Granulární syntéza je postavena na principu, kdy je zvukový vzorek rozřezán na kratičké úseky, které jsou pak různé přeskládávány a přehrávány v odlišném pořadí. Ovládat lze samozřejmě celou řadu parametrů, počínaje počtem míst, ze kterých se bude nový zvuk tvořit, přes šířku okolí, ze kterého se budou vzorky brát, délku jednotlivých kratičkých vzorků a míru náhody výběru vzorků pozpůsob vyhlazení mezi jednotlivými kratičkými vzorky atd. Na webových stránkách výrobce je na jednom z videí skvělá ukázka zvukových možností právě granulární syntézy. Ze zvuku vrzání dveří je vytvořena krásná zvuková plocha.
Dalším novým zvukovým enginem je simulace elektrifikovaných varhan. Modul se jmenuje Model-C a přímo tak odkazuje na legendární varhany Hammond C-3. K dispozici je tedy devět varhanních táhel (16’; 5 1/3’; 8’; 4’; 2 2/3’; 2’; 1 3/5’; 1 1/3’ a 1’) a tři perkusní pro typickou harmonickou perkusi (4’; 2 2/3’ a 2’). Ovládat lze hlasitost klapání kláves při spuštění i vypnutí, obálku, zapnutí/vypnutí a podobu vibrata, rychlost otáčení leslie boxu i parametry zesilovače a další efekty. Zvukově nepřináší Mode-C nic extra nového, stejně jako většina simulací tohoto typu varhan. Ale na druhou stranu nabízí možnost použití oblíbených zvukových barev tohoto typu varhan.
Pro časopis Muzikus napsal Martin Jirsák.
Rozřezání zvukového vzorku
Další zásadní novou nabídkou je možnost rozřezání načteného zvukového materiálu na hudebně (zvukově) logické úseky a následná možnost práce s těmito úseky samostatně a nezávisle, až po možnost jejich přehrávání v naprosto jiném pořadí. Tento režim se nazývá Slice (rozřezání). Po načtení zvukového materiálu je tento automaticky rozřezán (a jednotlivé úseky jsou okamžitě samostatně zobrazeny) podle tzv. transientů, tedy jakýchsi zvukově logických přechodů. Transienty se nejsnáze vyhledávají v perkusním zvukovém materiálu, tedy například v bicích. Transienty jsou vlastně místa, kde je paličkou udeřeno do bubnu. Po načtení zvukového záznamu bicích je tedy tento rozřezán na jednotlivé úseky, kde jsou slyšet jednotlivé údery (samozřejmě v ideálních podmínkách, kde se nepřekrývají jednotlivé zvuky). Následně lze každému úseku nastavovat různé parametry, jako třeba jiný filtr. Pro urychlení práce lze ale také jednotlivé části spojit do zóny a nastavovat změny parametrů společně. Například lze rychle vytvořit „schody“ z filtrů aplikovaných na jednotlivé úseky.
Efekty
Vzhledem k tomu, že HALion je stejně jako Cubase produktem jedné firmy, mohou tyto dvě aplikace mezi sebou dobře komunikovat. To se projevuje právě i v souvislosti s režimem Slice. Jednotlivé řezy (úseky) lze jednoduše přetáhnout do připravené stopy Instrument Cubase. Tím jsou vytvořeny „schody“ tónů C-3, C#-3, D-3, které reprezentují a spouštějí jednotlivé úseky po rozřezání zvukového vzorku. Délka MIDI not samozřejmě přesně odpovídá délce každého jednoho úseku. MIDI noty lze v MIDI editoru samozřejmě běžným způsobem rozházet, změnit jejich pořadí atd., čímž se mění také pořadí přehrávaných vzorků (úseků) z původního dlouhého rozřezaného zvukového vzorku.
Tuto funkci lze skvěle použít nejen na bicí, ale třeba i na kytarový (nebo jakýkoliv jiný) rytmický riff, který je rozstřihán a následně jej lze kompletně přepracovat. Čím je zvuk perkusivnější (má výraznější náběh), tím jsou transienty jasnější, analýza je přesnější a výsledek lepší. Nicméně i v případě, že automatická detekce transientů nedopadne podle vašich představ, lze pomoci. K dispozici jsou parametry Treshold, pomocí kterého lze přidávat nebo ubírat počet střihů na základě hlasitosti přechodu; Sensitivity pro vyšší/nižší citlivost na transienty a samozřejmě lze také nastavit minimální délku jednoho úseku po rozříznutí. Těchto pár parametrů stačí na to, aby výsledek odpovídal vaší představě.
Kromě režimu rozřezání podle transientů je k dispozici také možnost rozřezání podle mřížky (Grid). Tato možnost materiál rozstříhá podle dob.
Hudební fráze
FlexPhraser byl součástí již předchozích verzí produktů HALion. Jedná se v podstatě o kombinaci arpeggiátoru a jednoduchého krokového MIDI sekvenceru - v tomto případě je k dispozici třicet dva kroků. Po načtení presetu lze přehrávat celé hudební fráze stisknutím jedné klávesy. Aktualizovaný FlexPhraser nabízí více možností vlastní úpravy frází. Upravovat lze výšku tónu, hlasitost a délku každého jednoho kroku dané hudební fráze. Jednotlivé kroky lze samozřejmě také přidávat a nebo mazat.
Kromě upravování jednotlivých not lze krokově upravovat také dva další parametry označené C1 a C2. Těmto parametrům lze přiřadit libovolný MIDI kontrolér. Každý krok tedy může znít z jiného místa stereopozice (kontrolér 10), může mít jinou ostrost zvuku (kontrolér 74) nebo cokoliv dalšího.
Pro kvantizaci patternu lze načíst MIDI soubor, který bude použit jako zdroj kvantizace. Výsledná fráze tak může mít velmi živé frázování. A tuto hotovou frázi lze pak naopak přenést přímo do Cubase (nebo jiného DAW) jako hotovou MIDI část.
Kromě FlexPhrases jsou k dispozici další MIDI moduly. MIDI Player umožňuje načtení až osmi různých MIDI souborů do samostatných slotů. Tyto MIDI soubory lze následně upravovat a nebo přímo spouštět pomocí jednotlivých MIDI příkazů. Drum Palyer je další krokový sekvencer, zaměřený pro tvorbu MIDI sekvencí bicích.
Nové efekty
Nemohla by to snad ani být nová verze, kdyby kromě nových zvuků a zvukových možností nenabízela také nové efektové jednotky. Těch nových je ve verzi 5 k dispozici hned devět. VST Amp vychází z efektu VST Amp Rack, který je součástí Cubase. Jedná se o simulace kytarových aparátů, tedy kytarových zesilovačů a reproduktorů. Kromě modelu zesilovače a reproboxu lze samozřejmě třípásmově nastavovat barvu ekvalizace, drive a presenci. Nechybí ani simulace pozice mikrofonu vůči reproboxu a různé typy mikrofonů.
Dalšími novými efekty jsou Wah Wah, Auto Filter, Ring Modulator, Step Flanger, Vintage Ensemble, Envelope Shaper, Octaver a Tape Saturator.
Komunikace s DAW
HALion 5 lze provozovat jako samostatnou aplikaci (stand-alone) a nebo jej lze spustit jako plug-in v kompatibilních DAW - podporuje VST 3 (Windows a Mac) a formáty AU (Mac). Nejlépe spolupracuje s aplikací Cubase, případně Nuendo, zde s balíkem Nuendo Expression Kit. Speciálně pro Cubase 7.5 byly vyvinuty některé vlastnosti pro snazší a přímou komunikaci mezi softwary Cubase a HALion. Jedná se například o automatické mapování, tzv. Quick Controls. To je osm ovladačů automaticky přiřazených nejdůležitějším parametrům daného zvuku. Pokud nám automatické přiřazení nevyhovuje, lze jej samozřejmě uživatelsky změnit. Těchto osm ovladačů lze následně okamžitě řídit z Cubase a připojeného MIDI kontroléru, aniž by bylo nutné otevírat grafické rozhraní HALionu. A přiřazené ovladače se samozřejmě automaticky přepínají podle zvoleného zvuku i podle zvoleného MIDI kanálu. Osmi hardwarovými ovladači lze tedy řídit až 512 různých parametrů (čtyři MIDI porty, šestnáct MIDI kanálů na každém portu a osm ovladačů).
Zkušební verze
Těsně před Vánocemi vydal Steinberg zkušební verzi HALionu 5. Ta je volně ke stažení z webových stránek výrobce a nabízí všechny funkce HALionu 5 po dobu třiceti dní. Pro chod HALionu 5 (i zkušební verze) je vyžadován příslušný USB klíč.
Závěr
HALion 5 je moderní hudební pracovní stanice pro náročné uživatele. Díky novým modulům (krokové MIDI sekvencery, zvukové enginy, efekty...) a novým možnostem (načítání a exportování MIDI souborů) přestal být pouhým samplerem. Čím dál více u HALionu postrádám jakousi lehkost a na první pohled srozumitelné grafické rozhraní. Ale vměstnejte tolik možností do pár oken a několika málo ovladačů! To prostě není možné. Pro uživatele, kteří hledají jednodušší variantu, je k dispozici HALion Sonic.