Předtím, než se pustíme do toho, jak s oběma typy mikrofonu pracovat a točit, letem světem se mrkneme na čtyři důležité rozdíly, kterými se hlavně liší: konstrukce, citlivost, jaký maximální akustický tlak snesou a kmitočtový rozsah. Rozdíly zkusíme vysvětlit srozumitelně a rychle.
Konstrukční rozdíly
Dynamicky mikrofon
V kapsli dynamického mikrofonu (část, do které mluvíme) najdeme hmotnější membránu, která je spojena s cívkou a ta se pohybuje kolem permanentního magnetu. Pohybem cívky se mění napětí, tím je vlastně tlak převeden na elektrické napětí.
Díky své bytelnější konstrukci je dynamický mikrofon odolnější vůči vyšší akustické energii, která tlačí na membránu. Tedy vůči hlasitému zvuku. Ale při nižších hlasitostech je naopak línější.
Kondenzátorový mikrofon
Funguje jako kondenzátor se dvěma vzájemně rovnoběžnými destičkami. Na každou z desek se přivádějí elektrické náboje opačné polarity. Díky tomu mezi deskami vzniká elektrické pole. Jestliže se vzdálenost mezi deskami změní, síla elektrického pole, a tedy výstupní napětí se změní také.
Přední destičkou je lehká membrána a dokáže mechanicky hbitě reagovat i na drobný pohyb vzduchu.
Díky své konstrukci dokáže kondenzátorový mikrofon mnohem detailněji – citlivěji reagovat i na velmi tichý zvuk. Na druhé straně jsou kondenzátorové mikrofony náchylné k přenášení nežádoucích ťukanců z jejich těla (handling noise) nebo ze stojanů, na které jsou upevněny.
Co je citlivost
Jak vidíme, to, jak je mikrofon konstrukčně postaven, má vliv na jeho citlivost. Citlivost je uváděna jako výstupní napětí, které při je stanoveném (referenčním) akustickém tlaku mikrofon schopen vygenerovat.
Jaký akustický tlak mikrofon snese
Maximální tlak (SPL – Maximum Sound Press Level) nám prozradí, jak moc může být natáčený zdroj hlasitý, aniž by jej mikrofon zvukově zkreslil.
Kmitočtový rozsah, aneb jak měříme barvu
Zjednodušeně řečeno, křivka v grafu kmitočtového rozsahu nám prozradí, zda mikrofon zaznamená rovnoměrně všechny kmitočty: zda neubírá na basech, středech či výškách.
Výhody dynamického mikrofonu
Je mechanicky odolný, snese mnohem hrubější zacházení.
Má nízkou citlivost, díky ní tolik nezabírá okolní nástroje. Ty větší měrou neprosakují do hlasu či nástroje (užitečného signálu), který potřebujeme zaznamenat s co nejmenšími přeslechy.
I u hodně hlasitého zdroje dynamický mikrofon nezkreslí základní signál: např. u kytarového komba, u řvoucího zpěváka, u žesťového nástroje. A to díky tomu, že snese vysoký akustický tlak. Rádi jej používají třeba rockeři.
Obvykle zaznamenává slaběji pásmo basů, a to hlavně nižších a středních, hlavně s narůstající vzdáleností od něj.
Pokud ale chceme nahrávat tišší nástroj, musíme už obvykle zvednout zisk na předzesilovači, a tím můžeme zvýšit nežádoucí vlastní šum mikrofonu (slaběji už šum nahrávací místnosti).
Jak na něj zpívat:
Zpívejte hodně zblízka. Žádoucí bývá tzv. close miking, tj. do 30 centimetrů.
Můžeme zpívat či mluvit hlasitě i zcela zblízka, přilepeni na kapsli, ale tak abychom mohli ještě artikulovat, zřetelně vyslovovat a bylo nám rozumět.
Co do směru raději bychom měli zpívat přímo na tzv. nulovou osu, mít ústa namířena doprostřed kapsle.
Dynamický mikrofon můžeme držet v ruce i s ním různě mávat (ale nejlépe pořád před ústy). Není tolik citlivý a nepřenáší tolik klepance z těla.
Můžeme se s ním i postavit před bicí či kombo hrají-li v tišší či střední dynamice. Okolní nástroje do něj tolik neproniknou.
Nevyžaduje napájení
Pozor: Stlačuje dynamický rozsah: velmi tichý zvuk už nemusí být čitelný.
Výhody kondenzátorového mikrofonu
Kondenzátorový mikrofon vyniká vysokou citlivostí, dokáže zaznamenat věrně dynamiku od velmi tichého zvuku až po velmi hlasitý. Hodí se i pro tiché nástroje. Pozor ale, velmi záleží na nastavení zisku na předzesilovači. Abychom mohli natáčet např. dynamicky silné nástroje či hlasy, musíme zisk patřičně snížit.
Obvykle je barevně vyrovnaný, pokryje celý kmitočtový rozsah: nechybí mu ani basy, ani středy, ani výšky.
Nahrává velice prokreslený zvukový obraz, všechny detaily a drobnosti. Nachází využití při natáčení akustické hudby: klasické, folku, world music ad. A to nejen u sólových nástrojů, ale i u celých hudebních těles.
Protože je kondenzátorový mikrofon citlivý, nemusíme u tichého zvuku v předzesilovači zvyšovat jeho vstupní úroveň (zisk neboli gain). Tím do signálu neproniká tzv. nežádoucí vlastní šum.
Kondenzátorový mikrofon ale nemusí snést vyšší tlak. A hlavně nabírá nechtěné přeslechy okolních nástrojů.
Vyžaduje tzv. fantomové napájení 48 V.
Pozor: Zacházejme s ním opatrně, především s jeho kapslí (je-li výměnná). Kondenzátor vevnitř je mechanicky citlivý.
Pozor. Snímá poměrně hlasitě i okolní nástroje, ty prolezou do hlasu zpěváka.
Jak na něj zpívat:
Zpívejme a mluvme raději mírně z dálky (30-50 cm). Pokud do užitečného signálu, hlasu zpěváka neprosáknou zezadu i z boku nežádoucí přeslechy jiných nástrojů, můžeme i ze vzdálenosti větší. Hlas nám jen trochu zbledne, vzduch mu ubere na výškách.
Nemusíme vždy zpívat na nulovou osu, tj. doprostřed membrány, ale i mírně bokem. Leckdy to pomůže změkčit ostrou barvu zpěváka či nástroje nebo např. oslabit výbušné hlásky „p, b“ rovněž i v ústech přední „v, f“.
Čím je kondenzátorový mikrofon citlivější, tím méně je stavěn na to, abychom jej drželi v ruce. Raději jej nechte připevněný na stojanu. Pro velmi citlivé kondenzátorové mikrofony se dokonce vyrábí odpružený košík, tzv. shockmount nebo tzv. pavouk.
Nestavme jej před bicí či kombo a vůbec hlasité nástroje třebas v tišší či střední dynamice. Okolní zvuky do něj zřetelně proniknou.
Doba se mění a technika se vyvíjí!
Samozřejmě, že výrobci a konstruktéři neusnuli na vavřínech a snaží se své produkty vylepšovat. Tak inovují a odpružují koncertní kondenzátorové mikrofony, aby snesli přece jen o nějaký ťukanec do těla navíc a mohli jsme s nimi i na jeviště. Anebo aby měly dynamické mikrofony o tři fousy vyšší citlivost.
Studujte parametry, poslouchejte referenční nahrávky, testuje nové produkty v praxi. Vždy najdete pro vylepšený mikrofon vhodné využití.
Přečtěte si také:
Jak vybrat správný mikrofon do studia. Jakou směrovou charakteristiku?
Pro jaký nástroj se hodí ledvina, pro jaký koule a pro jaký osmička? Ovlivní to původní barvu zpěváka či instrumentu? Anebo je to jedno? A jak poznám, že jsem zvolil správnou směro…
10 základních parametrů, podle kterých vybírat mikrofon
Vybírat si mikrofon podle jednoho či dvou parametrů se nemusí vyplatit. Lepší je znát všechny jeho důležité vlastnosti a technické vztahy a vazby mezi nimi. Pak si vyberete ten nej…