Nyní již k samotnému nahrávání. Simulace mikrofonu je naprosto fantastická. Zvuk modelů U87 a C414 na Sphere L22 v porovnání s originálním modelem je dle mého názoru k nerozeznání. Důležité je nastavit stejně hlasitosti a případně si pohrát s nastavením simulace. Lehce se také mezi sebou lišily různé verze stejných mikrofonů pluginu Sphere (tedy například Modern U87 vs Vintage U87 a pak také různé verze pluginů a mikrofony v nich simulované (Ocean Way Mic Collection, Putnam Mic Collection…). Plugin Sphere také obsahuje část ISO Sphere, kde si uživatel nastaví vzdálenost a typ izolačního filtru, pokud jej používá. Tím jsou kompenzovány basové frekvence, které tento filtr přidává.
Používám verzi pluginu UAD pro má Apolla a tudíž tedy mohu slyšet simulaci v reálném čase, bez zpoždění. Nahrával jsem zpěv pouze v módu Monitor, takže poté při porovnávání jsem na stopu vložil plugin Sphere znovu a mohl tak simulované mikrofony a jejich parametry upravovat. Nahraná stopa byla neutrální a simulace probíhala až v insertu DAW.
Skvělé je, že v případě nahrávání nástrojů, lze v nahrávce pomocí pluginu upravovat, zdali byl zdroj v ose kapsle, či nikoli (parametr Axis), jakou měl charakteristiku (parameter Pattern – na výběr je jich devět! A to i v případě, že simulovaný mikrofon tuto charakteristiku nemá.) nebo vzdálenost mikrofonu od zdroje zvuku (parametr Proximity – tedy, čím blíže je zdroj, tím víc bass frekvencí… a tyto lze dále upravovat Prox EQ).
Naprosto fantastická je také funkce Off Axis Correction. Pokud nahráváme v módu Stereo (L22 je totiž stereo mikrofon s dvěma kapslemi) můžeme pomocí této funkce kompenzovat basové a výškové frekvence obou mikrofonů. Je známo, že, pokud nahráváme zdroj ve 180° mimo osu kapsle, mění se dramaticky snímání basů a výšek a to ještě různě v závislosti na použitém patternu (Cardioid, Supercardioid, atd.). Výsledek je pak mnohem lepší.
Za obrovskou výhodu považuji jednak to, že plugin Sphere, který simuluje mikrofony, je ve verzi UAD bez latence a mikrofon se chová přesně jako simulovaný model, a pak také to, že signál se nahrává Dry, tedy suchý a mohu libovolně nastavovat již v nahrávce typ mikrofonu s veškerými nastaveními.
Mikrofon mohu vřele doporučit. Mám jej krátce, ale jsem naprosto unešen. Simulace znějí fantasticky a mikrofon bez pluginu Sphere také. Ovládání je intuitivní, mikrofon je krásný s “rock solid” konstrukcí. V neposlední řadě vás mikrofon naučí porozumět tomu, jak parametry jako osa nahrávání, vzdálenost od mikrofonu, změna patternů, chování různých simulací k sobě ve stereo módu ovlivňují výslednou nahrávku a jak ji změna některého z nich může ovlivnit a také jak se různé typy mikrofonu hodí na nahrávání různých druhů zvuku.
Koupit Sphere L22 na shop.disk.cz
Přečtěte si také:
Universal Audio Sphere DLX, Próteus mezi mikrofony
Modelingové mikrofony od firmy Universal Audio jsou výjimečné mnohostí podob, které na sebe dokážou, podobně jako bájný bůh Próteus, brát. Jedná se ovšem o přesné nápodoby? Jaké ma…
Velkomembránový lampový kondenzátorový mikrofon Avantone BV-1 MK II
Manželka nejmenovaného známého hudebníka (těžko dnes určit, kdo to byl, je to městská legenda) jednoho dne přišla za manažerem kapely a zvolala: „Prosím vás, nedělejte už ty turné,…
Takový hezký standard pro vaše studio – Universal Audio SC‑1 Standard
V záplavě dostupných mikrofonů na trhu se spoustou funkcí a vychytávek je občas dobré najít i nějaký dobrý, normální, běžný, solidní, standardní…, prostě takový mikrofon, jakým je…