logo Disk

Avantone BV-1 mkII – luxusní samet v kovu a pavoučích podvazcích Skvělý zvuk z mikrofonu s vintage charakterem, špičkovými součástkami a mikrofonní vložkou CK12

Společnost Avantone nastoupila na zajímavou cestu, kdy se snaží hudebníkům a zvukařům nabídnout produkty, které vycházejí ze skvělých a mnohokrát kvalitativně ověřených předloh, ale nejsou to pouhé kopie. Je tak možné jít cestou moderních výrobních postupů, ale i měnit původní typy součástek za vhodnější.

Kategorie: Studio - Recenze
Slávek Šámal | 13. dubna 2023

Legenda jménem C–12

Tentokrát mi na testování přistál skutečně velký kufr, uvnitř kterého je opravdu velký mikrofon. On je tedy rozměrově podobný jiným tohoto druhu, velký je ale hlavně svým zvukem. Vzdálenou inspirací pro mikrofon BV-1 mkII, který používá stejnou mikrofonní vložku CK12, ale má nově vyvinutou elektroniku, mohl být slavný mikrofon AKG C-12, jenž od padesátých let zanechal svou stopu na obrovském množství skvělých nahrávek: od Presleyho a Sinatry až k nahrávce dvaceti jedna zpěváků ve slavné písničce We Are the World. Již před ním byla na trhu další legenda mezi mikrofony, a to Neumann U-47, který se začal prodávat v roce 1947 a brzy se stal králem své třídy. Společnost AKG zareagovala na tento fakt v roce 1953 zahájením výroby právě mikrofonu C-12. V té době měl Neumann skoro dvacetiletý náskok v budování pozice na trhu (včetně již zavedeného jména u nahrávacích a filmových společností), vídeňská společnost AKG byla totiž založena až v roce 1947; tohoto náskoku Neumann tehdy skvěle využil a jeho model U-47 ovládl tuto třídu mikrofonů. Ovšem postupem doby se situace vyvíjela a měnila, protože mnoho zvukařů a hudebníků zjistilo, že C-12 zní od U-47 odlišně.

Kolikrát a jak řešíte nepříjemné sykavky u svých nahrávek? Kolik práce vám to zabere? Jste spokojeni s tím procesem? Není lepší na ten hlas použít jiný nahrávací postup a většinu problémů řešit už při náběru?

Mikrofon C-12 neměl tak zvýrazněné vyšší středy a vyšší frekvence. To se samozřejmě někdy hodí každému, ale jednak to tehdy občas způsobovalo nevyváženost nahrávky velkých orchestrů, jednak ne každému hlasu toto zvýraznění prospělo v citlivém posazení do nahrávky. Na jednu stranu se to prosadilo v mixu, ale u určitých hlasů je to problém (občas jsem použil i Voxoramu neboli velmi drahou reinkarnaci U-47, prostě to nejde vždy a na všechno). C-12 oproti tomu přinesla vyvážený měkký zvuk, dalo by se říct zvukový samet. A je to samet nejenom díky vyváženosti vyšších středů, ale je to krásný samet i na výškách. A to je něco, co s kolegy zvukaři diskutujeme skutečně velmi, velmi často. Kolikrát a jak řešíte nepříjemné sykavky u svých nahrávek? Kolik práce vám to zabere? Jste spokojeni s tím procesem? Není lepší na ten hlas použít jiný nahrávací postup a většinu problémů řešit už při náběru? Každý mikrofon je na něco vhodný, ale žádný není ideální na všechno. Vše záleží na vašich představách a požadavcích, ale můžete zkusit jít i ve stopách legend, jako byl Frank Sinatra, který podle typu nahrávek volil U-47 nebo C-12… A tak se nyní pojďme podívat na ten samet od firmy Avantone…

BV-1 mkII na scénu!

V obrovském kufru, v němž se tento mikrofon dodává, máte samozřejmě kompletní výbavu vaší budoucí nevěsty: vlastní pořádné tělo mikrofonu, ještě větší síťový napáječ, propojovací kabel a kvalitní držák na mikrofonní stojan, jehož pavoučí gumičky obepnou mikrofon skoro jako podvazky. A nevěsta je pro vás připravena. Krémová barva těla s trochou chromu vyvolává pocit starých časů a je podle mě dobře, že má napáječ stejnou barvu, protože u řady levných mikrofonů to vypadá, že se jednotlivé komponenty kupují, kde se dá. Hranatá krabice napáječe obsahuje kromě funkce základního napájení, připojení mikrofonu a XLR výstupu také velmi důležitý otočný přepínač pro změnu směrové charakteristiky mikrofonu, která s sebou samozřejmě nese i změnu zvuku a možnosti širší aplikace mikrofonu pro různé nástroje a situace. V nabídce charakteristik jsou všechny základní – ledvinovou (kardioidní), kulovou (všesměrovou, omni) a osmičkovou (obousměrnou, bi-direct). Navíc k tomu máte tři mezistupně mezi jednotlivými charakteristikami, což je v součtu celkem devět druhů charakteristik. A to už vám bude určitě stačit; samozřejmě předpokládám, že valná většina z vás stejně bude mít převážně přepnuto na kardioidní.

Technický popis

  • velkomembránový lampový mikrofon se samostatným napáječem
  • 3 základní + 6 mezistupňů, tedy 9 směrových charakteristik
  • hi-pass filtr
  • přepínač útlumu Pad
  • duální kapsle ve stylu CK12
  • výběrová elektronka 6072A
  • kvalitní signálový transformátor Cinemag

Vlastní tělo mikrofonu je velmi masivní, takže bude vypadat luxusně v každém studiu a bude zastupovat krásný kus nábytku. Nepočítejte s tím, že lehký a levný plastový stojan je to nejlepší pro tento těžký mikrofon to nejlepší – masivní ocel něco váží. Uvnitř brnění je srdce, tedy mikrofonní vložka CK12, vyrobená právě v tomto starém duchu. Její výstup jde do elektronky 6072A a přes velmi kvalitní součástky dále do značkového výstupního transformátoru Cinemag. Aby byla výbava úplně kompletní, na těle mikrofonu najdete ještě dva malé přepínače: hi-pass filtr vám odřízne ty nejnižší frekvence (zejména při využívání proximity efektu se bude hodit), přesněji na 80 Hz se strmostí 6 dB na oktávu, a Pad vám sníží výstupní signál o 10 dB v případě nahrávání zdrojů s vysokou intenzitou.

Zvuk, to je to, o co tu běží

Určitě jste si všimli, že zatím tady nějak chybí kritika, což u mě nebývá běžné. Máte samozřejmě pravdu, není… a tentokrát nebude. Mikrofon hned po zapnutí (a nažhavení elektronky) produkuje krásně vyvážený, sytý „fat“ zvuk tam, kde vás jiné mikrofony vyvedou z míry sykavkami. Zvuk je to krásně vybalancovaný, sametový. Jak jsem psal již v úvodu, není to o tom, že je některý mikrofon nejlepší; vždy volíte mikrofon k danému hlasu či aplikaci. Někdy může být naopak ostřejší lepší, ale takový krásný měkký zvuk by neměl ve vaší výbavě chybět. Pro řadu hlasů je takový mikrofon perfektní nejen pro měkčí styly, kde je v principu víc prostoru pro sytý zvuk mikrofonu. Při mých testech panovala naprostá spokojenost ve všech směrech. A zatímco s jinými mikrofony jsem při porovnávání musel zapínat pro zjemnění další speciální předzesilovače a lampové přístroje, zde byl zvuk krásně připravený již po zapojení do mixážního pultu.

Znovu opakuji: je to pochopitelně závislé na hlasu a stylu, něco jako nejlepší mikrofon neexistuje.

Další samostatnou kapitolou je promixity efekt. Zde funguje skvěle a změna vzdálenosti zpěváka od mikrofonu dává další obrovský kreativní potenciál. Při nízké vzdálenosti máte krásně měkké a typicky elektronkové reakce na nižších frekvencích, při vyšší vzdálenosti bere krásně vyváženě při zachování čistoty a kvality. Akustičtí kytaristé a další instrumentalisté prominou – ano, samozřejmě je výborný i pro nástroje, zde využijete i ony odlišné směrové charakteristiky, ale ruku na srdce: pravděpodobně si typ mikrofonu nejdřív vyberete kvůli nahrávání hlasu. A v tom je skutečně skvělý.

V každém případě mohu říct, že i když jsme zde testovali hromady mikrofonů, jen málokterý dostal takto hezké hodnocení. Za sebe jej mohu s klidem doporučit a pevně věřím, že s ním budete dlouhodobě tak spokojeni jako já v průběhu testů.

+

  • sametový legendární zvuk v novém a relativně dostupném provedení
  • množství směrových charakteristik pro naladění dle typu zdroje zvuku
  • luxusní provedení a skvělý vzhled

-

  • záporem je, že na něm nemohu najít žádný zápor, snad jen, že zatím není můj

Více o BV-1 mkII

Přečtěte si také:

Recenze: Avantone Pro CR-14 a CV-12 (Muzikus)

„Od českého distributora jsem dostal na testy dva modely: velkomembránový kondenzátorový CV-12 a menší, pasivní a páskový CR-14. Každý je zcela jiného charakteru, ale oba mají krás…

Avantone Pro: BV-1 mkII – šťavnatý vintage zvuk

Od 50. do 80. let minulého století definovala studiový zvuk barva dnes už nevyráběného lampového mikrofonu C12. Proto nahrávky Elvise Presleyho, Michaela Jacksona, Stevieho Wondera…

Warm Audio: WA-8000G – zlatý grál mezi mikrofony

Lampový mikrofon WA-8000 americké značky Warm Audio se dočkal zlaté limitované edice ve formě WA-8000G. Teď máte jedinečnou možnost pořídit zvukovou ikonu v neodolatelném provedení…

Velkomembránový lampový kondenzátorový mikrofon Avantone BV-1 MK II

Manželka nejmenovaného známého hudebníka (těžko dnes určit, kdo to byl, je to městská legenda) jednoho dne přišla za manažerem kapely a zvolala: „Prosím vás, nedělejte už ty turné,…

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře