logo Disk

5 tipů, jak využít dynamický mikrofon Pomůže vám v řadě situací.

Obyčejný dynamický mikrofon můžete použít pro snímání vokálů i různých hudebních nástrojů. Podívejte se na tipy a zkušenosti, kde jej zvukaři i hudebníci zapojují nejvíce a jaké barvy pomocí něj získají.

Kategorie: Studio - Tipy & Triky
Ondřej Jirásek | 10. dubna 2022

Kdo ho koupí, neprohloupí

Pokud si koupíte univerzální dynamický mikrofon, neprohloupíte. Pomůže vám totiž v řadě situací: můžete na něj zpívat na jevišti nebo ve studiu, můžete s ním snímat kytarová komba, bicí soupravu nebo žesťové nástroje, ale také jej použít při vytváření podcastů či streamování.

Jak tohle všechno dokáže?

Dynamický mikrofon je díky své mechanicko-elektrické konstrukci méně citlivý a snese vyšší tlak. A to díky hmotné cívce pohybující se v magnetickém poli. Ta se zkrátka rozhýbá až při patřičném akustickém tlaku (vyšším než u mikrofonů kondenzátorových). Tato vlastnost se velice hodí, pokud potřebujeme nahrávat hlasité nástroje. Můžeme k nim s dynamickým mikrofonem velice blízko i zvýšit „gain“ na vstupech zvukové karty či předzesilovače, aniž by došlo ke zkreslení, ke kterému by došlo ve stejné situaci u mikrofonu kondenzátorového.

Podívejme se na 5 tipů, jak a kde dynamický mikrofon využít.

1. Snímáme kytarová komba

S dynamickým mikrofonem můžeme až těsně k reproduktoru v kytarovém či baskytarovém kombu, a tím získat velice sytý a plný signál. Navíc zúročíme tzv. proximity efekt – čím blíže ke zdroji, tím více přibude basů. Je ale velice důležité, ke které části reproduktoru mikrofon přiblížíme. Nejsytější barvy se rodí nad blánou.

Dynamický mikrofon můžeme přiblížit až těsně k bláně reproduktoru.

Ovšem při kmitání reproduktorové blány vznikají tzv. plná a prázdná pásma. My se potřebujeme trefit do pásem plných, buď hlavního laloku nebo do laloků vedlejších. Čím více se od reproduktoru vzdalujeme, tím se pak jednotlivé laloky slévají do laloku jednoho, jehož střed prochází tzv. nulovou osou reproduktoru. Průnik laloků může ale vzniknout až ve větší vzdálenosti, kdy už signál slábne i částečně bledne. Pokud chceme nahrávat těsně kontaktně na blánu, je důležité trefit se do nejsytějšího dílčího laloku. Chce to zkoušet.

Navíc platí, že čím větší průměr reproduktoru, tím více prázdných pásem vzniká. Přesouváním mikrofonu a poslechem ušima určitě vhodnou barvu najdeme.

Klady: Dynamický mikrofon má nízkou citlivost, kombo tak můžeme hodně "vytavit", aby mělo plnou barvu.

Zápory: Dynamický mikrofon je obvykle slabší v basech – to se projeví jak u basového, tak kytarového komba.

2. Snímáme zpěv

 Dynamický mikrofon je skvělý pro zpěv na jevišti, můžeme do něj zpívat či mluvit zcela zblízka a hlas zkreslí minimálně. Pozor ale, přimknutí úst na mřížku nám nedovolí vyslovit patřičně hlásky. A rovněž při kontaktním snímání lidského hlasu nejsou jednotlivé hlásky patřičně vyrovnány (oproti vzdálenosti cca 20–30 cm od úst, kdy odpor vzduchu funguje jako částečný kompresor).

Vokální dynamický mikrofon M1 od Rode je určený pro živá vystoupení.

Navíc počítejme s tím, že oproti kondenzátorovému mikrofonu zaznamená dynamický mikrofon lidský hlas více bledě.

Klady: Při zpěvu na dynamický mikrofon potlačíme přeslechy od okolních nástrojů, navíc mikrofon tlumí ťukance do těla mikrofonu.

Zápory: Barva dynamického mikrofonu není tak hutná jako u kondenzátorového mikrofonu.

3. Snímáme bicí soupravu

Bicí nástroje jsou hlasité, a proto jim dynamický mikrofon prostě sedne.

V sadě mikrofonů pro bicí soupravu najdeme 5 typů mikrofonů: pro velký buben, pro snare, pro horní tom tomy, pro spodní (floor) tom tom, a tzv. overheady či hi-hat. Tyto mikrofony se liší hlavně kmitočtovou charakteristikou, směrovostí a mohou i citlivostí.

Atom od Avantone Pro je mikrofon speciálně navržený pro snímání tomů a perkusí.

Největší tlak vybudí kick, velký buben, který je zároveň nejsilnější v basech. Proto je dynamický mikrofon pro snímání velkého bubnu zkonstruován tak, aby vlastnosti velkého bubnu zúročil: má nižší citlivost, snese vysoký tlak a jeho kmitočtová charakteristika podporuje basy. Můžeme jej umístit dovnitř bubnu a namířit na blánu nebo lub, rovněž jej můžeme umístit před přední blánu (nebo otvor v něm).

Pozn. Při snímání velkého bubnu z dálky se už lépe uplatní mikrofon kondenzátorový.

V podstatě velmi podobné vlastnosti má mikrofon pro floor tom. Obvykle jej umisťujeme nad horní blánu (získáme výraznější náběh/attack, úder špičky paličky na blánu), nebo i pod spodní blánu (získáme hučivější ale plnější barvu).

Mikrofony pro vrchní tom tomy už mohou být méně citlivé, a hlavně posilují spíš středy než hluboké basy. Umisťují se nad horní i pod spodní blánu.

Mikrofon pro snare počítá s menším tlakem a spektrem plnějším ve středech a výškách. Velmi záleží, zda jej namíříme do poloviny, třetiny… blány, nebo zcela k ráfku. V polovině bude tupější, u ráfku plný až zvonivý. Mikrofon namířený na spodní blánu zdůrazní zvuk pružin a ubere náběh úderu.

Pozn. U tzv. overheadů (mikrofonů nad bicí soupravou) nebo mikrofonu pro hi-hat se nepočítá s vysokým tlakem, a proto jsou obvykle kondenzátorové.

Klady: Dynamický mikrofon snese akustický tlak silných úderů, můžeme pomocí něj snímat buben zcela kontaktně, nezaznamená příliš silné přeslechy z okolních bubnů či činelů.

Zápory: Kontaktním snímáním nemusíme získat věrnou či požadovanou barvu a snímání dynamickým mikrofonem z větší vzdálenosti je oproti kondenzátorovým mikrofonům bledší,

4. Snímáme žesťové nástroje a syxofony

Žesťové nástroje, a to hlavně trubka a pozoun, ale i saxofony vybudí pořádný akustický tlak. Proto pro jejich snímání potřebuje méně citlivý mikrofon. Dynamický mikrofon jim sedne perfektně. Žestě vyzařují téměř veškerou energii ven z roztrubu, a tak by se mohlo zdát, že nejsytější signál budeme mít na tzv. nulové ose před roztrubem.

Jeden ze způsobů snímání saxofonů je těsně do roztrubu. Pokud má hráč většinu klapek zavřených, vzniká tam vysoký tlak.

Praxe však našla i místa jiná. Ověřeným a často používaným umístěním bývá snímání z boku, kdy mikrofon leží u kraje pomyslného laloku totožným s okrajem roztrubu a je namířen na protější okraj roztrubu. Protíná tak z boku celý lalok (kužel) a nabírá měkčeji barvu, než kdyby byl umístěná na nulové ose (a zdůrazňoval ruchové složky rtů a dechu).

Klady: Dynamický mikrofon snese pořádný tlak žesťů, nezkreslí.

Zápory: Pozor, např. u pozounu ořeže basy, učiní zvuk pozounu „papírovým“.

5. Streamy a podcasty

Pro vysílání a navíc domácí, kdy místnost nemusí být co nejlépe izolována proti hlučnějšímu okolí, se dynamický mikrofon přesně hodí. Musíme na něj ale mluvit velice zblízka. Dynamickým odstupem hlasu od odrazů místnosti získáme sušší signál. Tato vlastnost se nám hodí i při interview více lidí. Jejich hlasy nebudou tolik prolézat do sousedních mikrofonů.

Při podcastingu potřebuje snížit přeslechy z okolí. Dynamický mikrofon to zajistí velmi dobře.

Klady: Dynamický mikrofon nenabere tolik dozvuk místnosti nebo hluky zvenčí nahrávací místnosti, v případě interview více lidí nebudou hlasy kolegů prosakovat do hlasu hlavního.

Zápory: Mluva zblízka není dynamicky a barevně vyrovnaná (pomůže kompresor).

Dynamický mikrofon SD-1 má univerzální užití.

Tip: SD-1 od Universal Audio

S dynamickým mikrofonem SD-1 můžete snímat vokály, hudební nástroje, streamy a podcasty, okamžitě dostanete zcela přirozený a frekvenčně vyvážený zvuk studiové kvality. Mikrofon je určen pro nahrávání ve studiových podmínkách, snímání živých produkcí, koncertů, stejně tak bude skvělým doplňkem pro domácí studia (live streamy, podcasty…). Díky kardioidní směrové charakteristice, volitelným módům filtru low cut, articulation boost a přiloženým předvolbám aplikace SD-1 Apollo Channel Strip jsou možnosti jeho využití opravdu široké.

Přečtěte si také:

Vybíráme mikrofony: dynamický, kondenzátorový nebo páskový?

Přemýšlíte, jaký mikrofon byste si pořídili do domácího studia nebo do zkušebny? Který je vhodnější: dynamický nebo kondenzátorový? Mají přiliš odlišnou barvu a čím se vůbec liší?…

5 tipů, jak využít dynamický mikrofon

Obyčejný dynamický mikrofon můžete použít pro snímání vokálů i různých hudebních nástrojů. Podívejte se na tipy a zkušenosti, kde jej zvukaři i hudebníci zapojují nejvíce a jaké ba…

Jak nastavit mikrofony, část první

V předešlých dílech seriálu jsme probrali nutné studiové vybavení a základní přípravu, na kterou je třeba myslet před začátkem natáčení. Pokud je vše připraveno, nahrávací frekvenc…

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře