Mezi výrobci a distributory je o mně známo, že – byť je studiová práce mým denním chlebem – umím být pěkná konzerva, tedy co se technologií týče. Stejně jim to ale nedá a čas od času mě potěší nějakou hypernovinkou, která zaručeně odešle všechno moje haraburdí do bazaru.
Ale není to tak, že bych a priori odmítal všechno digitální a točil pořád do pásu. Docela rád kroutím, ale většinou na to nemám moc času, všechny věci mám kolem sebe připravené pro další práci. Takže jedu techniku pragmaticky na jistotu a soustředím se hlavně na muziku.
Kytarové simulace a reamping jsem zařadil do repertoáru dávno a první opatrné krůčky jsou spojené právě s první verzí AmpliTube, která byla kdysi dávno součástí ProTools LE. Předtím jsem zhusta používal Amp Farm, TDM verzi. Sice jsem toho na čas nechal, hlavně proto, že jsem posbíral několik skvělých aparátů, na které jsem chtěl točit, ale nevzpomínám na to nijak zle.
Proto jsem se docela těšil na poslední výkřik této dnes již dvacetileté techniky. To nám to utíká, dneska je AmpliTube de facto „old school“. Ale dost nostalgie, doba opravdu neskutečně pokročila. Nejnovější přírůstek do portfolia IK Multimedia je ucelený ekosystém Reamp/Capture boxu, softwaru TONEX kompatibilního s AmpliTube a pedálu, ve kterém si všechno naše kroucení můžeme odnést na pódium – ve futrálu s kytarou a pěšky, nebo stylově na mašině. To mě samozřejmě nemůže nechat chladným, klidně bych si příležitostně dal říct a udělal si z klubového hraní motovýlet!
Jako všechna softwarová řešení není začátek práce na pět minut... Pokud jste počítačová lama, rovnou si najděte něco lampového a nečtěte dál. Veškerý ušetřený čas na zvukovkách bude vykoupen přípravou doma, stejně jako u jiných produktů, jinak to ani principiálně nejde, je zde totiž asi tak 50krát víc ovladačů než u analogu. Do toho naprostá závislost na obslužném programu, operačním systému a driverech. Aby si to někdo nezkušený nemaloval na růžovo: tohle je věc pro nerdy. Ale to já docela jsem, takže kdo zůstal na palubě, pojďme se na to podívat zblízka.
„Napíšete číslo krabice, automaticky se vám autorizuje dostupný software, ten stáhnete a nainstalujete. Zabere to zhruba 30 minut i se čtením manuálu“
Začneme registrací na IK, protože bez ní nepůjde nic. Věc vyžaduje autorizaci veškerého obsahu, který je v pedálu. Myslete na to při výhodném nákupu od kámoše – software je přenosný pouze jednou a transfer musí aktivovat původní majitel (ne dřív než po 90 dnech užívání, to je docela dobrá pojistka). Tzn. bez kompatibilního Mac/PC počítače s Big Sur / Win 10 a výš pedál se softwarem nepojede. Respektive pojede, ale jen s tím, co v něm je. Instalace proběhla bez problémů, účet mám už 20 let, takže to bylo bez jediného zádrhele. IK má poměrně hezký autorizační portál, což je od začátků z nultých let velký pokrok; napíšete číslo krabice, automaticky se vám autorizuje dostupný software, ten stáhnete a nainstalujete. Zabere to zhruba 30 minut i se čtením manuálu.
Den první – TONEX Capture
Mezitím jsem si postavil aparát, mezi hlavu a bednu jsem zapojil TONEX Capture a nabral první vzorky. Capture jsou v podstatě dvě krabice v jedné. Poslouží jako sofistikovaný DI box pro náběr ať už z bednového výstupu (nezbytnost u starých aparátů bez smyčky), anebo pro odbočení z directu, je-li. V každém případě je potřeba nastavit správně přepínače na direct boxu, jinak poletí v lepším případě HT pojistka na zesilovači, v horším výstupní trafo. Direct box také nefunguje jako výkonová brzda, takže bedna musí být připojena. S brzdou za ní si rozumí bez problémů. Náběr zní normálně jako náběr z directu, takže je nutné nasadit IR impuls. To už se mi stáhl software TONEX, takže jsem to rovnou vyzkoušel.
Vyhození všech ostatních simulací je otázkou vteřiny, plug-in je intuitivní a jasný, po procvakání IK impulsů jsem však sáhl ke svému oblíbenému vyzkoušenému, který jsem si našel už před dávnými roky. Ne že by ty od IK byly špatné, jen mi nehrály k bedně, kterou jsem si taky „sebral“. Jeho import proběhl bez nejmenšího problému. Později jsem objevil kouzlo VIR technologie, kde si můžu na oblíbený reproduktor nasadit dva mikrofony, kondík, ribbon nebo klasiku 57 a umísťovat je libovolně.
Tam jsem nakonec skončil u oblíbeného Greenbacku. Je to lepší než bedna sebraná mikrofonem? Za mě ne, ale bratelné a věrné je to velice, dá se na to reagovat točením na zesilovači, nic to neváží a nedělá to kravál. To je přesně ten důvod, proč IR impulsy používám při točení v noci. Reamping ráno není problém, Direct box se dá použít i obráceně, a již nahraný materiál dokonce poslat a nahrát přes bednu sestříhaný.
Možností je spousta a tou hlavní je nahrávání přes AmpliTube v klidu například do notebooku doma a následný reamping přes vymazlený kamarádův zesilovač ve studiu. Ten si následně pomocí softwaru TONEX Capture boxu „naskenujeme” a uložíme pro další využití – ať již v AmpliTube, TONEX, nebo dokonce v pedálu na pódiu (varování: vytváření IR klonů je náročná disciplína a není to na chvilku ani s takhle vyšperkovaným softwarem, vždy záleží na starém dobrém zvučení). Vzhledem k tomu, že tohle je přesně určení TONEX Capture boxu, dávám mu jedničku s hvězdičkou. Je to přesně to, co má být, bytelně udělané v Itálii „con l'amore per la musica“. Není co vytknout, i cena je snesitelná.
Den druhý – TONEX Pedal
Jednou větou – logické vyústění celé snahy. Nikdo normální nechce hrát z notebooku, nebo dokonce iPadu živě. Je to choulostivé, potřebuje to ještě zvukovou kartu, na ní se dá měnit buffer do blba a zapomenout na to, má to baterku, aktualizuje se to, volají na to lidi během koncertu a občas to nenastartuje nebo tomu praskne displej. To nechcete. Chcete jasnou krabici – Gain, Bass, Mid, Treble a Volume, maximálně polechtat dvěma, třemi krabičkami, strčit do zásuvky a hrát. Krabici rozumně bytelnou a skladnou. Tuhle! Všechno, co jste si doma udělali v TONEX aplikaci, v záložce Librarian strčíte jednoduše do pedálu přes USB. Je to otázka pár vteřin. Může se stát, že budete potřebovat odladit parametry podle kytary nebo situace na místě. Není třeba znovu připojovat počítač. Prakticky vše se dá upravit v pedálu (což vyžaduje jistý trénink).
Předem odrazuju od použití expression pedálu hned na začátku. Já jsem to udělal – dá se připojit nejen expression, ale i další typy footswitchů. Kalibrace proběhla hned, naučení parametrů (gain, reverb…) také. Bohužel logika je taková, že uvedeme pedál do stavu pedál dolů, zapíšeme, potom do stavu pedál nahoru a zapíšeme. Vypadá to chytře, ovládáme všechny myslitelné parametry najednou, ale co až budeme na pódiu potřebovat jeden preset ubrat? Správně – všechny parametry znovu, což se za chodu nestíhá. Za mě ne, ale někdo si s tím určitě rád pohraje. Pokud si odpustíme tuto libůstku, ukládání a přehazování presetů podle momentální potřeby je jasné, intuitivní, přepínání mezi nimi rychlé jako s aparátem. Zvuk výborný, převodníky jsou 192 kHz / 24 bitů, líp už to nejde.
Každý preset obsahuje model aparátu, model bedny, kompresor, gate a reverb. Vše je řaditelné, laditelné, ale není tam nic navíc. Software TONEX není AmpliTube 5, i když jej k tomu dostanete a naimportuje vaše TONEX presety. Žádné krabičky, co nejsou v modelu, žádný delay. Použitá technologie neumožňuje časové efekty v modelu, takže se musejí dodat před, nebo za řetězcem. IK Multimedia na to samozřejmě myslí a nabízí multiefekty před TONEX (drive) i za něj (modulace, delay, reverb…). S podobným softwarem na simulaci overdrivů atd. Takže pedál ani software není All In One, pouze simulace aparátu a bedny. Každopádně není problém vytáhnout pár starých krabiček z pedalboardu, ne? A jsme zase tam, kde jsme byli, ale trochu lehčí a menší. Tady bych za sebe nejspíš použil ladičku (nemá!), Wah, Compressor, Drive před TONEX, multi modulační efekt, Delay, Reverb za TONEX. Takovej příruční kufřík. Hračičky si to můžou dát do racku a ovládat MIDI switcherem, jde to. Anebo taky ne, můžete s tím lítat hned, s dvěma kabely.
„Doma, na zkoušce, ale i na pódiu. Ve finále je to strašně rychlé. Mně docela dobře fungovalo hrát si s nahrávkou přes aplikaci a teprve potom to dávat do pedálu.“
Ono to totiž ničemu nevadí, hned druhý den jsem si na TONEX brnknul a už jsem s tím vůbec neměl potřebu nic dělat, prostě jsem jenom hrál. Je to svébytná krabice se skvělými zvuky už v základu. Software je příjemný. Firemní presety (s pedálem jsou dostupné všechny) slušné, snadno editovatelné, použitelné. Doporučuji každému najít si svůj clean, crunch, drive a lead, dobře si je seřadit a pak už jen hrát. Doma, na zkoušce, ale i na pódiu. Ve finále je to strašně rychlé. Mně docela dobře fungovalo hrát si s nahrávkou přes aplikaci a teprve potom to dávat do pedálu. Pokud trefíte vstupní gainy, hrajou stejně. Nemohl jsem si ale nevšimnout, že modely nereagují úplně přirozeně na změnu snímačů. Tady jde rozeznat, že většina z nich byla dělaná na kobylkový humbucker – tam jsou skvělé. U rozpínání a přepínání se pozná, že nejde o opravdický aparát. Také zapomeňte na přirozené chování ekvalizéru, jak ho znáte z aparátu, kde bývá před gainem a podle toho se chová.
Ekvalizér v TONEXu (parametrický) je postprodukce, v základu je post gain, a pokud ho dáme rovně, slyšíme model aparátu i s jeho nějak nakrouceným ekvalizérem. Všechno naše kroucení je za tím, asi jako když máme EQ v krabičce ve smyčce (lze dát pre gain, ale jako na aparátu to nefunguje). Klasický zvuk Marshall JCM 800 se staženými presence a treble v reálu se tady objeví jako „vše na 12”. Je to tak v pořádku, máme oproti předloze větší možnosti ekvalizace, jen je matoucí vidět takhle nakroucené knoflíky na aparátu, který znám, a slyšet, co slyším. Teď už chápu, proč mladí hráči na opravdických aparátech často vytáčejí nesmyslné korekce a nechápou, že jim to hraje jinak než doma v AmpliTube. To je ale daň za použitou technologii, jinak to nejspíš nejde, to by se musel aparát rozebrat a nasimulovat ekvalizér zvlášť. Stejně tak Reverb není ten z aparátu, má algoritmy Room, Plate a Spring a je totožný pro všechny modely. Zní hezky.
Den třetí – potřebuji to!
Tady bych normálně recenzi ukončil s tím, že je to za ty prachy super. A poslal bych vše zpátky distributorovi. Ale co se nestalo. Napadlo mě vytáhnout můj nejoblíbenější kus aparátu – zlatý pre-amp Marshall JMP–1 –, dát před něj Tubescreamer a za něj odložený Boss Delay. Toto celé strčit do Hi-Z vstupu karty a nahodit TONEX software. Tam jsem vypnul všechny simulace a nechal jenom bednu, kde jsem si kroutil tak dlouho, až jsem našel tu svou, a řádně ji virtuálně sebral „kondíkem“ a „shurkou“! Hotovo! Normálně poznávám svůj zvuk, všechno reaguje, jak má, porovnávám s nahrávkou a je to takřka to samé, hraje se mi úplně normálně. Fungují presety i kytary, poté co je lehce odladím na novou situaci – hlavně korekce na pre-ampu, ukládám jak presety Marshalla, tak preset bedny do aplikace. Teď mám i správně umístěný reverb – za delayem. EQ nechávám rovně, na reverb nasadím pružinu a pro jiskru to tím líznu. Nasadím USB, přetáhnu do pedálu a voilà! Hraju na to celý den, ničím nekroutím, odnesu to do auta a z auta sám a na jeden zátah. Dalo by se s tím letět letadlem a taky to tak na další tour se Skinny Molly udělám.
„Zkouška rovnou do mixu, stejně jako klubová akce někde jako host. Tramvají nebo tágem, party hard :-D. Beru to!“
Vím, že IR boxy tu byly už dřív, ale žádný jsem nikdy nechtěl používat živě, radši jsem si půjčil koncák a bednu na místě, když jsem letěl daleko. Jako kdyby to v IK věděli – v balení nechybí americká, britská a asijská redukce na adaptér. Tohle je vážně „game changer“. Pro mě rozhodně. IR box a současně backup na pódium. Pořád budu používat aparáty, ale občas nějaký shoří. Tenhle backup váží kilo a vejde se do pedalboardu. Za dvě minuty se hraje dál. Může posloužit i jako simulace krabičky, kterou bych chtěl a nemám, třeba nějakej Fuzz, další zvuk aparátu atd. Když vypnu simulaci bedny, můžu ho poslat kamkoli do řetězce. S pedalboardem můžu cvičit na pokoji do sluchátek, aparát nechám v dodávce. Zkouška rovnou do mixu, stejně jako klubová akce někde jako host. Tramvají nebo tágem, party hard :-D. Beru to! Kluk bude mít v počítači ostrou AmpliTube a může drtit metal. Nové dva pluginy do Logica, mraky modelů, oblíbené Soldano SLO 100 taky. Win-Win. Za desítku.
Koupit TONEX Pedal & TONEX Capture
Přečtěte si také:
Recenze: IK Multimedia TONEX Pedal (musicstage.cz)
Kytarový ekosystém TONEX společnosti IK Multimedia, věrně emulující kytarové zesilovače, kabinety, efekty a kompletní kytarové sestavy, vzbuzuje mezi kytaristy stále více emocí a d…
IK Multimedia TONEX ONE je maličký IR profiler do kapsy
IK Multimedia nám zhruba po roce od představení pedálu TONEX a stejnojmenného softwaru nabízí zmenšenou verzi ve formě mini pedálu. Pojďme se tedy podívat, co je kromě velikosti no…
Velký trpaslík IK Multimedia TONEX ONE
Začneme hádankou: Vypadá to skvěle, hraje to skvěle. Co to je? No jasně, jsi to TY! Ještě zbývá dokořenit zvuk nějakým tím efektíkem… Což takhle zkusit TONEX ONE?
Re‑ampingový box United Replay Box
Reamp box za bezmála desítku nadzvedne kdejaké obočí, včetně toho mého. Tohle prostě musím slyšet. Nic dražšího nemá ani Radial a bavíme‑li se čistě o re‑amp boxech, tohle by měl b…