logo Disk

Emulace tří kompresorů – Universal Audio UAFX 1176 Pedal Jeden z nejlepších studiových kompresorů (co kdy svět spatřil a slyšel) v „malé kytarové” krabičce

Téměř v každém „slušnějším” nahrávacím studiu mají originál (analogový, hardwarový) UA Classic 1176 Compressor (nebo jeho kopie). Cena originálních kusů je vysoká. Za původní staré kousky chtějí na platformě eBay běžně i přes dvě stě tisíc. Nahrávali přes něj Led Zeppelin, The Rolling Stones, Michael Jackson… a tisíce dalších.

Kategorie: Studio - Recenze | Pódium - Recenze
Tomáš Pavelka | 26. prosince 2023

Tento kompresor v kytarovém stompboxu lze ale pořídit relativně velmi levně. Je to stejné? Je i není… Krabička je digitální a je založena na výkonném enginu pedálů UAFX. Má stejné ovládání? Ano. Navíc má krabička několik funkcí příslušejících kytarovým krabičkám – buffer/true bypass, paralelní mód, double kompresor s vintage zkreslením a sustain.

Analog FET compressor 1176 je na rozdíl od jiných typů kompresorů velmi rychlý. Atack je v řádu mikrosekund a release v řádu milisekund. Originál analogový 1176 má údajně atack 20–800 mikrosekund! A release 50 milisekund až 1,1 sekundy. Jak rychlý je digitál v pedálu… to se mi nepodařilo nikde zjistit. Ale předpokládám, že to bude záviset na tom, jaké má převodníky a jak rychlý je v krabičce procesor.

Ovládání

Stejně jako na originále je tady ovládání trochu jinak, než jsme zvyklí z jiných kompresorů:

  • Threshold – se ovládá potenciometrem Input – indikuje to pak barevná kontrolka
  • Attack – je nejrychlejší, když je potenciometr úplně doprava
  • Release – stejně tak je nejmenší vpravo

Kompresní poměry jsou 4 : 1, 8 : 1, 12 : 1, 20 : 1 a All. All je i na analogovém originále, kdy jsou aktivovány všechny čtyři možnosti dohromady.

Páčkový přepínač má tři polohy:

1) klasický kompresor
2) dvojitý kompresor se zkreslením
3) sustain – tady to dělá zvuk opravdu hodně dlouhý.

Dvojitý kompresor používali na nahrávkách Led Zeppelin (v analogové době vzali dva Universal Audio 1176 a dali je do série za sebe).

Jak to komprimuje

Přiznám se, že kompresory jsem nikdy moc nepoužíval. Proč? Protože většinou hraji na zkreslený zvuk a tam je již z principu přirozená komprese. Zkoušel jsem je, to ano. Nicméně vždy jsem kompresor z efektového řetězce nakonec vyřadil. Bylo tam té komprese většinou příliš a byla „divná”. Kytarový zvuk ztrácel dynamiku a bylo to takové, jak to nazvat… „pumpující–dýchavičné“. Bylo to tím, že jsem používal špatné kompresory? Ano.

Tohle je první kompresor, který mě jako kytaristu zaujal. Klasicky jej lze nastavit od jemné komprese, kdy to nekazí kytarový zvuk, až po extrémní kompresi a dlouhý sustain, který taky skoro nemá vliv na zvuk (jen je dlouhý). V porovnání s „obyčejným běžným kompresorem“ to výrazně prodlužuje zvuk. Dle mého pozorování tak asi dvakrát než běžný kompresor (chtěl jsem napsat běžný prášek na praní).

Funkce „dual compressor“ naopak zvuk kazí. Ozve se zkreslení, které bychom od kompresoru nečekali. Právě tohle nastavení se používalo (možná i stále používá) v sedmdesátých letech ke zvýraznění zkresleného zvuku například na několika albech Led Zeppelin.

Paralel vs. Serial

Na zadním panelu jsou ještě další dva mikropřepínače. Jeden přepíná true bypass a buffer (může se to někdy hodit). Druhý switch přepíná mezi režimy Serial a Paralel Mode. Serial Mode je klasika, kdy celý signál z kytary prochází skrz kompresor. Paralel pracuje tak, že k původnímu kytarovému signálu přimícháváme potenciometrem Output zvuk, který zpracovala elektronika. Tady si vybírám první možnost. Klasiku. Paralelní zpracování mě moc neoslovilo :-)

Krabička disponuje dnes již standardizovaným USB-C (na aktivaci produktu a na update firmwaru). Napájet ji lze z klasických adaptérů s minusem uprostřed. Adaptér s výstupem 500 mA mi napájel několik digitálních i analogových krabiček včetně 1176 a ustál to několik dní v kuse nonstop.

Stojí to za to?

Ano. Zkoušel jsem to na různé elektrické kytary (se singly i s humbuckery) i s baskytarou. Výsledný zvuk mě opravdu příjemně překvapil. Doporučuji.

Přečtěte si také:

Warm Audio Warmdrive – reinkarnace legendy?

Společnost Warm Audio vnímám již dlouhá léta jako výrobce špičkového studiového hardwaru, především tedy velice zdařilých klonů dnes již v podstatě nedostupných předloh, jakými jso…

Vy ještě nemáte ve studiovém racku 1176? Zkuste Lindell LiN76!

Jsou věci, které se mění a vyvíjejí, a naopak trvalky, které se kdysi zapsaly do historie, pořád je všichni používají a potřebují je právě takové, jaké jsou. Do té druhé skupiny ro…

Evermore Studio Reverb – kytarová krabička UAFX s luxusním reverbem

Reverb lze slyšet všude okolo. Někde víc, někde méně. Když píši tyto řádky, venku sněží a úroveň venkovního v Praze skoro všudypřítomného reverbu se velmi snížila. Sníh tlumí hluk…

Zdařilá simulace analogového echa: UAFX Orion Tape Echo

Kdysi dávno jsem měl tu čest a chvíli jsem měl doma echo (delay) s magnetofonovým páskem. Bohužel nebylo moje. Matně si vzpomínám, že to byl nějaký typ Echolany, pásek v tom byl ji…

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře