logo Disk

Vybíráme stoly, podstavce i racky do studia: funkční a hezké Zařiďte si studio podle vašeho gusta!

Jak ve větších režiích, tak třeba v domácím studiu můžete DAW ovladače, klávesy, preampy a procesory i tablety "uspořádat" tak, že je naházíte bez ladu a skladu k sobě. Jak vám potom půjde práce od ruky? Podívejte se, jak jsou stoly, stojany pod reprobedny a racky řešeny profesionálně! 

Kategorie: Studio - Tipy & Triky
DISK | 6. srpna 2020

Většina z nás pravděpodobně touží po hezkém a uspořádaném pracovišti zvukového mistra. Nechceme se zabývat odsunováním kabelů, přetahováním HW efektů z místa na místo. Krčit se za nízkým stolem nebo naopak nedosáhnout na desku stolu umístěnou příliš vysoko. A kazit si oči pohledem na obrazovku „móc“ blízkou nebo naopak „fest“ vzdálenou.

Ale když už nahráváním, editováním a mixováním strávíme podstatnou část našeho života, chceme ho prožít i v esteticky přitažlivém prostředí. V designu, který nám sekne. Který vyjadřuje naší povahu, ať už jsme green country boys, anebo black death sculls.

Vyrobím nebo koupím?

A stojíme samozřejmě před otázkou, jaký nábytek a také za jakou cenu. Ono totiž profesní vybavení není za hubičku. Proč? Jednak je vyrobené na míru dané profesi a pak by mělo také něco vydržet. Ne jako nejmenovaný domácí či kancelářský nábytek nejmenované švédské firmy, který se pohybuje cenově nízko, ale po půlroce se noha stolu začne viklat a po tři čtvrtě roku upadne i s vaší šestkou vlevo nahoře!

Někdo před vámi už pracovní prostor zvukaře řešil

Věřte nebo nevěřte, odborníci i zvukaři sami věnovali tomuto problému dlouhý čas. A během desítek, ba i stovky let se prostě ustálily standardy, kde co má v režii studia ležet a jak vše účelně uspořádat. A navíc např. racky mají své normy – standardní rozměry, se kterými je třeba počítat.

Nábytek ZAOR má vyzkoušené rozměry vhodné pro mixážní pulty i procesory.

Jiný nábytek do malého prostoru a jiný do objemnější režie

Pokud pracujete doma a jste co do kubatury limitováni, velký mixážní pult se asi do vašeho bejváku nevejde. Vystačíte si s jinými menšími DAW kontrolery. Mimochodem v případu stísněnějšího prostoru je velmi důležité, abyste měli odpovídající reprobedny na blízký poslech.

Pokud už jde o studio, režie s větší kubaturou by měla být samozřejmostí. A tehdy přichází i ke slovu profesionálně vyřešené pracoviště. Nabídka stolů co do rozměrů, šuplíků, polic, rackových prostor ad., je bohatá. Stačí si rozmyslet, co budu nyní, ale i v budoucnu potřebovat.

V místnosti s větší kubaturou najdou své místo i poslechové monitory z větší vzdálenosti.

Podívejte se, jak si to uspořádali ti zkušení

Češi jsou vyhlášení domácí kutilové, rádi ušetří a „vyduní“ si nábytek sami. Nic proti tomu, ale v každém případě si prohlédněte, jak vypadají stoly profesionálně udělané. Musí totiž počítat např. s akustickým tlumením, aby eliminovaly odrazy i stojaté vlny, s kabelovými trasami oddělujícími signálovou část od napájecí, s policemi pro obrazovky, pro reproboxy, pro tzv. měřák neboli meter bridge ad.

Tvrdé dřevo nebo tvrdá umělá hmota vydrží více!

A velice důležitý je materiál, ze kterého je nábytek vyrobený. Faceboky jsou plné „zkuchtil jsem sám“ stolů, ale ouha, většina je z měkkého dřeva, obvykle cenově dostupného smrku či borovice. Doma to možná ještě jde, ale ve frekventovaném provozu vytíženějšího studia během chvilky přibydou hluboké vrypy, uražené části, praskliny ad.

Stůl MAREA X32 je vyroben z laminované dřevotřísky a masivního dřeva.

Holt masív z dobře vybraného a usušeného tvrdého dřeva, ať už jde o dub, jasan, ale třeba i buk, ořech či třešeň vydrží mnohem více! To stejné pak platí pro tvrdou umělou hmotu!

Kombinace koupeného a vyrobeného na míru

A samozřejmě se nabízí možnost, že něco koupím a k tomu i něco „dovyrobím“ na míru. Proč ne. Prostor a styl práce to může vyžadovat – zkrátka potřebuji např. polici či rack na míru. Důležité je pak komponenty skloubit funkčně, ale i tvarově či barevně.

Stoly na mixážní pulty a procesory

Stoly slouží na prvním místě jako „nosič“ mixážního pultu. Aby byly všechny „fejdry“ a otočné potenciometry ve správné výšce vůči sedícímu technikovi (standardně v 75 cm), ale i co do hloubky rukou lehce dosažitelné. Kromě mixu či DAW ovladače se na stůl umisťují HW procesory, buď nad horní desku, anebo do racku pod ní: ten může být jak nalevo tak napravo.

Stoly MAESTRO se zabudovanými akustickými panely a vzdušnou konstrukcí eliminují akustické odrazy a stojaté vlny.

Co všechno mohu poskládat z dílčích částí?

Prvně se podívejte, kolik částí vlastně stůl obsahuje, zda se dá přestavět či doplňovat. Stůl je často řešen modulově: obsahuje konstrukci, do které lze vmontovat různé díly.

Počítejte se standardními rozměry pultů i efektů

Mixážní pulty existují v různých velikostech, ale stoly bývají vyrobeny vždy tak, aby se na ně vešla tzv. šestnáctka (se 16ti vstupními jednotkami – šavlemi), dvacítka čtverka, třicítka dvojka či šedesát čtverka. Efekty do racku pak mají rozměry zcela standardní. Rám nejrozšířenějšího racku (rozvaděče) 19U je 19" (palců). Rack je tvořen dvěma plochými kolejnicemi, vzdálenými od sebe přibližně 18" (457 mm). V kolejnicích jsou čtvercové nebo kulaté otvory, s vodorovnou roztečí necelých 19" (465 mm). Obvykle má celý rack má výšku 42U, poloviční rack 21U.

Stůl můžeme zaplnit i mastrovacími efekty.

Mixážní pult zapustit nebo položit?

Prohlédněte si, jak je řešena horní deska. Můžete na ni pult či DAW ovladač položit nebo jej zapustit, aby jeho horní část jen mírně vyčnívala nad hranu stolu. Druhá možnost je ergonomičtější i více hygienická: nebude se vám na horní desce tolik usazovat prach.

Kam počítač?

Popřemýšlejte, kam obvykle pod stolem umísíte počítač. Větrák při sebelepším vyladění nadělá hluk - šum, který může maskovat určitá pásma, zvláště když jsou v nahrávce velmi tichá. Proto bývají počítače umístěny do separátních místností, nebo alespoň do odtlumených boxů (a musíte řešit jejich klimatizaci)!

Kudy s kabely

Pamatujte na tzv. duální kabelovou trasu, kdy je oddělena signálová větev od větvě napájecí. Zbráníte tak nežádoucímu brumu indikujícího se do signálových kabelů. Promyslete si, kudy kabely dál od stolu provedou. Platí, že čím kratší cesta, tím menší „impedační“ zásah do spektra signálu.

Systém pro vedení kabelů ve stolech MIZA.

Vysunovatelné klávesy

Skladatelé, aranžéři, ale i „elektronici“ potřebují mít při ruce midi klaviaturu, buď polovyváženou, anebo kladívkovou. A vzniká otázka, kde má být umístěna. Pokud totiž do skladby něco dohráváte rukama přes klaviaturu a vzápětí hned efektujete a mícháte, nechcete se otáčet nebo popojíždět se židlí. Oceníte klaviauru hned po ruce: např. vysunovatelnou pod deskou stolu, anebo alespoň blízko po boku. A klaviatura může mimochodem sloužit při dobrém „naroutování“ jako užitečný DAW ovladač.

Police pro počítačové obrazovky

Zamyslete se, kolik budete používat počítačových obrazovek a co na nich bude. A také v jaké výšce budou. Nechcete přece zaklánět hlavu a odcházet ze studia s nemocí zvanou ischas.

Stoly MIZA: řada škol už ocenila jejich vysunovatelné zásuvky pro klávesy.

Police pro reprobedny

V dobré režii by neměly chybět reprobedny pro střední či vzdálený poslech, ale i pro pole blízké (near field). Zrovna ty blízké budete mít umístěny na polici stolu. Mohou stát, ležet a také se časem měnit: přibývat, vyměňovat se, redukovat se. Svět jde dopředu.

Racky po bocích: pod stolem nebo nad?

Preampy, procesory a efekty můžete mít umístěny ve skříních (racích) pod stolem, anebo v prostoru nad stolem zapuštěny do polic. Záleží na gustu mistra, ale nahoru se obvykle pokládají efekty, které zvukař spouští často: kompresory a reverby.

Pokud jde o efekty pod stolem, mohou být v racku nalevo i napravo. Jste-li pravák, už víte kam raději umístit ty exponovanější, abyste nemusel(a) pořád křížit ruce.

Loketní opěrka

Loketní není zbytečná věc. Kdo tráví hodně času u počítače, dobře ví, jak mu zdravotně pomůže opěrka pod ruce. A zvukař má ruce položeny na horní desce prakticky celou dobu, co pracuje.

Stojany pro reproboxy

Stojany pro reproboxy slouží pro reproduktory umístěné ve střední (midfield) či vyšší (farfield) vzdálenosti. Pokud si myslíte, že jdou jen tak nahradit židlí či květináčovým stojanem, nemusíte mít pravdu. Jsou totiž odtlumeny tak, aby reprobedna nepřenášela na stojan nežádoucí vibrace a ten zase na místnost. Potom se stává, že místnost přidává na módech, které pak v nahrávce na úkor plnosti spektra potlačujete.

U stojanů Stand Monitor per piece jde nastavit výšku přesně na úroveň vašich uší!

Přizpůsobte výšku monitorů výšce vašich uší

Stojany bývají dvojího druhu: s fixní výškou a stavitelnou výškou. Stavitelná výška je užitečnější a flexibilnější. Nezdá se to, ale ve vertikální rovině jinak vnímáme plné spektrum přicházející zespoda a jinak přicházející seshora.

Ohlídejte si, aby pár správně svíral rovnoramenný trojúhelník a že vy sedíte v tzv. sweet spotu.

Racky neboli skříně pro efekty

skříních pro efekty jsme už mluvili na začátku v odstavci věnujícímu se stolům. Jen zopakujeme, že existují násuvné racky, které patří nad horní desku. Dají se k ní napevno přišroubovat. Promění běžný stůl v hudební produkční pracoviště. Díky otevřené architektuře nemají problém s teplem. Dostatek vzduchu proudí skrz stojan a poskytuje dostatečnou cirkulaci, aby byly vaši lampoví „mazlíčci“ v dobré kondici.

Rackboard nabízí prostor pro HW efekty i zásuvky.

BIG RACK pro sběratele efektů

Nakonec si necháváme modulovou skříň pro vášnivé sběratele procesorů. Ve studiích stojí obvykle za zády zvukového mistra, preampyprocesory v ní jsou propojeny přes rozbočovací panel s mixážním pultem a převodníky. Výhodou je, že má standardizovanou výšku horní desky – 75 cm – takže v případě surroundu na ni lze položit také leccos reproduktorového. Nemusíte ji hned celou obsadit, zatím prázdné místo využijete např. pro zásuvky, třeba s mikrofony.

Zásuvky postupem vyměňujete za procesory. A co když už vše zaplníte a v režii nezbývá místo? Koupíte si studio nové!

Přečtěte si také:

Tipy, jak na akustiku domácího studia: díl 1. Místnost také hraje

Potřebujete akusticky upravit domácí studio, zkušebnu či učebnu? Chcete přijít na kloub tomu, jak se to dělá? Máte omezené finanční prostředky a hodláte komponenty nakoupit a insta…

Tipy, jak na akustiku domácího studia: díl 2. Stavební úpravy

Potřebujete akusticky upravit domácí studio, zkušebnu či učebnu? Chcete přijít na kloub tomu, jak se to dělá? Máte omezené finanční prostředky a hodláte komponenty nakoupit a insta…

Vybíráme audio monitory: podle místnosti a vzdálenosti od posluchače

Hledáte nejvhodnější poslechové monitory do svého studia? Jaké se hodí pro menší místnost, kde budete poslouchat blízko u počítače? A jaké byste měli vybrat do místnosti střední? A…

Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře