Představíte kapelu DEXTREAT a projekt, který s ní děláte?
Dextreat je jedna z nejvýznačnějších brněnských klubových kapel současnosti. Jedná se o lehce alternativní rockovou kapelu, kde se sešla parta skvělých a zkušených muzikantů. Dextreat jsme natočili v rámci BLACK TONE One Take Sessions, což když to zjednoduším, jsou živáky kapel natočené mimo nahrávací studio a navíc celé na jedno jetí. Tento klip je náš první v rámci One Take Sessions a už se těšíme na další.
Proč jste se rozhodli točit živák právě v knihovně?
V Česku koncept live sessions není až tak známý a využívaný, a tak čerpáme nápady a inspiraci ze zahraničí. Našli jsme živáky z vypuštěného bazénu někde v Chicagu, z malého obchůdku se smíšeným zbožím někde jinde v USA, nebo live session v opravně aut. To vše nás obrovsky inspirovalo a pak už jen záleželo na tom, kdo z nás (jestli kapela, anebo náš produkční tým) sežene dřív jakékoli neokoukané místo, kde majiteli a sousedům nebude vadit několika hodinové hlasité natáčení. Knihovna Jiřího Mahena v Brně nakonec byla tím nejlepším místem, které jsme si mohli přát.
Jak jste měli natáčení zorganizováno, rozestavěny nástroje a mikra, režii?
Původní myšlenka byla sehnat prostory, kde si kapela rozestaví nástroje jako na běžném vystoupení a my je živě nahrajeme, ale když se nám konečně podařilo sehnat zajímavé místo, zjistili jsme při obhlídce, že kapelu skrze 4 kamenné sloupy budeme muset rozdělit, což ve výsledku celému konceptu pomohlo. Jen nám, klukům od kamer, to přidalo vrásky na čele, protože jsme museli narychlo překopat vymyšlený pohyb kamery a mini příběhy, které se během klipu odehrávají.
O režii nemůže být řeč, pokud za ni nepovažujete mixpult uprostřed natáčecího placu.
Jaký subjektivní pocit jste měli z akustiky? Tj. dozvuku, frekvenčního spektra knihovny?
Měření jsme neprováděli, ale už při obhlídce bylo jasné, že klenuté stropy, regály plné knížek a další nábytek v prostoru poměrně dobře odstranily dozvuky, i když místnost byla pořád hodně živá. Naopak to velmi prospělo bicím a ostatní nástroje a zpěv jsme snímali dynamickými mikrofony nablízko, takže nevznikl žádný nepřekonatelný problém.
Jak se vám pracovalo s pultem PreSonus 24.4.2? Je vhodný právě pro takový typ práce?
PreSonus Studio Live 24.4.2 je pult, se kterým děláme už od našich začátků v roce 2015 a nikdy nás nezklamal. Pro naše účely je to přesně pult, který potřebujeme. S 24 vstupy jsme nikdy nebyli omezení i při nahrávání větších kapel a mix disponuje dostatkem AUX sběrnic, takže nezávislé i in-ear odposlechy můžeme vždycky poslat každému z hudebníků. Mix, který používáme, je ze starší série, ale i tak stačí pomocí jednoho kabelu propojit s notebookem a nahrávat do stop. A nejnovější StudioLive je ještě o krok dál, protože dokáže interně nahrávat na SD kartu. To je plus, protože čím míň techniky potřebujeme, tím míň se toho může pokazit! :)
Do jakého DAW jste točili?
Točili jsme do Capture 2, který se dodává přímo s mixem StudioLive. Je super v tom, že po propojení program ihned ví, o který pult jde, a nahrávání do stop je pak otázkou dvou kliknutí.
Kdo míchal a „mástroval“?
O mix zvuku v Black Tone se starám já. Míchám v Cubase nebo ve Studio One – podle toho o jak velký projekt se jedná. Míchačka probíhala u mě doma na monitorech Presonus Eris E8 a na mastering jsme si tentokrát troufli najmout skvělýho Romana Kašníka z RESET studia v Brně, který má spoustu analogových mašinek a díky nim a jeho šikovným rukám dokázal celou nahrávku posunout ještě o krok dál.