logo Disk

Recenze: Black Lion Audio Bluey (Sound On Sound) Jednokanálový FET kompresor

Bluey od Black Lion znovu vrací na scénu slávu kompresoru 1176, který má na svém kontě více hitů než kterýkoliv jiný. Vznikl tak trošku šťastnou náhodou. Na jeho kvalitě to ovšem nic neubírá. Spíše naopak. Přečtěte si recenzi, kterou pro portál Sound on Sound napsal Neil Rogers.

Kategorie: Studio - Recenze
DISK | 9. března 2021

Chris Lord-Alge, alias CLA, je rozhodně považován za jednu z nejvýznamnějších a nejznámějších osobností ve světě hudební produkce. Jeho svérázný, sebevědomý a výrazný styl míchání zdobí celou řadu slavných desek. Obdržel nespočet cen Grammy a těší se respektu kolegů. Velice důležitým prvkem Chrisova zvuku je jeho způsob komprese. Podíváte-li se na obrázky z jeho Mix LA studia, nemůžete si nevšimnout obdivuhodné sbírky hardwarových kompresorů. Mezi nimi najdete i několik 'Blue Stripe' verzí kompresoru UA 1176 FET. Tyto 'Blue Stripe' kompresory od Universal Audio byly prvními klony slavného 1176.

Více informací o dalších verzích najdete na webu UA.

Chris si oblíbil jeden konkrétní typ se zvláštním a unikátním 'kouzlem', které ostatní kompresory neměly. Ten pak používal k náběru více než 14,000 vokálů!

Black a Bluey

Chris pozval vývojáře z Black Lion Audio, aby zjistili, jaké technické vlastnosti dělají z jeho kompresoru tak specifické zařízení. A jestli by šlo jeho zvuk napodobit a vše pak použít i v jiných zařízeních. Výsledkem tohoto výzkumu je Bluey od Black Lion Audio. Jesus, hlavní vývojář z Black Lion Audio, si během důkladné prohlídky všiml, že různí technici během roků oprav, výměn a servisních zásahů použili komponenty s hodnotami, které se ale od originálu někdy liší. Za 30-40 let se tyto úpravy nakumulovaly a výsledným efektem (pravděpodobně náhodným) je 'modifikovaná' verze původní konstrukce. Ta podle Black Lion nabízí zvuk s důraznějšími středy, než jaké má klasická 1176. To je obzvlášť vhodné a příhodné pro Chrisův styl míchání a pro jeho práci s vokály.

Jestliže máte zkušenosti s jakoukoli verzí 1176, nijak vás nepřekvapí uspořádání ovládacích prvků a jejich funkce. Novinkou je ale možnost volby poměru Wet/Dry (efektovaný/čistý) pro paralelní kompresi. Na 1176 samozřejmě nenajdete žádné nastavení Threshold (práh); ten je pevný. Redukce signálu pak dosáhnete nastavením úrovně vstupu (Input) a úrovně výstupu (Output). Uživatelé mohou být trochu překvapeni skutečností, že Attack a Release oproti 1176 fungují opačně. U Bluey dosáhnete nejkratších časů nastavením otočných ovladačů úplně pravo. Najdete zde standardní možnosti poměrů 4:1, 8:1, 10:1 a 20:1 včetně známého triku 'stiskni všechna tlačítka'. Tím docílíte zkresleného a silně komprimovaného našlapaného zvuku.

Charakter komprese

Existuje již celá řada klonů 1176 a zařízení inspirovaných tímto kompresorem. Když jsem ale začal pracovat s Bluey, byl jsem skutečně příjemně překvapen, To o většině ostatních napodobenin říci nemohu. Bluey působí masivně, pevně, skutečně stabilně a kvalitně. Potenciometry a přepínači počínaje, vzhledem VU metru a šasi konče. Celé zařízení vypadá a působí jako opravdu špičkový přístroj. 

Samozřejmě nemohu říci, jak věrně a přesně napodobuje Bluey od Black Lion Audio charakter Chrisova kompresoru, což bylo cílem! 

Místo toho se nyní chci zaměřit na celkový a vlastní zvuk Bluey a obecné porovnání s 1176 i mým 1176LN - poměrně novou nízkošumovou verzí původního přístroje, s nimiž již mnoho let pracuji.

Když jsem přes Bluey pustil vokály, měl jsem dojem jakoby uvolněnější práce tohoto kompresoru. Klasická 1176, která má typický super rychlý náběh i pokles, je naopak tvrdší. VU metr na Bluey samozřejmě reaguje pomaleji, ale dokonce i s náběhem (attack) nastaveným na nejrychlejší čas se zdá, že Bluey neudusí úplný nástup vokálů (transienty). To je pouze konstatování, nikoliv kritika: zní to totiž skvěle.

„Trochu agresivnější způsob použití Bluey obohatil a zdůraznil středová pásma, tak jak jsem očekával. To rozhodně přidalo vokálu tu správnou šťávu a energii.“

Další věcí, kterou jsem zaznamenal hned zpočátku, byla nutnost nastavit vstup na skutečně vysokou úroveň, aby došlo k redukci gainu. To ze zvukového hlediska nebyl problém. Z vlastní zkušenosti s 1176 ale vím, že úroveň výstupu ovlivňuje jeho celkový zvuk. Tudíž jsem musel pracovat trošku jinak ve srovnání s tím, jak standardně používám 1176LN. Vývojáři z Black Lion mi vysvětlili, že se snažili, aby Bluey věrně a přesně vyhovoval způsobu, jakým Chris používá svůj kompresor - v insertu na SSL konzoli. Za tímto účelem začlenili do obvodu vstupní a výstupní členy, aby uživatelé i Chris dosáhli toho, co považují za ideál - 'sweet spot' (příjemný kulatý zvuk).

Kromě ovládacích prvků důvěrně známých z 1176 disponuje Bluey nastavením Wet/Dry pro možnost paralelní komprese (tu Chris Lord-Alge často používá); na zadním panelu také najdete konektor k propojení dvou Bluey do sterea (stereo link).“

Během testování pro recenzi jsem měl možnost vyzkoušet Bluey s několika různými zpěváky. Jako kompresor pro náběr stop vždy přinesl velice přirozeně znějící výsledek s nastavením redukce gain kolem 3-5 dB při poměru 4:1. Při obdobném použití a zapojení se zdál transparentnější než typický kompresor 1176. Čistě subjektivně jsem měl pocit, jako kdyby nereagoval tak rychle a prudce na jakékoliv náhlé změny dynamiky.

Přečtěte si také:

Martin Hájek otestoval Successor od Heritage Audio

Martin Hájek je nejen zvukovým mistrem, ale i aranžérem a hudebním autorem. Spolupracoval například s Michaelm Davidem, Helenou Vondráčkovou, skupinou Argema, Lucií Vondráčkovou, P…

Recenze: Heritage Audio HA-609A (audiozone.cz)

Kompresor je jedním z nepoužívanějších přístrojů pro zpracování zvuku. Snad kromě vážné hudby může být také vhodným tvůrčím prostředkem pro práci s jednotlivými nástroji, skupinami…

Black Lion Audio: Krystalicky čistý zvuk

Americká značka Black Lion Audio zaměřující se převážně na studiové audio produkty byla založena v roce 2006 v Chicagu, kde se vždy koncentrovali pracovití a činorodí lidé.  Tato d…

Mnohem větší zábava ale nastala, když jsem začal používat Bluey v hardwarovém insertu podskupiny při mixu. Trochu agresivnější způsob nastavení Bluey odhalil pravou mnou očekávanou přednost - důraznější středy. To rozhodně přidalo zpěvu tu správnou šťávu a energii. U jedné vokalistky jsem si také všiml, že Bluey přidal zvuku saturované 'ostrosti' a zabarvení o trochu více než můj 1176LN. Opět říkám, že se v žádném případě nejedná o negativní jev či něco nežádoucího — bylo to příjemné oživení a zpestření. Možnost paralelní komprese wet/dry dělá přesně to, co od ní lze očekávat. Když jsem nastavil velice silnou kompresi a poté ji přimíchal do nekomprimovaného signálu v poměru přibližně 60:40, bylo to přesně to pravé nastavení pro většinu zpěváků.

Stejně tak jak skvěle Bluey funguje na vokály, je i vynikajícím kompresorem pro nahrávání baskytary. Občas se mi zdálo, že 1176 trochu ubírá basy a když nejste opatrní, dokáže i useknout náběh zvuku. Bluey ale pracuje trochu jemněji, pomaleji a na basové frekvence nereaguje tak tvrdě jako 1176. To mé uši velice potěšilo. Stejně jako u mého 1176LN i zde se zdál poměr 8:1 spolu s redukcí gainu kolem 4-5 dB jako nejlepší. Přitom byl celkový zvuk krásně transparentní, ale zároveň s ideálním posílením presence kolem 2-3 kHz. Podobný efekt jsem postřehl i při použití na zvuku kopáku. Říkal jsem si, že byste si možná rádi sami poslechli, jak zní Bluey v porovnání s modernější verzí 1176. Nahrál jsem několik zvukových ukázek některých typických použití -  poslechněte si zvukové ukázky.

Sound On Sound · Black Lion Bluey compressor demo

Jak to shrnout?

1176 se stala studiovou klasikou z pádných důvodů. Dokáže přidat energii a důraz zpěvům, také vám ale umožní ovládat dynamiku široké škály zvuků - včetně Attack a Release. Jak jsem již zmínil výše, neumím posoudit, jak moc se dokáže Bluey přiblížit původnímu předobrazu ze studia Chrise Lorda-Algeho. Vím ale, že se jedná o svébytný a užitečný nástroj pro zpracování zvuku; je to skutečně velice dobře znějící kompresor. Obzvlášť vezmeme-li v potaz jeho cenu.

Aktuální cena a dostupnost Black Lion Audio Bluey

Celkový zvuk 'Bluey' mě velice zaujal a to jemné 'zvýraznění' středů kolem frekvence 2-3 kHz jej odlišuje od mého 1176LN asi nejvíce. Za zmínku rozhodně stojí fakt, že dokáže být při jemnějším použití velice transparentní. Pokud ovšem chcete být agresivnější, snadno ukáže svou opravdovou sílu a charakter. Vezmeme-li v úvahu ovládání Wet/Dry, máme tu v jednom zařízení skutečně velkou paletu možností komprese. Také se mi zdá, že Bluey je při nabírání stop trochu ohleduplnější než 1176LN. Takže mít v racku obě tyto varianty kompresorů je podle mě velice užitečné. Když si kterýkoli z těchto kompresorů přidáte do svého studiového racku, samozřejmě nebudete hned automaticky míchat jako Chris. :) Pokud ale hledáte do svého studia kompresor ve stylu 1176, Bluey je velice atraktivní a zajímavá volba.

Alternativy

Kromě 1176LN od Universal Audio najdeme i u jiných výrobců různé klony 1176 a FET kompresorů založených na podobné konstrukci. Jen pár jich ale vychází z původních modelů 'Blue Stripe'. Neexistuje ale vůbec žádný, jehož cílem by bylo modelovat oblíbený kompresor Crise Lorda-Algeho. Nejbližší alternativou je pravděpodobně služba DIY společnosti Hairball Audio. Pokud nemáte zkušenosti s konstrukcí analogových zařízení, doporučí vám odborníky z USA nebo z Evropy, kteří mohou postavit konkrétní přístroj podle vašich potřeb.

 
Klady
Zápory
Excelentní vokálový a basový kompresor Nic.
Jemné ale příjemné zesílení středů.  
Dobrá cena.  
Pevná konstrukce a bytelnost.  
Ovládání mixu wet/dry.  

Shrnutí

Black Lion Audio přichází s kvalitním, stylovým a skvěle znějícím kompresorem ve stylu 1176, který nám všem umožní okusit Chrisův oblíbený způsob práce se zpěvy.

Informace

www.blacklionaudio.com



Tento článek je českým překladem původní recenze publikované na portálu soundonsound.com.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře