logo Disk

Pracanti v nahrávacích studiích 7 nejpoužívanějších mikrofonů, které najdete téměř v každém nahrávacím studiu

Naposledy jsme vám představili 10 elitních vintage mikrofonů – těch, po kterých většina z nás touží, ale pravděpodobně na ně kvůli jejich nedostupnosti jak cenové, tak té fyzické většinou nedosáhneme. V článku jsme ale nabídli také zajímavé moderní alternativy jen za zlomek ceny originálu.

Kategorie: Studio
Tomáš Bouda | 25. května 2023

Dnes vám představíme mikrofony zdánlivě obyčejné, dostupnější, ovšem také léty prověřené a v mnoha ohledech nezastupitelné. Jedná se o mikrofony, které většinou nechybějí v žádném nahrávacím studiu, na pódiu nebo v rozhlasovém vysílání. Mikrofony, které zkrátka skvěle plní svůj účel a díky své spolehlivosti a odolnosti se k nim zvukoví mistři po celém světě opakovaně vracejí. Říkejme jim třeba „studioví pracanti“.

Přečtěte si také:

10 nejslavnějších studiových mikrofonů všech dob

Existuje několik unikátních mikrofonů, které obstály ve zkoušce času a od druhé poloviny minulého století až do dnešních dnů se podílely a stále podílejí na těch největších dílech…

Neumann KM84

Steve Gadd on Neumann KM84 (Foto: YouTube, Yamaha Drums, Recording Custom, The Story Continues...)

Pokud je některý mikrofon spjatý se zárukou kvalitního výsledku, je to jistě malomembránový kondenzátorový Neumann KM84. Všudypřítomný pracant nahrávacích sestav ve studiu, na pódiu i v rozhlase.

Díky své čistotě s nízkým šumem a schopnosti zachytit detaily i na větší vzdálenost jsou mikrofony typu 84 průmyslovým standardem převážně pro overheady bicích, stejně tak oblíbenými mikrofony pro snímání akustické kytary, smyčců a vhodné jsou i pro blízké snímání – například právě ve vysílání, při namlouvání voiceoverů, při dabingu apod.

Poslechněte si 100 bicích souprav natočených v profesionálních nahrávacích studiích za posledních 50 let – je vysoce pravděpodobné, že na většině z nich KM84 uslyšíte.

*Cena originálu: 6 000 dolarů, věrná rekonstrukce WA-84: 399 dolarů

Shure SM57

Existuje jeden mikrofon, který prostě není okázalý, asi nikoho svým designem neohromí, ani s ním nezboříte hudební bazary či vlastní rozpočet. Nejedná se o žádnou „tajnou zbraň“, nicméně je to pravděpodobně nejdůležitější mikrofon všech dob (spolu se slavným bráškou SM58), a to jak na pódiu, tak ve studiu. Neexistuje situace, v níž byste SM57 nemohli použít nebo v níž by selhal. Navíc je nositelem stejné magie jako staré mobilní telefony Nokia – je totiž nezničitelný! :-)

Odolnost a praktická frekvenční odezva z něj činí oblíbenou volbu do mikrofonního arzenálu každého studia. Své největší uplatnění tyto mikrofony najdou především při snímání kytarových reproboxů a jisté místo mají i jako hlavní mikrofony pro snare.

*Cena originálu: 130 dolarů,  cena předchůdce, Shure Unidyne IV z 60. let: 2 000 dolarů

AKG D12/D112

Foto:/electronicemporium.in

Podobně jako u mikrofonů Sennheiser (níže v našem seznamu) se také společnosti AKG podařilo vydat jak klasickou, tak moderní verzi nejoblíbenějšího dynamického mikrofonu pro „kopák“ všech dob. Model D12, který byl vydán v roce 1953, byl speciálně navržen pro zvýšenou odezvu basů s náběhem od 60 do 120 Hz. Vintage D12 se díky tomu stal oblíbenou volbou právě pro snímání úderů kopáku. Přesuneme se do roku 1986, kdy společnost AKG představila cenově výhodnější model D112. S nárůstem frekvenční odezvy na 4 kHz si novější mikrofon mnohem lépe poradil s modernějšími, dynamičtějšími údery nové doby. Tato zvýšená odezva vyšších frekvencí pomáhá mikrofonu D112 velmi dobře spolupracovat s externími kondenzátorovými mikrofony pro kick, jako jsou například mikrofony typu 47 FET. D112 zachytí průrazné „mlasknutí“, zatímco 47 FET „tělo“ kopáku.

*Cena Vintage D12: 1 000 dolarů, cena použitého D112: 229 dolarů

Coles 4038 Ribbon

Foto: Andy G

Mikrofon 4038 debutoval v roce 1952 jako vyvrcholení výzkumu, vývoje, pokusů a omylů britské vysílací společnosti BBC. Předchůdce tohoto mikrofonu, BBC Marconi typ A, byl vyvinut ve 30. letech 20. století a sloužil dlouhých 17 let. BBC jím chtěla napodobit zvukový profil amerických mikrofonů RCA 44, které se používaly v Hollywoodu. Protože si však drahé originály nemohla dovolit, vznikla v roce 1952 vlastní konstrukce, kterou známe v téměř nezměněné podobě dodnes.

Mikrofony 4038 poskytují přirozený, vyvážený tón ideální pro mnoho nahrávacích a vysílacích aplikací. Oblíbené jsou převážně při snímání overheadů bicích, kytarových/basových reproboxů, vokálů či smyčců, kde poskytují přirozený zvuk s detailní odezvou v nízkých frekvencích.

*Cena použitého kusu: 1 480 dolarů

Sennheiser MD 441/421

Foto: Sennheiser Pro Audio Store

Foto: heinrich-specht.de

První ze dvou klasických mikrofonů Sennheiser MD 441 byl vytvořen jako dynamický mikrofon, který měl mít vlastnosti kondenzátorových mikrofonů – a vlastně se mu to povedlo. Model 441 se stal populárním především díky své univerzálnosti a schopnosti detailního záznamu. Díky vysoké odolnosti vůči akustickému tlaku jsou možnosti jeho využití opravdu široké.

MD 421 je pak přirozeným nástupcem, který se stal de facto TomTom mikrofonem číslo 1. Mikrofon je ovšem vhodný a hojně využívaný také pro vokály, kytarové a basové reproboxy a v dalších situacích, které vyžadují detailní záznam s nízkou úrovní šumu. To vše navíc za rozumné peníze. 

*Moderní 441 – cena: 999 dolarů, moderní 421 – cena: 400 dolarů

 

*Ceny vycházejí z prodaných nabídek Reverb.com & Vintage King či na základě inzerovaných cen autorizovaných prodejců

Přečtěte si také:

10 nejslavnějších studiových mikrofonů všech dob

Existuje několik unikátních mikrofonů, které obstály ve zkoušce času a od druhé poloviny minulého století až do dnešních dnů se podílely a stále podílejí na těch největších dílech…

RØDE NT1 5th Gen. – studiový kondenzátorový velkomembránový mikrofon

Tento mikrofon jsem uvítal ve studiu shodou náhod při dotáčkách zpěvů. Jak jinak posoudit jeho kvalitu než porovnáním s klasickým modelem NT1 a pro zjištění opravdové kondice s kla…

Jak nastavit mikrofony, část první

V předešlých dílech seriálu jsme probrali nutné studiové vybavení a základní přípravu, na kterou je třeba myslet před začátkem natáčení. Pokud je vše připraveno, nahrávací frekvenc…

Jak nastavit mikrofony, část čtvrtá

Doposud jsme se v tomto seriálu věnovali pohledu na mikrofony z pozice použití jednoho mikrofonu na jeden zdroj. Při nahrávání narazíme na situace, kdy je třeba použít více mikrofo…

Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře