logo Disk

Universal Audio Woodrow '55, Dream '65 Reverb a Ruby '63 Top Boost Každý kytarista se dostane do situace, kdy bude jeden z nich potřebovat

Jsem přesvědčený, že tyto tři pedály budou jednou historici elektrifikované kytary považovat za milník. Ne že by dosud nikdo nezkusil namodelovat vintage aparát a „vměstnat“ ho do relativně malé kytarové krabičky – ale zatím se to nikomu nepodařilo tak působivě jako společnosti Universal Audio (UA).

Kategorie: Pódium - Recenze
Roman Helcl | 30. května 2023

Dynamika a odezva tónů, které nabízejí její modely Woodrow, DreamRuby, jsou velmi inspirativní a dělají z koncertů, na nichž nemůžete použít vlastní zesilovač nebo kombo, mnohem větší zážitek, než tomu bylo doposud. Alespoň tedy pro mě.

UAFX pedálové emulace zesilovačů:

  • Woodrow '55 – emulace kytarového zesilovače ’55 Fender Tweed Deluxe
  • Dream '65 Reverb – emulace ’65 Fender Deluxe Reverb
  • Ruby '63 Top Boost – emulace ’63 & ‘61 Vox AC30

Když jsem v devadesátých letech začínal hrát na kytaru, bylo pro kapely hrající v klubech běžné tahat silné lampové aparáty. Setkat se tehdy s halfstackem bylo snad častější než vidět v rockové nebo popové skupině kombo. S vývojem PA a lepší akustikou zdejších sálů se začaly aparáty zmenšovat a před dekádou přišly další výzvy. Hudebníci, kteří koncertovali například po kavárnách nebo létali hrát do jiných zemí, hledali způsob, jak se bez těžkého aparátu obejít. Na trhu se začaly objevovat nejrůznější „Kempery a Fractaly“, ale ty stále nebyly moc pohodlné na cesty. Zdálo se, že ideálním řešením je přijít s efektem, který by se vešel do pedalboardu, a s ním by bylo možné přijít třeba až na palubu letadla. Během covidu nabídl výborné řešení například Strymon a jeho Iridium. Bylo otázkou času, kdy se o něco podobného pokusí společnost Universal Audio, jejíž pluginy vintage zesilovačů jsou jedny z nejlepších na světě.

Trojici Woodrow '55, Dream '65 Reverb a Ruby '63 Top Boost předcházely v roce 2021 pedály UAFX delay, reverb a modulation. Samotná kvalita zvuků byla tehdy hodně přesvědčivá. A právě na tuto platformu nyní navazují tři pedálové zesilovače, které si kladou za cíl věrně vymodelovat tři z nejznámějších kytarových komb v historii. Zatímco jiní spojují v jednom výrobku několik aparátů najednou, v UA šli opačnou cestou; Woodrow ‘55, Dream ‘65 a Ruby ‘63 modelují pouze Fender Tweed, Fender Deluxe a Vox AC30.

Vzhled a funkce

Jak už bylo naznačeno, pedály sdílejí stejný design a uspořádání jako předchozí UAFX. Odlišují se pouze v barvě: Woodrowu dominuje kombinace hnědé se stříbrnou, Ruby dostal měděné a „voxově“ fialové odstíny a Dream je zahalený do černé. Kromě nožních spínačů ‚ON‘ a ‚Preset‘ se specifická funkčnost šesti hlavních ovládacích knoflíků a tří mini přepínačů odlišují pedál od pedálu, i když některé funkce mají občas shodné. Zatímco Ruby obsahuje Cut, spolu s Treble a Bass Cut, Dream má vyhrazené ovládání pro svůj pružinový reverb a Woodrow typický instrument a Microphone vstup nebo funkci Room. S pomocí tří páčkových přepínačů lze měnit různé modifikace „boostování“ zesilovačů, které se v čase vyvíjely, a velmi dobře jsou nakonfigurované i typy beden a reproduktorů. S jejich modelingem má ostatně UA velké zkušenosti, třeba ve svém loadboxu OX.

Pojďme k hlavním ovládacím prvkům v horní řadě. U všech modelů najdete vpravo celkové zesílení (Output). Woodrow nabízí po levé straně knoflíky pro vybuzení Instrument vstupu i mikrofonního vstupu, tedy tak, jak je to na originále. U Ruby najdete ve stejných pozicích Volume a Cut a u modelu Dream pak Volume a Reverb. Spodní tři knoflíky začínají u všech tří napravo Boostem. V tvídu pokračuji s Tone a Room, u „voxovského“ Ruby i „blackfaceovského“ Dreamu pak s Bass a Treble. Aby to nebylo jednoduché, poslední dvě zmiňované krabičky mohou po přepnutí prostředního páčkového přepínače do polohy ALT měnit funkci spodních knoflíků za alternativní ovládání. V případě Ruby to jsou Room a Speed s Intensity pro ovládání tremola. Dream má k dispozici pouze Speed a Intensity.

Pro případnou aktualizaci firmwaru slouží port USB-C a díky dvojici vstupů i výstupů lze využít několik způsobů zapojení, včetně čtyřkabelové metody v kombinaci se zesilovačem opatřeným efektovou smyčkou. Když je tento mód aktivovaný a pedál je v režimu bypass, kytarový signál je přiváděn přímo na vstup zesilovače, zatímco při zapnutém pre-ampu UAFX míří jeho výstup do returnu smyčky aparátu, což umožňuje obejít jeho předzesilovací sekci, nahrazenou v té chvíli pedálem. Dané řešení tak může výrazně navýšit počet využitelných kanálů. K tomu budete potřebovat pouze zesilovač s efektovou smyčkou. Zmíněný mód se nastavuje v mobilní aplikaci UAFX Mobile App (iPhone, Android), která zvládá i změnu funkcí dvojice footswitchů, ukládání a vyvolávání předvoleb či stahování presetů vytvořených známými kytaristy (Cory Wong, Tim Pierce, Nels Cline atd.). Software komunikuje s pre-ampy prostřednictvím bluetooth.

Použití

Pedály jsou navrženy pro velmi univerzální použití. Můžete je doma propojit s vaší zvukovkou nebo naživo s místním PA v režimu mono či stereo. Stačí si jen vybrat v čele pedálu požadované vstupy a výstupy. Každý efekt lze také použít jako běžnou krabičku a poslat ji do vašeho zesilovače, i když zrovna na tento účel nebyl pedál konstruován. Ve svém domácím studiu jsem do In na efektu zapojil kytaru a Out jsem poslal přes pre-amp EMI Abbey Road TG2 přímo do zvukovky RME. Abych to nekomplikoval a mohl lépe všechny tři efekty porovnat, použil jsem pouze Fender Telecaster a další dva externí pedály Ibanez TS9 Tube Screamer a Analogman Fuzz.

Woodrow ’55



Předobrazem Woodrow byl 5E3 Tweed Deluxe, vyráběný v letech 1955 až 1960. Sám vlastním tvídové kombo Fender Harvard ze stejného období a jeho zvuk miluju. Po zapojení jsem ihned slyšel esenci všeho, co mám rád na fenderech vyrobených v padesátých letech. V nízké hlasitosti zněl dřevním, ovšem stále krásným teplým a kulatým tónem. Při zesilování se zvuk přiostřoval, jak to dělají původní modely, a při větším zkreslení se začal krásně rozpadat až „fuzzovatět“. Pamatujete si sound kytary Neil Younga ve filmu Dead Man? Přesně tak to znělo.

Při ladění zvuku do nahrávky mi pomohla možnost přepínat reproduktory. Podle názvů tipuji Blue AlNiCo, Jensen a Greenback, přičemž Jensen JP12 rozezníval mého telecastera skvělým a plným zvukem. Další zvukové charakteristiky pak nabízely i různé typy boostu ovládané na pravém třípolohovém přepínači. Kromě originálního (Stock) nastavení to byl EP–III nabízející zvukový charakter předzesilovače páskového echa Echoplex a pak KP–3K vycházející z předzesilovače Korg SDD–3000 Delay. Právě ten miluje a v kombinaci s tvídem používá producent Daniel Lanois i jeho „žák“ Edge. KP–3K dodával zvuku více středů oproti EP-III, které bylo zase „vřelejší“.

To ovšem není vše. Majitelé efektů mohou pedál navíc zaregistrovat, čímž dostanou přístup k dalším funkcím mobilní aplikace UAFX, která se připojuje k pedálům přes bluetooth. Výrobce doporučuje, abyste to udělali jako první, protože pro každý pedál získáte tři modely reproboxů navíc; tyto se zobrazují jako zelené LED ve srovnání s červenými továrními modely.

Cena a dostupnost: UAFX Woodrow '55 Instrument Amplifier

Dream ‘65

Fender Deluxe je snad nejuniverzálnější aparát na světě. A jeho modeling v podobě Dream '65 mě dostal z celé trojky nejvíc. A to nejen skvělým zvukem, ale i tím, čeho nemůžu dosáhnout naživo v klubu se svým slabším Fenderem Princetonem z roku 1964. Tedy komprimací a nádherným „crunchem“ docíleným otočením knoflíku Volume někde mezi šestku a sedmičku. Při takové hlasitosti reálného komba by mě totiž nejspíš náš zvukař vynesl ze sálu v zubech. U Dreamu jsem si to ale mohl dovolit a výsledný zvuk mi pak od pultu poslali do monitoru i PA v hlasitosti, která byla potřeba.

Je mi jasné, že spousta hráčů považuje Deluxe za typicky „čistý“ aparát, ale Dream ‘65 s vytavenou hlasitostí vás dostane skoro až k teritoriu estetiky plexi marshallů, ovšem s tvangujícími středy navíc. Pomáhají tomu opět tři modifikace boostů: základní (stock), „osmdesátková“ s označením OD a nakonec D-TEX modifikace, která vychází ze zvuku Stevie Ray Vaughana.

Naživo jsem bez nějakého většího laborování použil tovární preset nastavený v pedálu, který už celkem zkresloval. Pro čistší zvuk jsem proto pouze stahoval volume k maximální spokojenosti. Sound byl krásně artikulovaný, tlustý a nádherně komprimovaný v nižších středech. K většímu vybuzení na sóĺa jsem použil starý Tubescreamer TS9 a výsledek byl parádní. Bonusem bylo tremolo a skvělý reverb.

Dream ‘65 je podle mě rozhodně nejvšestrannější z celé trojky, a navíc si velmi dobře rozuměl s dalšími krabičkami. Použil jsem ho nakonec i ve studiu během nahrávání písničky Wasting Time pro kapelu Vanua2. Zapnul jsem jej spíše náhodou, protože jsem dostal spontánní nápad na motiv v refrénu a bál jsem se, že než nazvučím kombo, všechno zapomenu. Part jsem nakonec nahrál, přidal k němu další dvě kytary a ve finále zněl v nahrávce tak dobře, že už jsem ho ani nepřetáčel s „opravdovým“ kombem. Za mě palec nahoru. 

Cena a dostupnost: UAFX Dream '65 Reverb Amplifier

Ruby ‘63

Zatímco první dva efekty charakterizují tzv. americký kytarový zvuk, v případě Ruby se dostáváme na starý kontinent do Británie. Právě ta je kolébkou legendárních aparátů Vox – zesilovačů a komb, které proslavili Beatles, Rolling Stones, Queen a mnozí další. Pokud neznáte tyto skvělé aparáty detailně, může být pro vás Ruby zpočátku matoucí. Jeho ovladače basů a výšek dělají vše opačně, než byste očekávali. Když s nimi točíte doprava, spíše frekvence ubíráte než přidáváte. Pak je tu samostatný ovladač Cut, jenž ořezává zase jinou frekvenci a funguje trochu jako Tone. A aby to nebylo úplně jednoduché, všechny tyto knoflíky navíc reagují mezi sebou.

Ruby nabízí tři kanály a dva z nich odhalují, že tento pedál jsou ve skutečnosti dvě AC30 v jednom. Kanál Normal vychází z non-top-boost AC30 z roku 1961 a ovládání Boost přidává na vstupu germaniový treble boost, tedy typický zvuk Briana Maye z Queen. Druhý kanál Brilliant je založený na '63 Top-Boost AC30. Ten zase využívá další elektronku pro zvýšení zisku a výšek. Boost je zde rovněž rozšířený o pre-amp páskového echa předzesilovače EP-III, které už známe z Woodrow. Třetí režim Vibrato je samostatný kanál čerpající ze zvukové estetiky Top-Boost AC30, doplněný harmonickým tremolem s ovládáním Speed, Intensity a funkcí Room navíc.

V Normal režimu zůstávají ovládací prvky věrné původnímu zesilovači. Tedy cut pro basy a výšky je neaktivní. Pro mě byl více použitelný Brilliant, který si rozuměl se všemi efekty mého pedalboardu. Mám rád na voxech jejich lehce „papírový“ zvuk, typický pro nahrávky britských kapel šedesátých let. A v tom zněl pedál naprosto věrně, inspirativně a dobře seděl v nahrávce. Jeho neuvěřitelná dynamika mi dávala pocit, že mám ve vedlejší místnosti nazvučené kombo a výsledek slyším ze studiových repráků. Výhodou je opět možnost nakonfigurovat nožní spínače v aplikaci a naživo přepínat mezi jedním kombem a live presety.

Cena a dostupnost: UAFX Ruby '63 Top Boost Amplifier

Závěr

Pokud jste dočetli až sem, možná vám běží hlavou zásadní otázka. Jaký je rozdíl mezi tím, když mám na pódiu kombo, nebo naopak jeden z těchto pedálů? Odpověď je trochu komplikovanější. Samozřejmě, že to stejné není, ani nemůže být. Už jen z akustického hlediska budete mít vždycky jiný pocit, pokud za vámi bude stát kvalitní aparát. Pódiový odposlech přece jen není konstruovaný jako kytarová bedna. A ruku na srdce, právě pódiové monitory bývají na každém hraní jiné i rozdílné kvality. A to nakonec ve finále nejvíce ovlivní výsledný pocit. Avšak pravdou je, že mě pedál naživo pokaždé inspiroval natolik, že jsem během koncertu zapomínal, přes co hraju, a užíval si spíše muziku. Navíc je možné, že se někdy dostanete do situace, kdy erární neservisovaný zesilovač bude na pódiu znít hůře než vaše UA krabička z odposlechu či in-earu.

A pokud se ptáte, zda tedy jeden z těchto efektů potřebujete, mám taky odpověď. Domnívám se, že se každý kytarista dříve nebo později ocitne v rozpoložení, kdy se mu takový efekt bude hodit. A napadá mě rovnou několik situací: malý koncert, na který letíte nebo jedete vlakem, vystoupení, při němž vám odejde hlavní zesilovač, zkouška, kde není aparát, nutnost něco rychle nahrát s kvalitním zvukem, nebo potřeba vzít si na dovolenou něco, s čím se dá cvičit a mít dobrý zvuk.

Samozřejmě jsem hledal i nedostatky. Nerozumím třeba tomu, proč UA těmto modelům neumožňuje nahrávání přes USB nebo proč chybí výstup na sluchátka. Také můžeme diskutovat o ceně trochu přes 9 000 korun, což není málo. Na druhou stranu za tyto peníze jen těžko pořídíte kvalitní náhradní kombo, a už vůbec ne vintage aparát, na jehož zvuk všechny tři krabičky odkazují. Pak je zde i aspekt toho, že jiné společnosti nabízejí za podobnou cenu pedály s více zesilovači v jednom. Tohle mně osobně nepřipadá jako minus, protože společnost UA u svých modelů věnovala obrovskou pozornost detailům. Díky tomu přicházejí s o něco lepším zvukem, než má většina konkurence.

Ve finále bude záležet na každém kupci, co chce za své peníze dostat, nebo co přesně potřebujete v rámci domácího nahrávání a koncertování. Pro ty, kteří jdou naživo přímo do PA, je to rozhodně jedna z nejlepších voleb na trhu v porovnání cena a zvuk. A který z modelů vybrat, pokud vás jeden z nich zaujal? Woodrow '55, Dream '65 nebo Ruby '63? To už záleží na osobním vkusu a preferencích každého kytaristy.

Koupit kytarové pedály Universal Audio

Přečtěte si také:

Universal Audio: tři nové kytarové efekty UAFX

Kalifornská značka Universal Audio potěšila kytaristy rozšířením flotily svých kytarových stomp boxů UAFX o tři další přírůstky. De-Verb Ambience Companion nabídne tři legendárn…

Modelování aparátů a efektů v IK Multimedia TONEX

Čím více se svět modelování kytarových zesilovačů rozšiřuje, tím více se objevuje nových variant a možností. Je radost sledovat, jak výrobci přicházejí s novými nápady. IK Multimed…

Profesionální studiové procesory v kytarové krabičce? Nové UAFX

Kontrolní otázka: Kolik vojáků se vejde do západoněmeckého obrněného transportéru? A kolik studiových efektů se vejde do jedné kytarové krabičky?

Evermore Studio Reverb – kytarová krabička UAFX s luxusním reverbem

Reverb lze slyšet všude okolo. Někde víc, někde méně. Když píši tyto řádky, venku sněží a úroveň venkovního v Praze skoro všudypřítomného reverbu se velmi snížila. Sníh tlumí hluk…

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře