Domácí (nahrávací) studio na startovní čáře.
Začínáte s nahráváním? Snažíte se v celé problematice zorientovat? Nový seriál domácí (nahrávací) studio na startovní čáře vás provede základy. Dozvíte se, jak vybrat správné vybavení. Ukážeme vám, jak jej efektivně využít a také jaké jsou základní kroky při vzniku nahrávky. Další díly seriálu zde.
Znám svoje studio
Velkou výhodou současného nahrávání je digitalizace celého procesu. Spuštění nahrávací frekvence je otázkou několika minut. Nezbytným výchozím bodem je ale perfektní znalost každé součásti nahrávacího studia – musíte znát, jak každá komponenta pracuje a jak z ní získat maximum. Rychleji budete vědět, kde se nachází problém, pokud nějaký vznikne.
Znalost vybavení vede k rychlejšímu dosažení požadovaného výsledku. Je to svoboda a klid při řešení situací ve studiu. Naučte se, jak každá součást studia funguje. Věnujte tomu čas a ten se vám v budoucnu mnohonásobně vrátí.
Eliminujte počet nástrojů k práci na minimum
Co to? Opravdu nemám použít ten skvělý plug‑in, který dělá to samé jako ten z minulého týdne?
Pokud v začátku článku velebím digitalizaci celého procesu, je v ní skrytá i past. Tou je snadná dostupnost jakéhokoliv vybavení. Hlavně toho softwarového. Nejlepší strategií je jednoduchost. Ve studiu je třeba experimentovat a zkoušet nové věci. Často máme ale tendenci dělat věci složitě. Složitá zapojení nebo postupy mohou vypadat skvěle, ale pokud nevíme, proč to děláme, je nejpřímější cesta ta nejlepší.
Klasickým příkladem je používání plug‑inů. Pokud máme na jeden typ procesu deset různých plug‑inů, ztrácíme pouze čas. Dva ekvalizéry, které dobře znám, poslouží lépe než těch deset.
Vědět pořádně, jak který plug‑in reaguje, zabere mnoho času. Ale i samotný výběr je vlastně zatěžující. Je lepší zaměřit se na to, jak pracovat s jedním ekvalizérem, než se brzdit výběrem, který z deseti použít.
Mnoho plug‑inů se dá sehnat zdarma a místo práce na nahrávce se můžeme přistihnout, že si pouze s daným softwarem hrajeme a ztrácíme čas.
Ukládání hodnot jako parametry plug‑inů, VST nástrojů, celých řetězců efektů a podobně děláme pomocí tzv. presetů. Jejich pomocí vyvoláme celé nastavení zpět.
Vše udržujte ve 100% funkčním stavu
Nejlepší vybavení je k ničemu, pokud nefunguje tak, jak má. Vadné kabely, nehrající sluchátka, padající stojany a podobně je třeba vyřešit dříve, než se spustí záznam. Samozřejmě, technické problémy nastanou i během rozběhnuté práce.
Nefunkční výbava studia přináší nepříjemné situace. Čas začne ubíhat velmi rychle a celá situace vede jak k pocitu neprofesionality z pozice klienta, tak k nervozitě všech zúčastněných. A to samozřejmě vede k dalším chybám a zhoršenému výkonu.
Cokoliv, co není 100% funkční, je třeba opravit nebo to z nahrávací session odstranit. Vaše vybavení, bez ohledu na jeho cenu, by mělo být plně funkční.
Připravte vše dopředu
K výše uvedenému bodu patří i dobrá příprava. Pokud víte, co budete nahrávat, maximálně se připravte. Pokud ne, snažte se to zjistit. Nebudete nepříjemně překvapeni.
Dostatečný počet mikrofonů, stojanů, sluchátek, kabelů atd., to vše je třeba zajistit předem. Pro jistotu mějte náhradní sluchátka, kabely a podobné komponenty, které se snáze rozbíjejí.
Vše ve studiu rozmístíme, pokud tedy víme, v jakém rozestavení se bude nahrávat. Připravíme si jak hardwarovou část studia (stojany, mikrofony, kabely, odposlechové cesty atd.), ale i softwarovou. Připravená nahrávací session v našem DAWu nám opět ušetří čas a budeme se moct soustředit na hudebníky samotné.
Další možností, jak zrychlit obsluhu DAWu, jsou různé speciální editory, jako je tento Logical editor pro úpravu MIDI v Cubase.
Vypracujte si (vlastní) postupy
Práce ve studiu je různorodá a každá situace je ojedinělá. Přesto se můžeme opřít o určité zaběhané rutiny. Například používáme stále stejné zapojení. Pak nemusíme přemýšlet, co je zapojeno ve vstupu č. 7 zvukové karty, pokud tam vždy zapojujeme akustickou kytaru. Neztrácíme čas ekvalizací při záznamu, když víme, že u vokálu stačí nastavit hi‑pass filtr na mikrofonu (pokud ho máme ve výbavě).
Podobných situací nalezneme ve studiu mnoho. Řád a vypracovaný postup pro běžné situace nám šetří jak čas, tak mentální energii.
Zbavte se zdrojů rušení
V současném světě je těžké se odstřihnout od všech zdrojů rušení. Plné soustředěnosti dosáhneme nejdříve za dvacet minut. Teprve potom začneme podávat plný výkon. Je nezbytné se zbavit všech druhů rušení, hlavně v elektronické podobě. Vypněte telefon, vypněte všechny zdroje rušení v počítači a soustřeďte se pouze na zvuk. Pokud kontrolujeme e‑mail nebo sociální sítě každých deset minut, nebudeme schopni vytěžit čas ve studiu na maximum.
Šablony nám umožňují nastavit celé projekty podobně jako presety u jednotlivých funkcí. Tak je zakládání nových projektů velmi rychlé.
Vytvořte si presety a šablony
Preset nebo šablona je uložené nastavení v podstatě jakéhokoliv parametru v digitálním prostředí. To můžeme pak snadno opětovně vyvolat a použít. Presety mohou mít různé názvy, někdy jsou to Templates – Šablony, Scenes – scény, Snapshots – momentky.
Princip je stejný. Vytvoříme si nastavení (například celého projektu) a to uložíme. Toto nastavení pak můžeme vyvolat „na pár kliknutí“.
Tak nemusíme nastavovat stejné parametry opakovaně. Navíc začínáme stále ze stejné výchozí pozice, a proto máme ve struktuře šablony jasno a rychleji se v ní orientujeme.
Takových šablon lze vytvořit několik. Například šablona na psaní písně bude obsahovat několik virtuálních nástrojů a audio stop. Jiná šablona bude určena k záznamu malé kapely. Nastavíme stopy, pojmenujeme, obarvíme a vytvoříme strukturu zapojení. Jiná šablona může sloužit k mixu.
Zcela zásadní pro rychlou obsluhu DAWu je použití klávesových zkratek. Pro jejich nastavení máme v každém DAWu speciální editor.
Klávesové zkratky
Stejně klíčová jako použití šablon a presetů je znalost klávesových zkratek. Ty slouží k rychlejší obsluze srdce studia – nahrávacího softwaru. Tuto dovednost je třeba budovat postupně a udržovat ji. Je to podobné jako cvičení na hudební nástroj.
Každý DAW obsahuje stovky funkcí, které lze pomocí klávesových zkratek ovládat. Smysl samozřejmě není umět je všechny. Zaměřte se na ty činnosti, jež opakujete ve studiu nejčastěji. To může být pro každého uživatele rozdílné.
Někdo více audio nahrává, někdo více pracuje s MIDI, někdo dělá taneční hudbu. Pokud nejvíce času věnujeme editaci audio stop, snažíme se osvojit zkratky k tomu určené.
Jiný způsob je použití menu v DAWu. Rozbalovací roletky obsahují zpravidla ty nejvíce používané funkce. Ty jsou zobrazeny v popisech včetně klávesových zkratek. Takto můžeme memorovat jednotlivé zkratky přirozeným způsobem.
Většina DAWů má strukturu klávesových zkratek volnou. Tedy, část funkcí je osazena zkratkami „z továrny“, část funkcí zkratky nemá. V nastavení pak můžeme definovat vlastní zkratky. Jsou výjimky jako DAW Pro Tools, kde jsou zkratky pevně určeny výrobcem.
Makra
Některé DAWy mají také funkci tvoření Maker. Tuto funkci nalezneme např. v Cubase. Makro je v jednoduchosti spojení několika klávesových zkratek nebo spíše funkcí, které lze seřadit do sekvence a spustit je jednou klávesovou zkratkou.
V některých DAWech máme také logické editory, které fungují jinak než makra. Zde se provede požadovaná akce, pokud se splní konkrétní podmínky, například „označ všechny audio stopy, pokud neobsahují žádný audio materiál, a vymaž je“.
Preference
V DAWech se také setkáme s možností globálního nastavení. Zde můžeme velmi efektivně upravit chování celého programu. Některé funkce se budou chovat jinak než v továrním nastavení, některé lze zcela vypnout.
Např. automatické vybarvování stop, podle jejich druhu (Audio, MIDI, FX stopy), různé zobrazení obsahu, automatické ukládání a podobně.
Upravit můžeme nastavení celého systému. To se skrývá zpravidla pod menu Preference.
Rozdělte si práci na splnitelné cíle
Ve studiu narazíme občas na problém, který dokáže zabrzdit dobře rozběhnutou práci. Pocit, že nestíháme to, co jsme si naplánovali, může vést k úplnému rozložení morálky – malou útěchou je to, že takovou situaci řešil ve studiu každý z nás. Je proto dobré rozvrhnout si práci na menší, splnitelné kroky.
V případě, že se jedná o technický problém, moje zkušenost je, že často přehlížíme nějakou základní skutečnost. Není to tak vždy, ale váš problém už řešil někdo jiný před vámi. Na internetu se dá zpravidla nalézt řešení. Dobře naplánovaná nahrávací frekvence vede k lepší kontrole nad celým procesem.
Naučte se poznat, kdy je věc hotová
Naučte se včas projekt opustit. Dejte si pozor na cestu neustálých oprav a vracení se do projektu. Tyto zásahy často moc neřeší. Naším cílem je věc dokončit a dostat ji k posluchačům.
Neříkám, abyste nebyli pečliví. Nahrávání je vrstvení malých kroků a rozhodnutí, jež se sčítají. Čím více budete nahrávat, tím snáze poznáte, kdy je nahrávka hotová. Neustálé úpravy věc neposouvají a celá práce přestane být zábavná.
Důležité je nejen se dobře bavit, ale také věc dodělat. Dostat ji k posluchačům. Získat od nich zpětnou vazbu a tu pak využít při práci na dalším projektu.