logo Disk

Vybíráme editační program: modulační efekty, rotátor a wah wah Jak funguje phaser, flanger, chorus, rotátor a wah wah?

Efekty phaser, flanger, chorus, rotátor a wah wah jsou hlavně při efektování kytar, ale i kláves k nezaplacení. Při obohacování zvuku nástrojů i vokálů se bez nich zkrátka neobejdeme. A víte, co jednotlivými „knoby“ ovládáte a co ve spektru měníte? Zajímají vás tipy, ve kterých editačních programech jaký zajímavý efekt nejdete?

Kategorie: Studio - Tipy & Triky
DISK | 11. dubna 2019

Phaser

Phaser získal svůj název od konstatního (nevibrujícího) fázového posunutí signálu v boční větvi efektu. Díky posunuté fázipřimíchání fázově posunutého signálu do signálu čistého dochází ke změnám ve spektru, kde odečítáním a sčítáním narůstají nebo ubývají různé barevné složky. Podobně při zapojení více mikrofonů vzniká tzv. hřebenový filtr. Zatímco při kombinování páru i více mikrofonů je statický hřebenový filtr často nežádoucí, v případě efektu phaser shifter fázově zpožděný signál chceme.

U většiny produktů ale efekt Phaser v boční větvi signál nezpožďuje, nýbrž na něj nasazuje úzkopásmové filtry, které mění barvu spektra a vytvářejí dojem pohyblivého hřebenového filtru. Tak oživí např. plošší kytarový tón. Klíčovou roli zde hraje poměr, v jakém smícháme původní signál Dry a s filtry zabarveným Wet.

Tip1: Pokud se filtry ve spektru nepřekrývají, ale naopak doplňují, barva zůstane stále plná a zajímavě "okrášlená".

Tip2: Procesy v témbru můžeme synchronizovat s tempem a takty skladby do pravidelných (1:2, 1:4, 1:6) nebo nepravidelných (2:5, 3:7) proporcí.

Amplion Pro od Audifeid zahrnuje výborný Small phaser, ale také dva a dva druhy flangeru a chorusu.

Flanger

Efekt flanger pracuje na podobném principu, jako bychom pustili a smíchávali dva kotoučové magnetofony. V reálném čase v boční větvi původní signál zpomaluje, tj. v ladění glisem snižuje. A zpětně zrychluje, v ladění glisem zvyšuje. V nastavení efektu potom určujeme, jak moc signál zpomalíme, tj. o jaký mikro interval jej rozladíme, a kolikrát toto rozladění v rámci časové jednotky proběhne. Navíc byla do jeho obvodu vložena speciální zpětná vazba - smyčka. Odebírá již rozladěný signál a posílá jej zpět na začátek a přimíchává do signálu čistého. Vzniká tak typická umělá kovová příměs. „Otevíráním kohoutku“ zpětné vazby ovlivňujeme barvu a míru flanger kovové příměsi.

Tip3: Hloubka zpětné vazby zvýší v efektu množství příměsi “tryskáč“.

Zajímavost: Jméno flanger dali efektu vlastně Brouci - Beatles, kteří unaveni odmítali dublovat znovu a znovu své vokály, aby ty byly hutnější. Používali k tomu synchronně běžící magnetofony. Když do nich zapojili zpětnou smyčku a John Lennon se náhodou opřel o okraj cívky, vznikla zajímavá příměs. John ji v telefonu Georgi Martinovi popisoval jako flanging, opření se o hranu, a tak efektu toto označení i zůstalo.

Flanger v programu Studio One je lehce pochopitelný i ovladatelný pomocí LFO, dob, zpětné vazby, zpoždění a hloubky modulace.

Chorus

Chorus dostal své jméno od toho, že skutečně napodobuje unisono složené z více hlasů. To vlastně vzniká tak, že se původní dry signál rozdělí do více větví a v každé se separé zpožďuje a tím rozlaďuje (jedná se o tzv. proměnné ne konstatní zpoždění). Můžeme tak vyrobit trojhlasý, čtyřhlasý, anebo třeba osmihlasý unisono chór. V efektu ovládáme míru rozladění, ale především míru zpoždění – nástupů. Ta je klíčová. A také počet hlasů i jejich rozložení ve stereu.

Tip4: Velký počet hlasů, jejich rozladění a široké rozložení do sterea dokáže zaplnit, byť měkčí barvou celý prostor stereo báze.

Tip5: Nástupy hlasů – zpoždění u řady efektů Chorus najdeme označeny jako parametr Delay (ozvěna).

Brigade Chorus Pedal od Universal Audio je v balíku plug-inů dodáván zdarma k HW technologiím UAD-2. Je pověstný svým rpzsáhlým a měkkým vibrátem.

Rotátor

Rotátor vychází z principu Leslie boxu, kterým Donald Leslie obohatil statický, mrtvý zvuk Hammondových varhan. Pro ten účel vymyslel box se dvěma reproduktory.

Horna je umístěna v horním uzavřeném patře a různou rychlostí se otáčí, rotuje. Horní patro pak obsahuje okénka, kterými je vyzařována akustické energie výškového reproduktoru – horny. Jak rychle se horna otáčí, takovou frekvencí ovlivňuje, moduluje hlasitost dry signálu, ale také vibrátem mění jeho výšku.

Ve středním patru je napevno umístěn basový reproduktor, který izolovaně doléhá na kulatý otvor propojený do spodního patra. Basový reproduktor tím většinu své energie vyzáří dolů do patra spodního. Kolem kulatého otvoru je umístěn otáčející se zvukovod s kulatou, místy plnou a místy přerušovanou stěnou. Přerušovaná stěna energii vypustí ze spodního patra ven, plná ji zastaví. Znovu tak dochází k rotaci, ale už jen k přerušování hlasitosti, tedy AM, amplitudové modulaci.

Tip6: Snímání Leslie boxu bylo a je zajímavou chemií. Box totiž funguje v 3D prostoru a převést jej do sterea vyžaduje hledání a vyhodnocování. Mimo jiné i proto uživatelé starých mechanických Leslie boxů nedají na jejich originální živou barvu dopustit.

Tip7: Čím vyšší frekvence a hlubší hloubka modulací, tím více původní signál zcizíme.

Leslie box, který je součásti balíku plug-inů AmpliTube od IK Multimedia, umožňuje střídat různě velké kabinety, nastavit rychlost rotace, ale třeba i její zrychlování a zpomalování.

Wah wah

Wah wah není efektem modulačním, ale efektem založeným na principu pásmové propusti – rezonance. V jeho případě vlastně pracujeme s šířkou pásma – frekvenčního filtru typu peak. Jako bychom v řeči změnou rozměru rezonátoru, např. objemu ústní dutiny rozšiřovali

Efekty phaser, flanger, chorus, rotátor a wah wah jsou hlavně při efektování kytar, ale i kláves k nezaplacení. Při obohacování zvuku nástrojů i vokálů se bez nich zkrátka neobejdeme. A víte, co jednotlivými „knoby“ ovládáte a co ve spektru měníte? Zajímají vás tipy, ve kterých programech jaký zajímavý efekt nejdete?

tzv. formanty a ze stejně sytého původního signálu (v hlasivkách pily) vyfiltrovali různé vokály: u - o - a - o - u (wah).

Wah Wah, který je součástí Cubase, pracuje s centrální frekvencí, šířkou pásma a ziskem. Každá mezní poloha pedálu má své vlastní nastavení.

Literatura: Jirásek, Ondřej. Kytara a počítač: využíváme efekty a hudební programy při hraní, aranžování a skládání. Computer Press, 2005.

Tip8: Wah wah kvákadla využívají rovněž žesťové nástroje – trubky či pozouny. Pomocí stejného principu, jako elektronický či VST efekt mění objem a pozici filtru.

Přečtěte si také:

Vybíráme nahrávací a editační program: který a pro jakou úroveň?

Začínáte? Rádi byste nahrávali a upravovali sami hudbu? Přemýšlíte, jaký program si koupit? Na každý jste slyšeli chválu, ale i velkou kritiku? Nevíte, komu věřit a pro který se ro…

Vybíráme SW pro mixování: jaký Reverb, Delay a dynamické efekty?

Přemýšlíte, co za editační a mixážní program si pořídíte? Bude mít takové efekty pracující s délkou a dynamikou, že vám sedne jak „zadek do gatí“? Jaké dnes existují standardy a co…

Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře