlová zeď s hladkou omítkou | 0,01 | 0,02 | 0,02 |
židle ze dřeva | 0,01 | 0,02 | 0,02 |
posluchač sedící | 0,12 | 0,46 | 0,63 |
Tip8: Dalším užitečným parametrem je činitel zvukové odrazivosti. Je dán poměrem odražené akustické energie od určité plochy k dopadající akustické energii na tuto plochu.
Přečtěte si také:
Tipy, jak na akustiku domácího studia: díl 1. Místnost také hraje
Potřebujete akusticky upravit domácí studio, zkušebnu či učebnu? Chcete přijít na kloub tomu, jak se to dělá? Máte omezené finanční prostředky a hodláte komponenty nakoupit a insta…
Tipy, jak na akustiku domácího studia: díl 2. Stavební úpravy
Potřebujete akusticky upravit domácí studio, zkušebnu či učebnu? Chcete přijít na kloub tomu, jak se to dělá? Máte omezené finanční prostředky a hodláte komponenty nakoupit a insta…
Bezva akustika u mě doma
Který srdcař, jemuž uhranul zvuk, by nechtěl mít doma vychytanou akustiku? Ať jde o pracovní koutek či pracovnu, hifi poslech nebo třeba domácí kino. A prostor, kde bydlíme, je zár…