logo Disk

Milan Vyležík: nahrával jsem a míchal 100 zpěváků ON LINE Z obýváků, kuchyní, ložnic i předsíní! A zní to i funguje bezvadně!

Milan Vyležík patří mezi vyhledávané lektory kurzů Deccart. Zároveň je velmi dobrým baskytaristou hrajícím v big bandu a sboru Ostrava Zpívá Gospel. A protože v době koronavirové nechtěli sedět jen tak za pecí, on line na mobily a tablety natočili video se 100 zpěváky. Milan dával dohromady audio stopy.

Kategorie: Studio - VIP
Ondřej Jirásek | 10. února 2021

Zvládl jsi monstr gospelový on line projekt. Celek je sestaven z jednotlivých hlasů. O co šlo?

Ostrava zpívá gospel (OZG) je tradiční gospelová akce už od roku 2013. Začínali jsme v Evangelickém kostele v centru Ostravy, od 5. ročníku v roce 2017 jsme se díky rapidně rostoucímu zájmu diváků i sboristů přesunuli do Multifunkční haly GONG v dolní oblasti Vítkovic. Obvykle probíhají 3 koncerty, které mají neopakovatelnou atmosféru, která působí na účinkující i diváky svou energií a nadčasovým dosahem. O to vše jsme bohužel byli v roce 2020 ochuzeni díky epidemiologické situaci.

Proto vznikl tento unikátní on‑line projekt, kterého se zúčastnily desítky zpěváků, kteří účinkovali v minulých ročnících OZG.

Nejprve byli osloveni s dotazem, jestli by šli do akce, během níž by doma natočili dva záznamy – audio se zpěvem a video s gospelovými tanečními kreacemi. Na on‑line zkouškách, které vedl sbormistr Terry English, proběhlo hlasování, kterou skladbu budeme tímto způsobem realizovat.

V tomto projektu, který je unikátní velkým počtem zpěváků, jsem se podílel na zvukové části. Jsem dlouholetým uživatelem produktů firmy Steinberg, editaci a mixáž jsem prováděl v Cubase Pro, mastering ve WaveLab Pro. Na videu pracoval Daniel Mikeš, který používá produkty firmy Adobe.

Co příprava? Jak vznikal instrumentální podklad?

To je jedna z mnoha zajímavostí, která se týká tohoto projektu. Audio‑stopy kapely totiž nejsou studiová nahrávka. Instrumentální podklad skladby Lord You Are Good je živý záznam z koncertu OZG, který se konal 2. 12. 2018 v Multifunkční hale GONG. Byl to poslední ze tří koncertů toho roku, u kterého se natáčelo jak audio (64 stop) tak video. Několik video‑záběrů z tohoto koncertu v GONGu se potom objevuje i ve finální podobě on‑line videa OZG 2020.

Jako instrumentální podklad byl použit živý záznam z koncertu v Multifunkční hale GONG.

A protože je z koncertů OZG k dispozici vícestopý záznam, stačilo vypnout stopy sborových mikrofonů, u zbylých stop kapely vyřešit přeslechy a nahrávku patřičně upravit do nového kontextu. Byla to otázka určitého množství kompromisů, protože živá nahrávka koncertu se strhující atmosférou způsobí, že se muzikanti ne vždy plně soustředí na svůj hudební výkon. Takže je nutný velice kritický poslech jednotlivých stop, při kterém se tato místa vystřihnou a nahradí lepší variantou z jiného místa skladby. Naštěstí to skladba díky své formě umožňuje. Poslechem je ale nutné ověřit, jestli sedí tempo, protože je to živá nahrávka a tempo není po celou dobu v kliku. Nebo pak v nouzi nejvyšší využít k time‑stretching, který ale nesmí ovlivnit celkovou stopáž skladby, která by tímto zásahem nebyla synchronní s videem, na kterém pracoval paralelně Daniel.

Jaké podklady a instrukce dostali zpěváci?

Všichni zpěváci měli k dispozici pro zkoušení, cvičení a následně i natáčení ještě neupravený instrumentální podklad skladby Lord You Are Good, tedy ten z roku 2018. A to je jedna z věcí, kterou bych příště, pokud k tomu dojde, udělal jinak resp. lépe. Instrumentální podklad mohl být více upraven. Muzikanti by se mohli rozhodnout, jestli své živé party natočí studiovým způsobem znova nebo opraví některé části. Či použijí jiný zvukový rejstřík nebo efekt. Ale třeba je to tak dobře, protože je to více autentické a je to důkazem, s jakým nadšením a jak spontánně k tomu všemu došlo.

Zpěváci sbormistra Terryho Englishe důvěrně znají, jeho gesta proto fungují i "na dálku" on  line.

Zpěvákům sbormistr Terry English natočil video, ve kterém spolu s instrumentálním podkladem virtuální sbor diriguje. Záběry dirigování jsou použity i ve výsledném videu OZG 2020.

Zpěváci dostali následující instrukce. Při natáčení zpěvu se soustředit na dirigentova gesta a svůj zpěv. Při natáčení videa už mohou zpívat „na playback“ a více ukázat svůj emotivní taneční projev.

Vznikly tedy dva záznamy.

Poradil jsi zpěvákům, jak mají nahrávat? Kde v místnosti, jak daleko od mikrofonu, do jakých zařízení?

Co se týče stop zpěvu, nejde o studiovou nahrávku. Zpěváci se natáčeli doma v běžném akustickém prostředí na mobilní telefony či digitální fotoaparáty. Tím se tento projekt liší od ostatních, kde zpěváci používají profesionálnější vybavení, studiový mikrofon, software pro nahrávání, apod. I když je pravda, že někteří „naši“ zpěváci měli takové vybavení k dispozici, ale byla jich menšina.

Při natáčení zpěvu si měli zpěváci pustit instrumentální podklad kapely do sluchátek a natáčet svůj zpěv. Před tím museli někteří z nich vypnout hlasité spotřebiče, budíky, alarmy, uspat děti, či poslat spolubydlící či partnery na procházku. :-)

Zvukový mistr, Milan Vyležík sedí v OZG v rytmické sekci a hraje na baskytaru. Ví, jak má big band i sbor znít.

A poslechli tě?

V podstatě jsme to nechali v jejich režii.

Chtěli jsme, aby se zpěváci při natáčení cítili dobře a nebyli zaskočeni velkým množstvím požadavků na provedení nahrávky. Mnozí z nich dělali něco takového úplně poprvé. Tím měli situaci jednodušší a vše bylo pro ně přirozenější, lidštější.

Větší „výzva“ pak nastala při samotném zpracování těchto audio a video nahrávek.

Video: stav po importu S+A bez synchronizace

Připravil jsi nějaká návěští či synchronizační značky?

Vůbec ne. V tom to pro mne bylo „dobrodružnější“. I pro Daniela, který musel stejnou práci provést ve video‑editoru.

Nicméně všichni zpívali tak, že měli stejnou instrumentální nahrávku kapely. Také gesta dirigenta z videa, které měli k dispozici, byla pro mnohé zpěváky velkým pomocníkem a svým způsobem i „synchronizačními značkami“, na které jsou zvyklí z živého vystupování.

Takže jsem po importu všech stop nastavil začátky zpěvu díky grafickému znázornění zvuku – waveforms – a následně vše kontroloval pomocí sluchu. Při tak velkém množství audio‑stop to sice byla „šichta“ všechno synchronizovat, nicméně na to, že je celý sbor zcela „home made“, zní vše dohromady opravdu velmi dobře.

USB mikrofony, např. Uber Mic od M-Audio nebo NT-USB od Rode jsou pro domácí natáčení cenově i co do jakosti ideální. 

V jakém formátu zpěváci nahrávky odevzdávali?

To bylo hodně různé. Nejenom, co se týče formátů (3GP, AAC, M4A, MOV, MP3, MP4, WAV), ale i samplovacích frekvencí a bitové hloubky.

Jako první jsem řešil, jak všechny soubory v různých formátech z různých zařízení převést tak, aby se daly zpracovat profesionálním audio programem. Nejdříve jsem uvažoval, že použiji WaveLab Pro a jeho Batch Processor. Překvapivě jsem k tomuto úkonu nakonec použil program VLC Media Player, který uvedenou možnost nabízí a která je rychlá, intuitivní a efektivní.

Milan Vyležík patří mezi vyhledávané lektory Deccartu.

Bavila tě práce se sboristy, muzikanty?

Určitě ano! Stačí se podívat na výsledné video. Obraz i zvuk, tanec a emoce účinkujících jsou toho důkazem.

Bylo poznat, že měl někdo lepší záznamové zařízení?

Ano, zvukově byla poznat jak kvalita natáčecího zařízení, tak i akustického prostředí, zejména při individuálním poslechu příslušné audio‑stopy. Nicméně pokud se přehrají všechny stopy sboru jako celek, zní kompaktně a rozdíly ve kvalitě tolik patrné nejsou.

Je jasné, že takto pořízená nahrávka nemůže nikdy znít, jako by byla natočena ve studiu. Ale i tak je myslím dostatečně reprezentativní a může sloužit pro porovnání se studiovými nahrávkami.

Video: stav po synchronizaci stop S+A+T+B – nástupy a konce frází neupraveny

Kolik vokálních stop nakonec bylo?

Natáčení zpěvu se zúčastnilo skoro 100 lidí!

Vzala editace hodně času?

Editoval a mixoval jsem jak stopy kapely, tak i stopy zpěváků. Byla to práce na několik desítek hodin. (Obvykle si vedu velmi přesné záznamy, jak dlouho jsem které činnosti prováděl, ale u tohoto projektu to bylo poprvé, co jsem to neudělal.)

Prováděl jsi úpravu ladění a délek, pitching a timestretching?

Tyto úpravy jsem v projektu neprováděl. Nejvíce znatelné byly rozdíly v nástupech a na koncích některých frází. Ty musely být editovány a v celém sboru sjednoceny. Většinou klasickým střihem, posunem či za použití fade‑in & fade‑out a prostorového efektu typu hall.

Video: Stav po synchronizaci stop S+A+T+B – nástupy a konce frází upraveny

Jak jsi měl zorganizovaný projekt: do grup? Efektových kanálů?

Cubase Pro v okně projektu jsem použil Folder Tracks pro jednotlivé sekce kapely a hlasy (SATB), v Mix Console také Group Tracks pro kapelu i sbor a několik FX Channels.

Obrázky z prostředí Cubase ProWaveLab Pro toho řeknou více.

Kapela: folder tracks, group tracks, FX channels

Sbor: folder tracks, group tracks, FX channel

Video: stopy big bandu

Co za efekty a kde jsi používal?

Používám plug‑ins firmy Steinberg z Cubase ProT‑RackS od IK Multimedia.

Obrázky a instruktážní video napoví více.

Střih a mixáž provedl Milan v editačním programu CUBASE PRO.

Kapela: MixConsole 1 – 2. část všech typů stop

Kapela: MixConsole 2 – group tracks

Kapela a sbor: MixConsole 2 – group tracks, stereo out FX

Jak jste vlastně provedli selekci audio a video záběrů a jak je spárovali?

Co se týče práce na videu, to by byla otázka spíše na Daniela. Určitě musel na začátku také synchronizovat videonahrávky jednotlivých zpěváků. Vím, že používá Adobe After Effects. Byl to opravdu velký a časově náročný projekt.

Režie a konzultování video‑záběrů se ujala Shelby Flowers (OZG bandleader, hráčka na klávesové nástroje, aranžérka skladeb) a Bára Filipová (členka OZG sboru, mluvčí a moderátorka).

Výstupem mé práce byl stereo mixdown (48 kHz / 32 bit FP), který jsem poskytnul Danielovi.

Na finalizaci a mastering byl použit program WaveLab Pro.

Je on line zpracování skladby jiné než živá verze? Má své půvaby?

Setkávání OZG komunity, zkoušky, natáčení, zpracování, komunikace – toto vše probíhalo on‑line.

Nemohu říct, jestli to je lepší nebo horší, vše má své výhody a nevýhody. Prostě jsme se jen přizpůsobili aktuální situaci a využili všech vymožeností moderních technologií, abychom dosáhli kýženého výsledku. A v tom je ten hlavní půvab.

Cituji z naší stránky Ostrava Zpívá Gospel na Facebooku:

Práce na tomto „anticovid videu“ nás virtuálně spojila a umožnila nám zažít hodně radosti, legrace a pocitu sounáležitosti i v této složité době. Doufáme, že tato radost bude přenosná i na Vás, naše přátele a příznivce, kterým tuto nahrávku věnujeme alespoň jako malou útěchu za naše zrušené letošní koncerty.

Video: kapela a sbor dohromady

Kde vidíš prostor pro vylepšení podobných projektů v budoucnu?

Úplně první věc, která mne napadla, když jsem práci na tomto projektu zahájil, byla ta, že bych pro příště zavedl striktnější pravidla pro pojmenování souborů a jejich zasílání po jednotlivých hlasových sekcích pomocí jedné služby do jednoho úložiště.

Při tak velkém množství zpěváků a tím i zasílaných objemných souborů by se usnadnilo třídění, vyhledávání a kontrola zaslaných souborů.

Mnozí zpěváci pak ani nemohli poznat svůj soubor, protože se některé názvy vyskytovaly vícekrát a musely se ručně přejmenovávat a tím se pak ztratil přehled, co je čí soubor.

Technická kvalita nahrávek by byla vyšší za použití profesionálnějšího vybavení, zakoupeného zpěvákem – nadšencem. Nebo hromadné natočení celého sboru ve studiu – což ale nebylo díky epidemiologickým opatřením možné.

Přečtěte si také:

Jak zlepšit zvuk při streamování z mobilu nebo tabletu?

Už jste zkusili z telefonu nebo tabletu streamování na Facebooku či na YouTube. A co zvuk? Nic moc? Připravili jsme pro vás sérii videí, jak úroveň audia razantně pozvednout. Během…

Jak snadno nastavit stream s dobrým zvukem

iRig Stream je jednoduché mobilní zvukové rozhraní pomocí něhož můžeme sdílet naši hudbu  online světem. Je kompatibilní s iOS / Android zařízeními a počítači Mac/PC. Jak se líbí T…

Když srovnáš svůj projekt s projekty zahraničními, obstojí?

Hlavní kouzlo tohoto projektu spočívá ve využití běžného zařízení pro natočení zpěvu a videa – mobilní telefon, digitální fotoaparát. To je unikum.

Proto nevím, jestli v tomto kontextu mohu naši nahrávku porovnávat s jinými projekty.

Všichni zúčastnění odvedli skvělý výkon a tím vlastně podpořili hlavní myšlenku a poselství tohoto videa – vyjádření radostné zprávy od lidí, kteří nemohou být spolu na pódiu při živém koncertním vystoupení.

Jaký byl ohlas na finální video, názory, počet zhlédnutí?

Všichni jsme byli mile překvapeni a potěšeni velkým množstvím pozitivních ohlasů na naše video. V tuto chvíli má video na našem YouTube kanálu Ostrava Zpívá Gospel 3 532 zhlédnutí a myslím, že po přečtení tohoto článku se počet ještě zvýší.

Těšíme se naživo!

Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře