logo Disk

Bojujeme s nárazy větru při natáčení videa Rady a tipy, jak maximálně hluk větru snížit

Sibérie, vítr fouká a fouká. Poryvy větru vám odnášejí čepici i šálu. Jde v takové situaci natočit zvuk k videu, aniž by nárazy vzduchu na kapsli mikrofonu nepřerušovaly výklad moderátora? Jde to nebo nejde? Existuje řada fíglů a divte se, jsou levné a efektivní.

Kategorie: Film & Video - Tipy & Triky
DISK | 6. února 2020

Jestliže filmaři natáčejí venku, musí zabezpečit řadu náležitostí, které nejsou třeba při filmování ve studiu, v uzavřeném prostoru. Jednou z nich je boj proti přírodním živlům, přičemž hluk větru je jednou z hlavních příčin komplikovaného filmování.

Vítr v různých podobách může totiž být pro zvukový záznam velmi škodlivý a bohužel pro filmaře, kteří často pracují ve větrném prostředí, může představovat překážku v jejich tvůrčím procesu. Existuje však mnoho způsobů, jak hluk větru při nahrávání venku snížit. Většina z nich je levná, jednoduchá a efektivní. Podívejme se na ně.

Co způsobuje hluk větru?

Jednoduše řečeno, mikrofony „nehrají pěkně, jestliže na ně naráží neadekvátně silný tlak vzduchu a to z jakéhokoli zdroje. Ať už je to dech zpěváka nebo bouřlivé počasí. Mikrofony jsou totiž extrémně citlivé. Jsou navrženy tak, aby prostřednictvím membrány přeměňovaly akustickou energii ve zvukový signál. Jestliže je membrána vlnami vzduchu „zasažena“, vibruje. A protože lidský hlas i další zdroje zvuku vydávají obvykle relativně nízké množství akustické energie, je tato membrána navržena tak, aby velmi citlivě zachytila právě tento nízký tlak.

Vítr ve srovnání s lidským hlasem vytváří silnější pohyb vzduchu a ten ve spektru produkuje velký počet nízkofrekvenčních vibrací (to je důležité uvědomit si, budete-li hluk větru odfiltrovávat v postprodukci). Tyto intenzivní vibrace jsou v nahrávkách často slyšet jako prudký rachot a ten je docela nepříjemné poslouchat. Jak jej tedy eliminovat?

Různé typy mikrofonů a jejich reakce na hluk větru

Dovolte nám krátkou poznámku o různých typech mikrofonů a o tom, jak reagují na hluk větru. Obecně lze říci, že všesměrové mikrofony při snižování hluku větru, explozívních hlásek a dalších tvrdých nárazů vzduchu fungují účinněji. Membrány v kapslích typu koule jsou obecně robustnější než ve směrových mikrofonech, a to znamená, že jsou i méně citlivé na tlak vytvářený větrem. To je důvod, proč většina mikrofonů typu Lavalier a náhlavních souprav (jako je ta v Wireless GO nebo HS2) obsahuje mikrofony všesměrové. I jeden z důvodů, že směrové mikrofony, jako jsou tzv. „pušky“ vyžadují ochranu a určitý druh difúze - rozptýlení tlaku před a kolem kapsle, aby pak byl hluk větru snížen.

Jak již bylo řečeno, všesměrové mikrofony nejsou při natáčení vždy ideální a to v mnoha situacích. Mnohem užívanější jsou naopak video mikrofony typu "go-to", které omezují zvuk přicházející ze stran. Na rozdíl od všesměrových mikrofonů se dokáží „zaostřit“ na zdroj zvuku, ke kterému jsou obráceny čelem. Mají také lepší dosah než „koule“. Znamená to, že můžete stát dále od zdroje zvuku a stále mít užitečný signál čistý. Pokud netočíte něco, kde potřebujete zachytit zvuk ze všech směrů (nebo nepoužíváte všesměrový mikrofon typu Lavalier), směrové „shot guny“ - pušky jsou tou správnou cestou, kudy jít. Což nás přivádí k tomu…

Jak snížit hluk větru při filmování venku

Při filmování venku existuje řada různých vychytávek pomáhající zmírnit nepříjemné poryvy větru. Jak k nim přistoupíte, bude záviset na podmínkách natáčení a na druhu použitého vybavení.

Přečtěte si také:

Videozáznam přednášky, který upoutá

Je natočení záznamu prezentace či přednášky hračkou? Předpokládejme, že máme atraktivního přednášejícího -  showmana. Že máme zajímavé prostředí a i živě reagující publikum. Pustit…

Který video mikrofon je pro mne nejlepší?

Točení videa mám jako zálibu, ale rád bych získal lepší zvuk než je ten z „těla“ zrcadlovky. Jsem vloger a čisté mluvené slovo je pro mne zásadní podmínkou. Jsem kameraman profesio…

Použijte protivětrnou ochranu

Většina video mikrofonů přichází s nějakou čelní fyzickou protivětrnou ochranou, která je buď začleněna do konstrukce mikrofonu (jako je řada VideoMic), nebo funguje coby volitelný doplněk. Existuje ve formě pěnových pop filtrů, kožešin neboli „deadcat“ i pouzdra typu „blimp“.

Pop filtry

Pěnové pop filtry jsou obvykle první linií bránící kapsli proti hluku větru. Kryt z pěny s otevřenými póry rozptyluje akustickou energii větru, která by jinak kapsli zasáhla, kolem mikrofonu. Tím snižuje vibrace. Pop filtr zefektivňuje náraz tak, že vítr proudí kolem něj a ne do něj. Funguje to a navíc je tento způsob levný a pro uživatele i pohodlný. Většina video mikrofonů Rode přichází právě s tak vysoce kvalitním pop filtrem.

Kožešiny aneb mrtvé kočky

Pop filtry jsou účinné při omezování malého množství větru, ale pokud natáčíte ve zvláště větrném prostředí, budete už pravděpodobně potřebovat vyšší úroveň ochrany. Mrtvá kočka - deadcat je v závislosti na své velikosti známá i jako „deadkitten či deadwombat“. Jednoduše, od přírody chlupatý či umělý kožešinový pop filtr je navržen tak, aby snížil hluk při vysokých větrných podmínkách a přitom zůstal co nejvíce akusticky průchodný.

Funguje podobným způsobem jako otevírající se buněčná pěna tím, že absorbuje energii větru dopadající na kapsli mikrofonu. Vyšší hustota srsti poskytuje vyšší ochranu před hlukem větru. Je však třeba poznamenat, že hustší materiály mohou negativně ovlivnit témbr tím, že obvykle zeslabí vyšší frekvenční pásma. Pokud tedy budete používat „chlupatou ochranu“, pravděpodobně si přidáte v postprodukci práci s ekvalizérem.

Ochranná pouzdra

Pouzdro (nebo „Zeppelin“) je velká trubkovitá konstrukce zcela obklopující mikrofon. Poskytuje ještě větší ochranu před hlukem větru. Zahrnuje i deadcat - kožešinu a speciální montážní systém. Může tak být pro snadnou manévrovatelnost připevněno na teleskopickou tyč nebo rukojeť (sáňky) kamery.

Přemýšlejte o umístění mikrofonu

V některých případech může být snížení hluku větru jednoduché: stačí změnit polohu mikrofonu.

Postavte jej tam, kde nefouká

Pokud se nacházíte na místě, kde už musíte bojovat s hlukem větru, poohlédněte se po něčem, co může vítr zastavit - utlumit. Stromy a keře, zdi a ploty, budovy a automobily obvykle nabízejí dostatečný protivětrný stín. Nemusí to být vždy ideální pro vizuální záběr, ale leckdy je třeba udělat kompromis, abyste získali skvělý zvuk.

Ukryjte mikrofon do šatů herce

Pokud používáte nějaký druh „Lavalieru“, je tenhle fígl opravdu důležitý. Při připevňování mikrofonu na tělo herce věnujte chvíli pozornost tomu, jak umístění ovlivní přicházející nárazy větru. Pomůže schovat mikrofon uvnitř kapsy košile nebo za kravatu? Udělejte několik testů před natáčením, abyste zjistili, kam můžete mikrofon nejlépe umístit, abyste snížili hluk větru, ale zároveň získali jasný signál hercova hlasu.

Blokujte tělem

Přemýšlejte o tom, kde stojí váš herec a jaká je jeho pozice vůči větru. Pokud pracujete s mikrofonem typu Lavalier, hercovo mírné pootočení může podstatně blokovat nárazy větru.

EQ neboli ekvalizér

Jak jsme již zmínili, hluk větru odpovídá převážně nízkofrekvenčnímu pásmu, +- kolem rozsahu od 20 Hz do 250 Hz (basy a sub basy), takže v některých případech je jeho potlačení jednoduše otázkou utlumení těchto frekvencí prostřednictvím ekvalizéru. To lze provést během natáčení, anebo postprodukčně.

Ořezání hluku během natáčení

Použití nástrojů EQ v nahrávacím zařízení je účinným způsobem, jak eliminovat hluk větru dříve, než dojde signál do rekordéru. Mnoho mikrofonů obsahuje přepínače EQ pro zesílení a zeslabení určitých frekvenčních pásem. K mikrofonům používaným pro video se často přidávají filtry, jež propouštějí vyšší pásma, ale snižují nízké frekvence. Je to například Rode VideoMic Pro +. Využijte je ve svůj prospěch!

Ořezání hluku v postprodukci

Snížení hluku větru v postprodukci by mělo být až poslední možností - například pokud jste nestačili omezit nárazy během natáčení a nemůžete již audio složku znovu zaznamenat. Na place ale vždy udělejte maximum, abyste mohli dosáhnout co nejlepších výsledků.

Pokud už musíte audio upravovat postprodukčně, stáhněte si zvuk do svého DAW nebo softwaru pro editaci videa, otevřete jakékoli nástroje EQ, které obvykle používáte, a buď ručně snižte frekvence kolem 20 Hz až 250 Hz, nebo použijte horní propust (high pass) či dolní zádrž (low cut), abyste tyto „nepříjemné frekvence zkrotili“.

Video mikrofony a příslušenství RØDE si získaly své místo mezi uživateli, filmaři zachycujícími zvuk pro video. Rozsah nabídky sahá od kompaktních mikrofonů pro chytré telefony po profesionální video shot guny - pušky + veškerý sortiment mezi tím. Najdete je v rukou každého: od amatérských vloggerů po hvězdy YouTube až po profesionální filmaře.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře