Mikrofon pro vysílání staticky na jednom místě
"Broadcastingové" mikrofony jsou určeny pro rozhlasové vysílání. A to pro užití jednotlivě, v dialozích, tedy ve dvojici i v diskusích v různě početné skupině. Předpokládáme, že moderátor a jeho hosté budou sedět u stolu a mohou tak mít mikrofony blízko či přímo u úst.
Pohyblivý reportér
Reportážní mikrofony jsou naopak určeny pro pohyblivého reportéra, který může nebo nemusí měnit místo v interiéru i v exteriéru. Zpovídá staticky stojící nebo i mobilní, pohybující se hosty.
Broadcast neboli rozhlasové vysílání
Protože chceme, aby rozhlasový mikrofon zabíral co nejvíce hlas, na který je namířen, a ne okolní spolu mluvčí, pro směrovou charakteristiku byla použita ledvina – kardioida. Ta zajistí, že signály přicházející z boku a zezadu jsou potlačeny a zůstane čitelný pouze signál v nulové ose – tedy přicházející zepředu. To je vlastně místo a směr, ze kterého má na broadcastingový mikrofon správně přicházet signál.
Rode PodCaster je dynamický mikrofon s USB konektivitou.
Ledvinová charakteristika pomáhá rovněž eliminovat nežádoucí okolní ruchy ve studiu – otevírání dveří, vrzání židlí apod. A také zeslabit další mluvčí kolem.
Co do konstrukce jde obvykle o mikrofon dynamický, snese tak případné nárazy a pokud nejsou příliš brutální, ani nijak podstatně nezamaskují lidskou řeč.
Dynamický mikrofon nevykazuje vysokou citlivost a to se rovněž hodí – spíkr do něj může mluvit velmi zblízka v různě se měnících dynamikách. Protože má velkou (dvoupalcovou) membránu - kapsli, agresívní explozivní obouretné hlásky a vůbec dechové rázy se na ní lehčeji rozpustí. Nejsou pak tolik práskavé.
Pozn. Coby broadcastingové mikrofony jsou používány někdy i mikrofony kondenzátorové. V tom případě si musíme speciálně ohlídat jejich citlivost.
Navíc v moderních broadcastingových mikrofonech bývá zabudován vnitřní pop filtr, který rázy vzduchu ještě více potlačí.
Robusnost mikrofonu má rovněž i tu výhodu, že moderátor zaznamená, kde se mikrofon v prostoru nachází, nepřehlédne jej a prostě ví, kterým směrem mluvit. Na druhé straně při případném video přenosu z rozhlasového vysílání maskuje dlouhý a tlustý mikrofon řečníkovu tvář.
Rode PodCaster má kardioidní směrovou charakteristiku o ořezaný frekvenční rozsah od 40Hz do 14kHz.
Mikrofony pro vysílání mají nízkou impedanci a díky ní pak vysoký výstupní signál. Pokud je čistý, lépe eliminuje případné parazitní ruchové jevy v pokračujícím řetězci.
Frekvenčně je „vysílací“ mikrofon přizpůsoben lidskému hlasu – ořezán o basy pod cca 70 Hz i o zcela vysoká pásma, např. nad 18 kHz).
Počítá se s tím, že mikrofon bude umístěn na stojan připevněný ke stolu. Ten patří do příslušenství a je odtlumen, aby izoloval nárazy do stolu. Zároveň je vyroben tak, aby šel lehce otáčet, vzdalovat i přibližovat.
Broadcastingový mikrofon bývá zakončen XLR výstupem, kdy signál dále vedeme na zvukovou kartu či do mixpultu. Dnes může být ale zakončen i USB připojením přímo pro počítač či laptop.
Mluvená reportáž
Reportážní mikrofon bývá ve formě tzv. „klopáku“ nebo „hendky“ do ruky.
Klopový mikrofon
K reportážnímu mikrofonu neoddělitelně patří vysílací sada určená pro bezdrátový přenos. Ta umožňuje moderátorův pohyb do dostatečné vzdálenosti od přijímače umístěného obvykle na kameře.
Rode Lavalier je diskrétní klopový mikrofon s nízkým šumem.
Klopový mikrofon umísťujeme dle jeho názvu na šaty, obvykle na klopu. Řečník hlavou samozřejmě otáčí, a aby mikrofon co nejvyrovnaněji zaznamenal signál přicházející z různých úhlů, jako směrová charakteristika bývá použita koule. Výhodou je, že zaznamenává celý prostor kolem kapsle rovnoměrně, tedy i hýbající se hlavu. Nevýhodou pak je, že nabírá okolní studiové i exteriérové ruchy a šumy. Nedokáže je potlačit tak, jak to díky úzké směrovosti umí kardioda, hyper i super kardioda a zcela excelentně potom směrově úzký shotgun.
Co do konstrukce jde o mikrofon kondenzátorový, musí být tedy napájen napětím 48 V. Kondenzátorové mikrofony jsou mnohem citlivější než dynamické. To se hodí, protože ústa mohou být od kapsle vzdálena 20 – 50 cm. S narůstající vzdáleností od zdroje totiž intenzita signálu, řeči klesá. Citlivý kondenzátorový mikrofon stačí zachytit ale i velmi tichý signál.
Rode Lavalier má všesměrovou charakteristiku a pozvolnější frekvenční ořezání hlavně v horním pásmu.
Vyšší citlivost však sebou přináší i větší náchylnost ke zkreslení i zaznamenávání nežádoucích okolních přeslechů. Rovněž půlpalcová a menší membrána je mnohem náchylnější na vzduchové rázy, které lehce na „klopáku“ vygenerují praskance a hluky. Proto bývá kapsle chráněna silným pěnovým, lépe pak i kožešinovým pop filtrem.
Díky svým drobným rozměrům a tmavé barvě je „klopák“ nenápadný, při chytrém umístěný skoro až neviditelný.
Klopový kondenzátorový mikrofon mívá obvykle mnohem rovnější a měkčeji ořezanou frekvenční charakteristiku.
Klopový mikrofon je zakončen malým výstupním konektorem. Ten umožňuje vést signál dále do vysílače. Set up určený pro bezdrátový přenos obsahující přijímač a vysílač a jeho fungování jsou potom už samostatnou speciální kapitolou.
Rode Reporter je dynamický, všesměrový s frekvenčním rozsahem 70Hz – 15kHz.
Reportážní mikrofon do ruky
U reportážního mikrofonu do ruky předpokládáme, že jej moderátor dokáže přiblížit blízko k ústům a že prsty budou při přechytávání přenášet hluk na tělo. Proto co do vlastností bývá „hendka“ často podobná bradcastingovému mikrofonu – je dynamická a dobře odpružená. Otázkou je pak směrová charakteristika: bývá používána všesměrová, ale i kardioidní. V případě ledviny je na to třeba myslet a kapsli namířit správně na ústa.