Na nahrávkách se reverb většinou přimíchává jako efekt, což je jednodušší než nahrávat v kostele či jiném prostoru s požadovaným reverbem. Některé nástroje potřebují pro autentické vyznění reverbu více a některé méně. Všichni známe z praxe, že když je přirozený reverb koncertního sálu moc velký – v tělocvičně, sokolovně, hokejové hale –, tak výsledný zvuk není dobrý. Všechny zmíněné prostory mají nevyhovující akustiku pro hlasitou hudbu. Zjednodušeně se říká, že je to koule, nebo že tam byl zvuk na pr… :-) Na nahrávkách lze reverb pěkně dávkovat: hodně reverbu, málo, krátký, dlouhý, ostrý, temný atd. Dělá to nahrávky pěkné a prostorové.
Universal Audio nabízí kytarovou krabičku s luxusním digitálním reverbem – Evermore. Co je na ní jiného než na většině podobných krabiček? Nabízí opravdu velký rozsah různých typů reverbů, ale není to tak, že to jsou nějaké konkrétní kopie. Reverb si totiž můžeme nastavit podle své potřeby, ale trochu jinak, než jsme u kytarových pedálů zvyklí.
GALERIE: UAFX Evermore Studio Reverb
V nabídce jsou předpřipravené tři presety, nebo lépe řečeno tři typy reverbů: Room, Sm Hall a Lg Hall. Jejich ovládání je následující:
- Predelay – je společný pro všechny tři, zapíná se a vypíná mikrospínačem na zadní straně, a je to čas, který uplyne před prvním výrazným odrazem od stěn místnosti.
- Trails – funkce, která nechá dozvuk doznít i po vypnutí efektu footswitchem.
- Mod – modulation, která přidává do reverbu (nazval bych to) vibrující nepravidelnost. Něco jako chorus, je to těžko popsatelná modulace reverbu, a ne původního zvuku kytary.
- Decay – čas dozvuku rozdělený na tři další parametry.
Decay je hlavní atrakcí Evermore. Pro frekvenční pásma Bass, Mid a Treble se nastavuje zvlášť, což ve výsledku velmi významně ovlivňují výslednou barvu a zvuk reverbu. Když dáte naplno Decay jen v pásmu Treble, tak to má zvuk významně jiný, než když přidáte na středech Mid. Pozor, nejsou to korekce. Jde pravděpodobně o simulaci, jak by se mohl chovat zvuk v reálném prostředí, kde různé materiály odrážejí různá frekvenční pásma. Určitě pro konkrétní „materiály” existují tabulky s koeficientem odrazu v závislosti na frekvenci zvuku, ale to přenechám inženýrům. :-)
Jelikož jsem člověk zvídavý, otestoval jsem rozsahy parametrů, které lze pro jednotlivé typy nastavit. Test jsem realizoval velmi krátkým (staccato) bouchnutím na kytaru a nahrával. Měřil jsem vždy predelay a pak tři nastavení parametru decay.
Room | Small Hall | Large Hall | |
Predelay | 0,16 sec | 0,16 sec / tedy stejný jako u Room | 0,14 sec / kratší cca o dvě setiny |
Decay minimum | 0,55 sec | 0,6 sec | 0,56 sec |
Decay střední | 2 sec | 2,5 sec | 2,25 sec |
Decay max | 2 minuty 38 sec | 1 minuta 12 sec | 3 minuty 23 sec |
Printscreen z měření parametru decay – poslední je ten tříminutový. V prostředním (delším) jsem přidával „růčo“ gain na zvukovce, abych z toho „vyždímal” maximum. Proto jsou tam ty změny.
Subjektivní dojmy ze zvuku reverbu Evermore
Je inspirující. To je u efektů dle mého názoru zcela určující faktor. Pokud mě zvuk inspiruje, přestávám vnímat čas, hraji a hraji… napadají mě riffy… akordové kombinace, melodie, songy… A to se mi moc často u krabiček nestává. Většinou je beru jako dělníky, má to dělat delay? Dělá! Má to dělat reverb? Dělá! A tak dále. Evermore je inspirující. Pro mě určitě.
LED kontrolka
Barevné hrátky s LED kontrolkou :-)
Zelená – Trails Off & Predelay Off
Purpurová – Trails On & Predelay Off
Oranžová – Trails Off & Predelay On
Červená – Trails On & Predelay On
Dle nastavení mikropřepínačů na zadním panelu.
Co bych viděl jako menší minusy
Nastavené parametry nelze ukládat. Jak to překroutíte, je to pryč. Ale vzhledem k minimu ovládacích prvků lze snadno nastavení zopakovat. Je mono, ale když jsem hrál, tak mi to vlastně nevadilo. Nicméně, napadl mě docela pěkný trik. Kytary často v nahrávkách dubluji. Když na každou kytaru nastavím jen trochu jiný reverb a kytary rozhodím do sterea, musí být výsledek exkluzivní. Jdu to zkusit.
Základní technická specifikace
Napájení je klasika 9 V s minusem uprostřed.
Stačí zdroj 250 mA.
Krabička standardní velikosti, jacky jsou zezadu.
Rozměry jsou 65,5 × 58,1 × 120,7 mm.
Hmotnost 295 g.
Přečtěte si také:
Profesionální studiové procesory v kytarové krabičce? Nové UAFX
Kontrolní otázka: Kolik vojáků se vejde do západoněmeckého obrněného transportéru? A kolik studiových efektů se vejde do jedné kytarové krabičky?
Emulace tří kompresorů – Universal Audio UAFX 1176 Pedal
Téměř v každém „slušnějším” nahrávacím studiu mají originál (analogový, hardwarový) UA Classic 1176 Compressor (nebo jeho kopie). Cena originálních kusů je vysoká. Za původní staré…
Zdařilá simulace analogového echa: UAFX Orion Tape Echo
Kdysi dávno jsem měl tu čest a chvíli jsem měl doma echo (delay) s magnetofonovým páskem. Bohužel nebylo moje. Matně si vzpomínám, že to byl nějaký typ Echolany, pásek v tom byl ji…