Menší podcastingové studio nebo redakční místnost pro interview s hosty si můžete vytvořit doma nebo i ve firemních budovách. Tyhle prostory přitom mohou sloužit univerzálně: nejen pro vysílání, ale i pro běžné domácí nebo pracovní účely. Důležité je, abyste si ohlídali nebo vylepšili akustické parametry místnosti, a také měli povědomí o tom, jak fungují mikrofony a jak s nimi máte pracovat, abyste získali čisté a zřetelné slovo a omezili ruchy zvenčí i zevnitř.
Podívejme se, jak vybrat místnost a místo pro natáčení a jak pracovat s nahrávací technikou.
Při interview by měli redaktor a hosté nejen kvůli komunikaci, ale i přeslechům sedět proti sobě.
Najděte si prostor, kde nebudete rušeni
Výběr místa, které je odstíněné od okolního hluku, vám ušetří mnohé trable. Pokud budete hledat doma, ve firmě nebo procházet nabídku realitních kanceláří, soustřeďte se na následující prostory: domy v tichých lokalitách, raději na místnosti v přízemí než horních patrech vyčuhujících z okolní zástavby, pokoje do dvora, kde je ale celý den klid, místnosti, co mají tlusté zdi, dvojitá okna a dvojité dveře, podstatně odstíní hluk zvenčí, pokoj mezi tichými místnostmi (např. oddělený předsíní, koupelnou, záchodem apod.) je rovněž izolovaný od hluku kolem domu. Chceme zkrátka místnost odtlumenou od nežádoucího hluku zvenčí. Více o tom, jak funguje energie při průchodu zdí, se případně dozvíte na Upravujeme domácí studio: neprůzvučnost a činitel pohltivosti.
Omezte příliš dlouhý dozvuk
Zvažte rozměry místnosti, raději menší než velkou ratejnu, která bude mít pravděpodobně dlouhý dozvuk. Špatné akustické dispozice má krychle s rozměry 1:1:1, ve které budou vznikat stojaté vlny a nežádoucí módy. Vhodnější jsou např. rozměry 1:1,5:2, anebo místnost s rozměry, které vám napoví tak zvaný Boltův diagram viz článek Stavíme a zařizujeme domácí studio: vychytaná akustika místnosti.
Část odrazů pohltí knihy nebo nábytek, na zbytek pak potřebujete
absorbéry, například Cinema Round Premium na stropě.
Alfou a omegou je dozvuk místnosti. Pokud je příliš dlouhý, použijte absorbéry: basové pasti a panely, které pohltí nadbytečné odrazy Jaké akustické obklady pohltí výšky a středy a jaké basy?. Část nežádoucí akustické energie pohltí i pórovitý nábytek či závěsy, takže nemusíte kupovat přebytečné množství absorbérů. Nepočítejte ale s tím, že nábytek vyřeší vše.
Jak funguje mikrofon určený pro vysílání?
Mikrofony pro broadcast či podcast jsou v podstatě dvojího typu: s malou citlivostí a užší směrovostí, nebo tzv. USB mikrofony, které už mají citlivost i směrovost větší. Podívejme se na to, co si u každého z nich ohlídat.
Rozhlasové mikrofony pro živé vysílání jsou většinou dynamické se směrovou charakteristikou superkardiody. Znamená to, že nejsou nijak citlivé a snesou drsnější mechanické zacházení. Herec nebo redaktor do nich musí mluvit zblízka, natěsno. Tento typ mikrofonu to vydrží, ba to vyžaduje! Díky úzké směrové charakteristice a malé citlivosti „nenabere“ sousední mluvčí a ruch z místnosti.
Hlasitost profesionálního dynamického mikrofonu RODE Podcaster můžete nastavit potenciometrem na jeho těle.
Citlivější USB mikrofony jsou vlastně mikrofon a karta v jednom. Díky tomu mají velmi nízký vlastní šum. Bývají kondenzátorové, to znamená velmi citlivé. Při jejich používání bychom měli pamatovat na to, že jsou náchylnější na ťukance do těla, a pokud na ně budou redaktor či hosti mluvit zblízka, musíme na těle mikrofonů nebo v počítači ztlumit zisk (vstupní úroveň). Pokud to vyřešíme tím, že zisk necháme na cca střední úrovní, ale budeme mluvit z větší dálky, může do barvy hlasu vstoupit nežádoucí příliš dlouhý dozvuk místnosti.
Ať židle nevržou a stůl nepřenáší bouchání
Nábytek je důležitou součásti podcastingového studia: lepší je bytelný a nerezonující. Židle by neměly vrzat a stůl, když do něj udeříte či nechtěně kopnete, by neměl nežádoucí ruchy přenášet dál. A už vůbec ne je zesilovat. Pomůže i správné mikrofonní rameno. Je vyrobeno tak, aby izolovalo a přenášelo otřesy a hluky ze stolu. Jde nastavit do potřebné výšky a mikrofon posunout těsně k ústům.
Sudiový nábytek by měl být ergonomnický a neměl by vrzat.
Profesionální stůl třebas do firem nebo do domácího studia má perfektně vyřešeny kabelové cesty: napájecí větev je oddělena od signálové. Tím je zabráněno nežádoucí indukci meui kabely, která vnese brum do mikrofonních kabelů.
Reportéři a hosté by měli sedět raději proti sobě: jednak se jim spolu dobře komunikuje a také tím díky směrové charakteristice superkardiody snížíte přeslechy mezi mikrofony.
Vše v jednom: podcastová konzole
Zamyslete se ještě nad tím, kam umístit laptop nebo počítač, aby nešuměl do mikrofonů. Pokud má laptop tišší větrák, může jej umístit i mezi méně citlivé mikrofony. Pokud je větší počítač tišší, pak ať leží klidně pod stolem. Jestliže ale chcete mít vše „ťip ťop“, pak počítač patří do jiné místnosti či do speciálně odtlumeného boxu. A na stole mějte jen obrazovky, myš a klávesnici.
Konzoli RØDECaster Pro může ovládat redaktor přímo běhěm vysílání.
Hodně v tomhle případě pomůže podcastová konzole, např. RØDECaster Pro. Vlastně plně integrované, podcastové produkční studio pro čtyři mikrofony s možností Bluetooth, TRRS a USB připojení obsahující sadu funkcí navržených speciálně pro podcasting. Budete mít vše bezvadně při ruce.
Přečtěte si také:
Tři jednoduché tipy, jak vytvořit podcast, který zaujme posluchače
Colin a Samir patří mezi přední mladé světové podcastery. Jejich pořady z kanálu About creators, for creators mají statisícové a milionové návštěvnosti. Oba jsou i porotci soutěže…
Tři setupy pro nahrávání podcastu na cestách
Nejlepší reportáže vznikají na autentickém místě. Není nad to sbalit si podcastový setup pro do batohu a vyrazit do světa. Co vše budete potřebovat? Např. mobilní telefon, malou zv…