logo Disk

Na co byste si měli dávat pozor, než zmáčknete record? Domácí (nahrávací) studio na startovní čáře

Dříve než začnete nahrávat, neměli byste podcenit přípravu na nahrávací frekvenci. V profesionálním prostředí je běžné, že se o technickou část studia stará přidělený technik.

Kategorie: Studio - Tipy & Triky
Tomáš Nykl | 18. května 2023

Domácí (nahrávací) studio na startovní čáře.

Začínáte s nahráváním? Snažíte se v celé problematice zorientovat? Nový seriál domácí (nahrávací) studio na startovní čáře vás provede základy. Dozvíte se, jak vybrat správné vybavení. Ukážeme vám, jak jej efektivně využít a také jaké jsou základní kroky při vzniku nahrávky. Další díly seriálu zde.

V domácím studiu tuto funkci zastáváte sami. V případě, že jste nuceni neustále přecházet z role technika do role zvukaře a hudebníka, není taková práce příliš komfortní.

Hudební produkce

Z hudebního pohledu mějte jasno v tom, co budete nahrávat. Ujasněte si formu, tempo, nástroje a zvuky, jaké chcete v nahrávce použít. Čím lépe od začátku víte od začátku, jak má nahrávka na konci znít, tím lépe.
Aranžmá má zásadní vliv na zvukovou podobu díla. Vytvářejte dema projektu, nahrávejte písně například ve zkušebně a nebojte se vyhazovat nadbytečné informace.
Jste-li v roli hudebníka, mějte party, které chcete nahrát, nacvičené. Věnujte přípravě dostatek času a nespoléhejte se na možnosti nahrávací techniky.

Vše v nejlepší formě

Předpokladem pro dobrý zvuk je jeho dobrý zdroj. Zajistěte, aby všechny zdroje zvuku, které chcete nahrávat, byly v nejlepší možné formě. Nešetřete na nových strunách, blánách bubnů, plátcích dechových nástrojů a podobně. Tyto relativně malé investice se na výsledném zvuku projeví zásadně.
Stejně tak podrobte revizi všechny mechanické části nástrojů, například mechaniky bubnů, neladící strunné nástroje…

Ani elektrické části výbavy by neměly produkovat nic nežádoucího a zvuk zbytečně omezovat. Vypadávající signál v kabelech, brumící či šumící efekty či chrastící potenciometry opravte ještě před vstupem do studia. Tyto technické nedostatky mohou zcela zabrzdit dobře rozjetou nahrávací session.

Mějte plán

  • Ujasněte si, jak chcete při nahrávání postupovat. Nenahrávejte nahodile.
  • Budete jednotlivé nástroje vrstvit postupně, nebo nahrávat vše najednou?
  • Pokud nahráváte cizí kapelu, zjistěte, jaké nástroje si do studia přinese.
  • Dokážete vše pokrýt?
  • Jaká tempa budou jednotlivé písně mít? Bude se nahrávat s metronomem, či bez?
  • Kolik písní se bude nahrávat a kolik času na to bude třeba? Je možné v daném časovém rámci vše stihnout?
  • V jakém pořadí budete vše nahrávat?
  • Jaké party budou kde nahrány? Na jaký nástroj a zvuk?
  • Jaké rozlišení projektu budete používat?
  • Jaké mikrofony a jejich umístění použijete?

Takových otázek si můžete položit více. Je důležité, abyste měli jasný plán, obzvláště pokud zastáváte najednou roli hudebníka i zvukaře. Neustálé přecházení z role do role ruší soustředění na obsah, který chcete nahrát. Samozřejmě neexistuje jediný „správný” způsob, jak postupovat. Podstatné je mít nad celým procesem kontrolu a nenechat běžet věci samospádem.

Mějte nad celým studiem stále kontrolu. Připravte si vše co nejjednodušeji k ruce. Mějte neustále přehled nad tím, co se v technické části nahrávání děje.

Mějte přehled

Nezáleží, jak složité nastavení ve studiu používáte. Vždy mějte nad celým studiem kontrolu. Při nahrávání je důležitá rychlost – nastavení mikrofonu, odposlechu, nové stopy pro záznam i metronomu by mělo probíhat co nejrychleji. Narušení „flow” dobře rozjeté nahrávací seance kvůli hledání tracku tamburíny v odposlechu nepřináší dobrý výsledek. Mějte pro všechny základní situace ve studiu vypracovaný postup, jak je řešit. Tyto věci by měly být intuitivní a zažité.

Připravte vše potřebné

Pokud máte jasný plán, co a jak budete nahrávat, připravte vše potřebné ideálně den před nahráváním – mikrofony, stojany, kabely apod. Mějte po ruce dostatek stojanů, sluchátek, prodlužek, propojek a jiné drobné studiové havěti. Předjímejte situace, které mohou při nahrávání nastat. Nečekejte až do okamžiku, kdy přijde interpret do studia. Informujte se předem, s jakým vybavením přijde.
Tato příprava se vám stonásobně vrátí v okamžiku, kdy nastane ve studiu běžný mumraj, jsou vám pokládány různé otázky a vaše soustředěnost je odváděna pryč. Jak známo, čas neutíká nikde tak rychle jako ve studiu. Snažte se ho dobrou přípravou ušetřit.


Před nahráváním zkontrolujte, zda všechno vybavení pracuje, jak má (včetně jeho propojení). Studio musí technicky fungovat bez problému.

Kontrola

Před tím, než začnete nahrávat, vše zkontrolujte. Především před složitějším nahráváním je revize nezbytná. Prohlédněte vše i před nahráváním v terénu, například když jdete natáčet koncert či jinou akci mimo studio. Prověřte, zda systém nahrává bez chyb a výpadků.
Jsou všechny komponenty studia funkční? Máte dostatek paměti v počítači? Nevykazuje nahrávací software a počítač neobvyklé chování? Jsou všechny signálové cesty funkční? Hrají všechna sluchátka i monitory?
Není třeba procházet celé studio detailně, ale ujistěte se, že základní věci fungují bez problému. Není horší situace než řešit tyto potíže v okamžiku nahrávání. To zpravidla vnáší do nahrávací frekvence nervozitu, chyby a zhoršení celkové performance hudebníka.


Přípravy si zjednodušte připraveným zaškrtávacím seznamem. Projděte všechny kroky a získejte jistotu, že je studio připravené či auto naložené vším potřebným.

Připravte si svůj checklist

Na výše popsanou přípravu si vytvořte kontrolní systém. Sám takový používám. Vlastní zkušenost, kdy bylo plné auto vybavení k ničemu, protože jsem doma zapomněl licenční USB klíč k nahrávacímu softwaru, mě přinutil k vytvoření zaškrtávacího seznamu, zda mám vše nezbytné. Vytvořte si ho také a mějte jistotu, že jste na nic nezapomněli.

Přečtěte si také:

Nahráváme stopu po stopě: jak získat co nejlepší výsledek?

Nahrávání systémem postupného vrstvení stop má své zaručené výhody, ale nemusí vůbec dopadnout tak, jak když písníčku hraje kapela společně na pódiu. Co udělat pro to, aby skladba…

Kombinujeme virtuální nástroje s živými

Dobrý sampler obsahuje kvalitní banku precizně upravených a perfektně znějících vzorků. Při jejich přehrávání jde ale poznat, že jsou spojovány uměle. Pokud k nim živým nástrojem d…

Jak vybrat nejlepší zvukovou kartu?

Co je to zvuková karta? Abychom dokázali analogové signály převést do digitální podoby, potřebujeme zařízení, které tento převod provede. A k tomu používáme zvukovou kartu.…

Nastavujeme nahrávací session, část první

Den D je tady. Píseň je vymyšlená, zaranžovaná. Všechno je zkontrolováno a připraveno na nahrávání – nástroje i vybavení studia. Dříve než začneme, je třeba udělat ještě několik ro…

Nastavujeme nahrávací session, část druhá

V předešlé části seriálu jsme řešili, jak se připravit na nahrávací session. Dnes se podíváme na další kritickou část příprav, a to na nastavení odposlechů.

Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře