logo Disk

Ondřej Jirásek: Workshop s vychytávkami, které se jen tak nedozvíte Zkuste si, jak zní nástroj v bezodrazové komoře!

Zní nástroj jinak v bezodrazové komoře, ve studiu a ve velké aule? Je to značný rozdíl? A kde mají instrumenty místa, kam nasměrovat mikrofon, abych získal co nejlepší témbr? A jak je postprodukčně upravovat, abych jejich charakter ještě podpořil? Přijďte si na workshop natáčení živých nástrojů vyzkoušet, včetně zvuku v bezodrazové komoře!

Kategorie: Studio - VIP
DISK | 22. ledna 2020

Ondřej Jirásek učí zvukaře i muzikanty, má zkušenosti ze Studia Škroupova i dalších institucí, je autorem desítek interview, odborných článku o hudbě a o natáčení ve studiu. Jeho školení patří k vyhledávaným a oceňovaným. Snaží se, aby každý workshop přinesl něco nového, co na trhu ještě nebylo. Tentokrát se zaměřil na vychytávky při natáčení a míchání důležitých hudebních nástrojů. Na co se mají účastnící kurzu těšit? Ptá se Jarek Musil.

Obsah dvoudenního kurzu

"Špeky", jež vám jinde neřeknou! Pravda nebo fake?

Pro koho je vlastně kurz určen?

Pro zvukaře i muzikanty, hlavně pro ty, co mají své domácí nebo i větší studio. Měli by být už mírně či středně pokročilí při používání DAW a zajímat se o to, jak nahrát nástroj co nejlépe, ať už se jedná o jeho sytost, čitelnost, ale také charakter. A jak nahrávku upravit a smíchat, abych co nejlépe zúročil zaznamenaný materiál.

Co znamená, že na worksopu odkryješ vychytávky, které se zájemci nikde jinde nedozví? Není to „fake“?

Myslím, že ne. S muzikanty z JAMU a audio inženýry na VUT jsme již odměřili množství nástrojů. Takže víme, co za barvy lze jakými technikami hry vygenerovat, co se s nimi v těle nástroje děje a jak je potom do prostoru vyzařována akustická energie. A máme vyzkoušenou řadu mikrofonů, jak které barvě nástroje sedí. To bude pro zvukaře velmi cenné.

Sbírám literaturu, články, měření a informace z celého světa. Na leccos, co jsme analyzovali a poodkryli, jsem zatím vůbec nenarazil (ale neznamená to, že už to někdo někde rovněž „neodhaluje“). Takže s určitou dávkou nadsázky se dá říct, že leckdy účastníci kurzu ochutnají "jedinečné chody“.

Jak se k těmto poznatkům dostáváš?

Měřením, testováním a dedukcí. Nástroje nahráváme hlavně v tzv. bezdodrazové místnosti, ale i v místnostech s mírným dozvukem. Analyzujeme jejich spektrum, tj. barvu, směrovou charakteristiku, tj. kam a jakou intenzitou vyzařují energii ad. Srovnáváme různé značky stejných nástrojů (např. B klarinetu), materiál, ze kterého jsou vyrobeny, tlumíme na různých místech rezonanční skříně, nebo barevně měříme jen jednotlivé části hudebního instrumentu. Ale provádíme také poslechové testy na větším množství respondentů ad.

Hodnotíme nástroje pro Petrof, Furch kytary, Clarinu ad.

Ale nehraje každý nástroj jinak?

Jasně že hraje. Jako je každý člověk jiný. Ale i tak existují vzorce, např. tvar obličeje, podle kterých hned člověka zařadíš, že je Asiat, Evropan, černoch nebo třeba Eskymák. A podle dílčích rozdílů pak identifikuješ jedince.

Stejné je to u hudebních nástrojů, obecně se dá např. říci, jaký signál kytary vyzařuje kulatým otvorem, jaký přes kobylku, jaký přední a zadní rezonanční deskou. A u desek už třeba nastává zajímavá situace. Rezonanční módy se mohou lišit podle toho, zda má kytara tzv. paprskovité nebo paralelní žebroví. A tak můžeš např. podpořit hutnost či světlost barvy tím, že namíříš kontaktněji postavený mikrofon na správnou část těla nástroje. Ale pořád bude znít jak kytara.

Pro které firmy jsou takové informace užitečné?

Pro Petrof jsme např. měřili spektra křídel stejného typu, dále jak intonování (sladění strun, ale i obroušení kladívek) formuje barvu, pro Clarinu porovnávali různé druhy klarinetů, teď máme v bezodrazovce kytary Furch, abychom se dostali na zoubek tomu, proč určité referenční kytary opravdu překrásně, nadstandardně hrají. Ale také analyzujeme nástroje, které mají třeba školy: JAMU, konzervatoře, hudební soubory i jedinci.

Zkuste nahrávat v bezdorazové místnosti, uslyšíte vlastní tep!

Čím bude pro účastníky kurzu zajímavá bezodrazová komora?

Poznají, jak funguje v reálu. Mezi zvukaři a techniky se tichou poštou posílá dál latina, že prostor s dozvukem může zcela znehodnotit signál. Muzikanti se naopak bytostně štítí hrát v suchém prostředí, kde jde slyšet každá chybička a barevně je neinspiruje.

Tady se obě skupiny krátce mrknou, co a jak se v bezodrazovce nahrává, mohou si to i zkusit osobně. Stejný nástroj potom obratem nahrajeme v laboratořích/studiu, které už má velmi krátký, tichý a strmě klesající dozvuk. A cestou z bezodrazovky do studia přes velkou vstupní halu s dlouuuhýýým dozvukem můžeme udělat fest „mokré vzorky“. A každý si osobně zkusí záběry upravit i smíchat. Šedivá je teorie a barevný strom života. Ať to projde smysly, je to zvuk a muzika.

Někdo mi říkal, že člověk v bezdorazové komoře nevydrží, že na něj padá deprese...

Jen pokud trpí silnou klaustrofobií. Je to normální, ale silně odhlučněný uzavřený prostor. Naopak znám techniky, kteří se chodili do bezodrazovky zašívat - dát si šlofíka. Následně to zdůvodňovali duševní hygienou a psychickou očistou v úplné samotě!

Vše naživo: bicí, kytary, smyšce, dřeva, žestě i zpěv

Jací muzikanti budou na kurzu hrát?

Hodně šikovní z JAMU a z konzervatoří. A taky oslovuji ty, kteří jsou univerzální a umí na více nástrojů. Ať slyšíme množství barev. Každopádně tam bude bicista, co zahraje na soupravu i perkuse, univerzální kytarista, „smyčcař“, „dřevař“ hrající na více dřevěných dechových nástrojů a šikl by se i multi žesťař. A také zpěvák.

Budete natáčet jen sólové nástroje?

Ne. Workshop bude regulérně fungovat jako školení typu „nahráváme, upravujeme, mícháme“. To obvykle velká část zájemců očekává. Jen bude zaměřené na hodně nástrojů, a proto je musíme natočit jak sólově, ale i na krátké podklady. Těch bude pestrá paleta.  Ať si účastníci kurzu ozkouší, jak zní instrument a capella a jak v typickém celku/aranži.

Na workshopu si můžete vyzkoušet nejrúznější typy mikrofonů!

Budete tam mít více mikrofonů?

Samozřejmě hodně: dynamické, kondenzátorové, lampové ad. A musíme jimi vždy rychle nástroj obklopit, vyzkoušet si různé polohy, frekvenční a směrové charakteristiky. Mrkneme se i na párové mikrofonní techniky.

Pestrá sada krátkých cvičení pro mix

Proč by měli „kurzaři“ natočené nástroje i upravovat a efektovat?

Aby si ověřili, že to, co se dozvěděli první den, je pravda. A zkusili si to i prakticky. Látka je o dovednostech. Ať si sami vyzkouší vybrat ten nejvhodnější mikrofon, vzdálenost ad. Často je to o vlastním feelingu a zvukařském rukopisu.

A budou-li např. ekvalizérem podporovat správné rezonanční módy, jinak i formanty nástroje, nezcizí, ale posílí jeho barvu a charakter. A naopak. Srovnáním mixů pak na povrch vyplave hodně pozitivních i negativních poznatků. Jen musí být člověk sebekritický i objektivní.

A co jim přinese míchání?

Poznají na vlastní kůži problematiku maskování různě sytých témbrů, prostorového a časového rozložení barev.

Budeme poslouchat na více typů audio monitorů. Na všechny by měl mix +- dobře hrát.

Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře