Proč by si měl člověk vůbec DAW kontroler - mixpult pro ovládání editačního programu koupit? Nestačí mu prostě myš a klávesnice?
Jde především o rychlost práce na projektu a komfort ovládání. Ty ocení zejména profesionálové, pracující na zakázku, Myš a klávesnice nemohou nahradit klasický způsob míchání, tzn. s fadery „pod rukama“. Myší nelze ovládat nezávisle více faderů či parametrů v DAW software, klasická mixáž „jako na mixpultu“ tak v podstatě není možná a nezbývá než míchat projekt parametr po parametru a zapisovat provedené změny do automatizačních křivek, což je značně nekomfortní i v podmínkách domácího malého studia.
Nepočítáme-li dělníky na pile, má obvykle člověk k dispozici 10 prstů a ty na myši pro tahání faderů a knobů v DAW prostě nevyužijete. S kontrolerem můžete pracovat na projektu v reálním čase, tzn. pustit si skladbu a míchat „naživo“ a následně pak již provést drobné korekce. Jen s myší a klávesnicí je toto v podstatě nemožné.
Jaké jsou z tvého pohledu tebe, produktového manažera výhody Presonusu FaderPort 8? Co jedinečného nabízí, že to nemají ostatní DAW kontrolery?
Cílem firmy Presonus určitě nebylo vyvinout revoluční kontroler přinášející nové převratné možnosti v ovládání DAW. Ač je to v dnešní době podivné, trh s DAW ovladači je poměrně malý a pokud vybíráte ten správný pro své studio, máte na výběr mezi několika málo typy.
Klasické a osvědčené profi kontrolery jako MACKIE Universal Control nebo AVID Artist Mix jsou cenově výrazně výše než FaderPort 8, který ale nabízí tytéž možnosti integrace a funkcionality jako „dospělé“ kontrolery – např. dotykově citlivé motorizované fadery nebo podporu protokolů Mackie Control a HUI.
FaderPort 8 je vůbec nejlevnějším kontrolerem s podporou HUI, což umožňuje jeho použití s Pro Tools. Unikátní je pak jeho hluboká integrace s továrním DAW Studio One, jehož odlehčená verze Artist je i součástí balení.
Je počet 8 „faderů“, motorizovaných táhel – potenciometrů dostatečný?
Počtem 8 faderů jsou vybaveny i kontrolery vyšší kategorie a ceny. Samozřejmě ideálem je mít pod rukou tolik faderů, kolik zrovna používám stop v DAW, ale v rámci kompaktnosti a úspory místa na pracovním stole je 8 faderů přijatelným kompromisem. Samozřejmě do vrstev dalších kanálů (9-16, 17-24, 25-32,…..) se lze přepnout jediným stiskem tlačítka na kontroleru.
Slyšel jsem i hlasy, že systém pultů Presonus je příliš komplikovaný….
Upřímně řečeno, na internetových fórech jsem si přečetl spoustu výhrad na toto téma, většinou však právě pouze v té „obecné“ rovině, že „je to složitý – divný – komplikovaný atd. atd.“ Když jsem se však ptal na konkrétní výhrady, diskuze většinou skončila a nepamatuju se, že bych dostal nějaký konkrétní příklad.
Někteří „machři“ v oboru zvukařském dokážou hodnotit ovládání digitálního pultu, který ještě ani není na trhu, na základě pouhého obrázku… Tyhle obecné výkřiky nelze brát vážně a pokud chce někdo diskutovat o konkrétních nedostatcích či připomínkách, rád se mu budu věnovat ať už osobně nebo veřejně například na našem Facebooku.