Čím bude váš workshop jedinečný?
Půjde o dva workshopy a mezi nimi měsíční přestávka. Na prvním budou čtyři živí šikovní, ba skvělí hudebníci, které budeme nahrávat. Doma si kurzaři nahrávky upraví a smíchají. Na druhém workshopu jejich střihy a mixy vyhodnotíme.
Kdy proběhne?
Živé natáčení v pátek 26. října 2018 a analýza a vyhodnocení mixů 23. listopadu 2018.
Přihlásit se na dvoudenní workshhop živého nahrávání a mixu | |||
Říkáš, dobří, ba skvělí muzikanti… Můžeš být konkrétnější?
Učím na JAMU a vybral jsem ty, kteří výrazně technicky i muzikantsky vyčnívají. Jazzového a rockového bubeníka, univerzálního kytaristu, co zvládne i baskytaru, houslistu, co sebou přinese více nástrojů a saxofonistu i klarinetistu v jednom. Se všemi jsem točil, mají kvalitní nástroje a krásný plný tón. V tomhle by si potom zvukaři neměli stěžovat, že mají špatný materiál, ale nedostatky hledat případně u sebe.
Tolik nástrojů, stihnete to vůbec za jedno odpoledne?
Budeme je točit postupně playbackem, jen krátké pasáže, co poskládají dohromady písničku. A také krátké sólové věci typické právě pro každý z nástrojů. Povíme si, jaké má nástroj rejstříky a frekvenční spektrum, jak směrově vyzařuje a jak jej správně snímat. Tipy, vychytávky.
Počítám s tím, že kurzaři nebudou sedět jako pecky, ale rozdělí si role studiových pracovníků: režisér, zvukař obsluhující DAW, zvukař pro analogový pult a odposlechy, pomocný zvukař pro výměnu a přesouvání mikrofonů v nahrávací místnosti ad. Takhle to konec konců děláme se studenty audio inženýrství. Rotují a mění si role, aby si toho co nejvíce na cvikách ozkoušeli.
A taky věřím, že dobří muzikanti budou zvukaře řácky inspirovat. Audio inženýr by měl být zajímavou hudbou nakopnut a skladbu pozvednout o několik pater výš!
To znamená, že prostory – laboratoře na VUT dobře znáš?
Ano, učím tam studenty audio inženýrství už skoro pět let. Studio – laboratoř má solidní vybavení i akustiku. Vždyť se tam měří směrovost profesionálních přístrojů. Využijeme mikrofony Rode, AKG, analogový pult Soundcraft, převodníky Motu a RME, kontroler/pult Mackie i monitory Event, řadu DAW jako Cubase, Studio One, Wave Lab ad. Bicí soupravu, komba ad. osadíme mikrofony již dopředu, abychom se při točení nezdržovali.
Kurz je dvoudenní. Proč měsíční přestávka mezi prvním a druhým kurzem?
Jednotlivé stopy vyexportujeme do formátu wave a vše uložíme na googledrive. Tam si kurzaři budou moci zdroje stáhnout, naimportovat do svých programů, kde budou editovat, efektovat a míchat. Měsíc proto, ať mají čas a odstup si s písničkou i sólovými záběry co nejvíce pohrát.
Také mohou poslat své mixy dříve a já jim odpovím, co případně ještě vylepšit. Úměrně si tak můžeme mixy „pinkat“ přes google.
Každý může míchat ve svém DAW?
Jasně, to je dnes běžný standard. Jen se dohodneme, jaké hlavní efekty budou pro jaký nástroj používat a také, že vždy zmáčknou kouzelné tlačítko printscreen a uloží si nastavení daného efektu či projektu ve svém DAW. Abychom si později připomněli nastavení jejich parametrů.
Jak budeš výsledky hodnotit? Podle jakých kritérií?
Podle uší i přehráním na různé audio monitor. A také si budeme pouštět referenční skladby erudovaných zvukových mistrů a producentů. Srovnávat, hledat, diskutovat.
Na jaké audio monitory a v jakém prostředí budete mixy poslouchat?
Event, Yamaha, KRK, Gibson ad. Ve Studiu Škroupova v Brně. V prostorách, s rovněž profesionálně řešenou akustikou.