Změna výšky aneb dolaďování
Dolaďování je při úpravě hudby věcí žádanou a potřebnou, v přehnané míře však může více uškodit než pomoci. Souvisí s výrazem a hlavně s barvou typickou pro daný lidský hlas, instrument, ale také jejich dílčí rejstříky.
Tip1: Pozor na přepočítání formantů, může způsobit tzv. Chipmunk Effect.
Témbr lidského hlasu a témbr hudebního nástroje jsou mimo vlastních spektrálních vzorců (poměru harmonických složek, inharmonicit i šumů) definovány rovněž rezonančními módy. Pokud je natvrdo přeneseme do vyšších či nižších poloh, jako bychom změnili fyzickou velikost zpěváka či nástroje. A tak se se tvrdým přepočítáním bez respektování poloh formantů nestanou s vysoko hrajících houslí housle níže hrající, ale jakési směšné violoncello a ze sopránu pak „rtěnkou nalíčený“ tenor či baryton.
Tip2: Lépe obvykle při přepočítání dopadne vyrovnaný (statický) signál, než hodně se měnící (např. gliss nebo přelom jedné barvy ve druhou).
Vyšší verze Studia One zahrnují i program Melodyne Essentials. Ten znázorňuje okamžitou výšku tónu i klaviaturu, abychom se mohli rozhodnout, kam tón doladit.
Nástroje pro dolaďování najdeme buď v záložce Edit, tehdy měníme „natvrdo“ parametry vlny – wave, tedy zaznamenaného signálu. Druhou možností jsou dolaďovací efekty v cestách Insert, anebo Send, kdy plug-in dopočítává správnou výšku v reálném čase.
První způsob je výhodnější tím, že můžeme kontrolovat i zvážit, zda nedochází k přílišnému barevnému zcizení a která konstelace je věrnější.
Tip3: Jak funguje dolaďování VariAudio v Cubase? Podívejte se na Nahráváme zpěv v domácím studiu: díl 5. Doladění.
Ceněné jsou ty programy, které jak průměrně, tak i přesně vyznačí křivku melodie a pomocí mřížky navrhnou, k jaké klávese falešný tón doladit. Pokud pak nabídnou typ algoritmu, který by co nejvěrněji zachoval témbr daného nástroje, ještě lépe.
Tip4: Při změně ladění nepoužívejte destruktivní editaci – tj. ponechte si originální rozladěný záběr v záloze, může se vždy hodit.
Ladění je proces zkoušení a zvažování. Cení se proto možnost kroků, kdy mohu pomocí pokynů zpět a dopředu srovnávat, které verze zní lépe.
Ekvalizéry
Ekvalizér slouží k tomu, abychom ze spektra odstranili nebo alespoň ztlumili nežádoucí složky, anebo naopak posílili složky žádoucí. V případě posílení počítejme s tím, že zesílíme i případné parazitní jevy (šumy, ruch) přítomné v daném pásmu.
Tip5: Funkce Cut krájí (pásmové ořezání), funkce Pass propouští (pásmová propust).
Ekvalizér Abletonu jde rozšířit až na 8 pásem a v každém pak nastavit různý druh propusti či zádrže i činitel Q.
Operace vlastně probíhá tak, že si vybereme frekvenční pásmo, které potřebujeme změnit, odhadneme jeho střed a na něj nasadíme i střed filtru. Poté pracujeme se šířkou filtru a strmostí jeho stěn. Zdvihem zabrané pásmo posílíme, snížením zeslabíme.
Tip6: Parametrem fc nastavujeme střed filtru, důležitá je dále šířka pásma, Q je potom činitel jakosti a souvisí se šířkou i strmostí - např. číslo od 0/1 do 12/18 (čím vyšší číslo, tím užší a strmější filtr), posledním parametrem je A, neboli zdvih filtru.
Rozeznáváme následující tipy filtrů: dolní propust ( lowpass), horní propust (hipass), pásmová zádrž (notch filter), pásmová propust (passband).
Ekvalizéry jsou součástí virtuálních mixážních konzol, které vlastně vyšly z tradičních analogových nebo digitálních mixážních pultů. Nacházejí se na sběrnici obvykle nahoře pod sekcí, kde se nastavuje zisk.
Velkou výhodou je, pokud editační program bezvadně spolupracuje s MIDI kontrolérem, my nemusíme nic programovat a pro ovlivňování parametrů fc, q a A můžeme ihned použít knoby – otočné knoflíky na MIDI kontroléru. Ušetříme si tak dřinu s myší.
V parametrickém ekvalizéru Studia One jde nastavit okénko FFT, ale také barevně odlišená 3 pásma (s konečnou šedou EQ křivkou),
rovněž i režim pásmového filtru.
Rozeznáváme 3 druhy ekvalizérů: pásmový, grafický a parametrický (a kombinované).
Grafický obsahuje velké množství dílčích filtrů s pevně danou střední frekvencí fc a s pevně ukotvenými činiteli jakosti Q, takže ovládáte pouze zdvihy.
Tip7: Pokud si editační program sám automaticky napojí grafický ekvalizér na tahové potenciometry/drawbars MIDI kontroléru, máme ušetřenu spoustu práce.
9 táhel na klaviatuře StudioLogic Numa ORGAN 2 může sloužit pro ovládání faderů na mixu, ale také pro nastavování grafického ekvalizéru.
U oktávového ekvalizéru jsou střední frekvence fc jednotlivých filtrů nejčastěji voleny jako násobky jedné oktávy nebo 1/3 oktávy, např. jsou naladěny na frekvence: 31,5; 63; 125; 250; 500 Hz; 1; 2; 4; 8 a 16 kHz.
Parametrický nám dovoluje nastavit si libovolnou frekvenci, činitel jakosti -„Q“ i zdvih či pokles. Obvykle ve sběrnici bývají čtyři.
Tip8: Pokud dokáže okénko parametrického ekvalizéru zobrazit rozložení spektra na jeho jednotlivé složky (tzv. FFT – Fast Fourier Transform), můžete si pak i vizuálně ověřit, že posilujete či redukujete pásma, ve kterých se nachází ta barva, kterou potřebujete změnit.
Dnes je mimochodem naprosto běžným standardem, že VST parametrický ekvalizér můžeme ovládat myší – pomocí „šipky: nastavovat střed filtru, roztahovat šířku pásma, tj. pracovat s činitelem jakosti.
Součástí Nuenda je třetinooktávový filter CEQ-30 (se třiceti pásmy) a s Presety pro různé styly.
Rovněž velkou výhodou ekvalizérů v DAW bývají předpřipravené šablony. Máme v nich nachystané EQ pro mužský a ženský vokál, pro kytary, kick či snare drum, baskytaru, dechové nástroje ad.
Tip9: Ne každý Preset sedí konkrétnímu hlasu či nástroji. Nebojte se být samostatní, myslet hlavou a nastavit ekvalizaci tak, aby dané stopě co nejlépe sedla. A mimochodem tak získáte i vlastní a ceněný rukopis.
Přečtěte si také:
Vybíráme nahrávací a editační program: který a pro jakou úroveň?
Začínáte? Rádi byste nahrávali a upravovali sami hudbu? Přemýšlíte, jaký program si koupit? Na každý jste slyšeli chválu, ale i velkou kritiku? Nevíte, komu věřit a pro který se ro…
Vybíráme SW pro mixování: jaký Reverb, Delay a dynamické efekty?
Přemýšlíte, co za editační a mixážní program si pořídíte? Bude mít takové efekty pracující s délkou a dynamikou, že vám sedne jak „zadek do gatí“? Jaké dnes existují standardy a co…