logo Disk

Monitoring management: od mikrofonu po reprobednu bez zkreslení Poslouchat na více místech v nahrávací a poslechové cestě se vyplatí!

Zvukař běžně potřebuje mixovat na několik párů audio monitorů a mezi nimi rychle přepínat. V nejrůznějších kombinacích. Rovněž při náběru oceníme kontrolu na různých místech: co nám jde do pultu, co z pultu do DAW a co z DAW do beden. Čas jsou peníze a vyžadujeme přepínání na jeden klik. Ne komplikovaně po stopách. Co pomůže? Monitoring management!

Kategorie: Studio - Tipy & Triky
Ondřej Jirásek | 31. října 2019

Najdi poslechový bod a proveď kontrolu!

Monitoring management je zařízení, které umožní v mžiku přepnout mezi různými body v nahrávacím řetězci, tedy v cestě od mikrofonu či snímače přes DAW (nahrávací program) až po poslechové monitory. Ale mnohem častěji slouží při mixování, kdy přepínáním mezi důležitými body v poslechové cestě od DAW po různé reprobedny zjišťujeme, zda mix dobře hraje.

Potřebuji zběsile přepínat?

Ano. Kdo často míchá, ví, jak důležitý je první okamžik poslechu. Ucho si totiž na frekvenční charakteristiku smíchané skladby rychle zvykne. Abychom zjistili, zda v mixu či náběru nechybí hutné basy, jasné středy nebo ostré výšky a hlavně, kde se to ve spektru přesně děje, potřebujeme bleskurychle přepnout a dvě různé podoby signálu porovnat.

Přečtěte si také:

Vybíráme audio monitory: podle místnosti a vzdálenosti od posluchače

Hledáte nejvhodnější poslechové monitory do svého studia? Jaké se hodí pro menší místnost, kde budete poslouchat blízko u počítače? A jaké byste měli vybrat do místnosti střední? A…

Liší se reprobedny pro podcasting, video, mix hudby nebo Hifi poslech?

Existují univerzální audio monitory? Musím mít vždy ty nejdražší? Anebo jsou pro různé účely vhodné jiné typy?

Oko je podvodník, šidí nás!

A pamatujme na to, že jiná je kontrola okem, tedy vizuální sledování FFT (Fast Fourier Transformation - rozložení signálu do spektra zobrazujícího se v reálném čase) či ekvalizérů a jiná, mnohem důležitější a hlavní je kontrola uchem. Ekvalizéry nám totiž neprozradí, zda je baskytara s altovým nástrojem ve správném dynamickém a prostorovém poměru, zda oba hlasy adekvátně rozeznáváme.

MOCO od ESI je určen pro domácí studia. Obsahuje dva samostatné stereofonní vstupy a dva samostatné stereo výstupy. 

Kontrola signálu při nahrávaní

Muzikanti mají obvykle při příchodu do studia vlastní představu, jak má jejich nástroj znít. Jsou např. na své kombo či bicí soupravu zvyklí a vyžadují přesně jejich barvu. A často ještě vylepšenou.

Anebo si sebou přinesou referenční nahrávky a chtějí, aby se s nimi zvukový mistr popasoval a podobně nastrojil i jejich nástroj.

Co nejlepší signál z nahrávací místnosti

Kontrola signálu předtím, než vstoupí z mixu do karty

Monitoring management umožnuje rychle přepínat mezi bodem, kdy je signál ještě v mixážním pultu nebo předzesilovači a kdy již prošel zvukovou kartou a DAW. A protože jsou součástky monitorovacího zařízení vyrobeny tak, aby co nejméně signál zkreslovaly, kontrola signálu před zvukovou kartou a DAW je přísná, ba neúprosná. Mimochodem prozradí, zda dochází při digitalizaci analogového signálu ke změně (ztrátě) či nikoliv.

Satori & R4S od Antelope Audio je je plně analogový systém monitoringu a summingu určený pro profesionální studia. Nabízí extrémní univerzálnost vstupů a výstupů.

Muzikanti tak mají prostor pohrát si se vzdáleností a nasměrováním mikrofonů, nastavením úrovní svých kytar a snímačů, předzesilovačů, efektů, komb ad. A třeba si rychlým střídavým vypínáním (kvalitních) sluchátek znovu přes monitoring management porovnat, zda signál před vstupem do DAW zní co nejpodobněji signálu v nahrávací místnosti.

Jednou z vychytávek je střídání sólového poslechu nástrojů z kontrolního bodu před DAW a celého bandu v bodu za DAW.

Srovnáváme barvu s referenčními nahrávkami (CD, DAT ad.)

Pokud muzikanti vyžadují nastavení barvy nástrojů co nejpodobnější referenčním vzorkům, do jedné ze vstupní cesty IN zapojíme CD přehrávač, anebo jiné datové zařízení. Tam pak stačí zadat smyčku, současně s ní hrát totéž, přepínat, posouvat mikrofony, upravovat rejstříky, měnit např. místo drknutí a hledat co nepodobnější výsledek.

Central Station od PreSonus nabízí tři stereo páry analogových vstupů, které umožňují přepínat mezi třemi zdroji signálu jako například DAW, mix, CD/DAT/Tape přehrávač nebo klávesy/samplery.

Pasivní součástky zaručí čistý zvuk

Docilují monitorovací zařízení mnohem menšího zkreslení než zařízení jiná – např. mixážní konzole nebo zesilovače? Ano, jejich výhodou je mnohem čistší signál, a to hlavně oproti signálům z aktivních zesilovačů. Získávají jej tzv. pasivním ovládáním hlasitosti. Relé jsou totiž vyrobena z vysoce kvalitních součástek např. s pozlacenými kontakty, mají přesný souběh a tím i stabilní přenos L/R strany, a to i při provozu v dynamicky vysokých i nízkých úrovních.  

Velice důležitou vlastností je pak plynulé zesílení v nízkých dynamikách – nestane se vám, že tichý signál skokově poskočí do vyšší úrovně!

Subwoofer v soupravě Eris E5 + Temblor T10 můžeme pomocí monitoringu ovládat separé!

Kontrola mixu na více audio monitorů

Míchání a rychlé přepínání mezi různými reprobednami patří mezi největší výhody monitorovacích zařízení. Jak domácí tak střední studia totiž disponují a míchají na reprobednyblízké (near field) a střední (mid field) poslechové vzdálenosti. Studia s objemnější kubaturou režie potom i na poslech vzdálený (far field). A jsme znovu u pomalejšího nebo rychlejšího přepínání bez ztráty jakosti v cestě od DAW po reprobednu. A samozřejmě, že k režimu míchání patří prohazování beden na levé a pravé straně, jejich jednotlivé vypínání, anebo režim MONO, kdy z pravého i levého kanálu zní totožný signál.

Mimochodem zmíněný režim MONO bývá využíván pro zkontrolování MONO kompatibility, tedy zda potkávající se protifáze nevymažou ze spektra nějakou důležitou informaci.

Monitor Station V2 od PreSonus obsahuje analogové i digitální vstupy a řadu výstupů pro poslechové monitory i sluchátka s ovládáním hlasitosti.  

Pokud do sady reproduktorů patří i subwoofer, chceme jej ovládat separátně. Zapínat, vypínat i ovládat jeho hlasitost. Navíc má obvykle většina monitorovacích kontrolerů separátně vyhrazený LFE výstup (sub - nízkofrekvenční). Prostřednictvím nezávislého crossoveru můžeme řídit zlom, které frekvence budou posílány do sub reproduktoru a které do monitorů pokrývající středy a výšky.

A neměli bychom zapomenout na konfiguraci 5.1 či 7.1, kdy chceme jednotlivé reprobedny v surroundu vypínat (MUTE), zapínat a třebas i měnit jejich hladinu hlasitosti.

Talkback aneb sladká komunikace se sladkými umělci

Zmáčknout tlačítko a během nahrávané nebo přehrávané muziky komunikovat s hudebníky, je bezesporu výhodou. Šetří to čas. V monitorovacím zařízení se tak děje v režimu Dim, kdy je podklad automaticky ztišen.

No a kritičtí muzikanti pak mohou využít zesilovačů sluchátek přímo vestavěných do monitorovacích zařízení, kdy znovu dochází k co nejnižšímu zkreslení.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře