logo Disk

Zapomeňte na full HD Už dnes je standard 4K

Pro Firestarter je typické slovo inovace. Stejně tak kreativa a vize. Jenže ze zkušeností víme, že můžete mít nápad za milion, ale pokud jste v kolektivu zabrzděných troubů, pak jsou samotné nápady k ničemu. Nemá je totiž jaksi kdo realizovat. Zhmotnit. 

Kategorie: Film & Video - Recenze
Firestarter | 12. září 2014

A tak můžete mít stejně mega nápad na film, hudební video anebo reklamu, ale když nemáte vybavení, technologie, od samotné myšlenky se nepohnete. Firestarter je dál. Před pár měsíci jsme zakoupili a do fáze testování vypustili plně profesionální kameru Blackmagic Production Camera 4K, která tedy natáčí do 4K. Umí především i RAW formát obrazu a to už máte tedy pak skutečně vše pod kontrolou. Pojďme si v tomto článku lehounce probrat některé termíny, technická fakta, aktuální dění v českém rybníčku a odhalme budoucnost.

Pokud před pár lety byl pro vás někdo s kamerou ve formátu 4K rebel, pak dnes pochopíte, že už tehdy byl technologickým pionýrem. My jsme poslední tři roky natáčeli na profesionální zrcadlovku Canon Mark III 5D a to do formátu full HD. Výstup šel pouze po internetu, tedy díky kluci, prima výsledky, ale standard. Nic, z čeho si dnes hačneme my sami na zadek. Prostě je to už minulost, a to po všech stránkách. Proč? Formát full HD už má na kahánku, protože první komerčně dostupné TV ve 4K (tedy tzv. Ultra High Definition) a stejně tak i monitory k PC jsou už tady. A to za ceny běžné – tedy 4K TV Sony Bravia 49'' koupíte už za 45.000,- CZK a profi monitor Sharp třeba za 100.000,- CZK. Prostě nic, co by nebylo lidem, kteří to myslí sami se sebou vážně nedostupné. Filmy na Blu-ray jsou dnes minimálně ve full HD a častěji rovnou ve 4K. Prostě není na co čekat.

Promo klip magazínu Firestarter - natočeno s BMD Cinema Camera

To jen Češi jsou zase brzdy, a když se rozhodli „zachránit a digitalizovat a čistit“ staré filmy, tak bum ho! Rovnou do „neuvěřitelného formátu“ full HD. Oóóó! Jak jim poděkujeme za dvacet let, až se na to zase nebude dát dívat. Ale prostě zase někdo dostal dobře zaplaceno, a tak se zase nepřemýšlí a vytlouká se klín klínem. Ano jistě, šlo by to okamžitě restaurovat do 4K a prodávat na Blu-ray. Ale proč se máme dívat pak na defakto odpad na DVD v 720? Nebo na standard 1920 jako full HD? Ostatně nedávno, a to přímo živě v Otázkách Václava Moravce vysílaného z karlovarského filmového festivalu, na toto zaútočil i režisér Jiří Menzel a zkritizoval tzv. Zlatý fond za to, že nepřevádí rovnou do 4K. Dnes jsou již vypuštěny družice s UHD signálem. Kina umí 2K. Vše je připraveno. Teď podotknete: „No jo, ale já mám doma jen full HD TV a full HD PC monitor”. A má odpověď dnes je: „Ano, ale ne na dlouho, uvidíte :).“ Nebo ještě dnes snad smutníte nad vaším CRT monitorem od PC? Ano, myslím tu zažloutlou kraksnu! Nebo vám vyhovovala stařičká černobílá Orava víc, než vaše plazma, nebo LED? Ale možná ano, proti gustu… Neřešíme „trend“ – řešíme kvalitu a co nejpřesnější zobrazovací schopnost. Jak u zvuku, tak i u obrazu.

Mimochodem – monitory Apple i 27'' počítače iMac jsou již dlouho let ve formátu 2K, tedy přesně v rozlišení 2560x1440 (tzv. digital cinema 2K je v rozlišení 2048×858 nebo 1998×1080). Tedy už žádné výmluvy! Jen si zadejte do Youtube jakékoliv video ve 4K a ten rozdíl skutečně vidět je.

A tak jsme si řekli a DOST! Od teď prostě jsme součástí příštích řekněme pěti, deseti let, kdy bude standard 4K. Počítáme, že volně přejdeme na formát 8K – to zní dnes jako sci-fi, ale první testy 6K i 8K kamer už probíhají. Tedy dovolte, abychom vás seznámili s naším novým kamarádem z americké produkce Blackmagic design (dále BMC). 

Nejdříve vysvětlení proč právě BMC a ne RED, kterou jste už určitě někde viděli anebo o ní slyšeli. Kamera Blackmagic Production Camera 4K, kterou jsme zakoupili u společnosti DISK, je aktuálně nejinovativnějším řešením a nutno uznat, že parta kolem společnosti RED dostala slušně na zadek. Myslím, že stejně jako Karel Gott na Slavících, ani oni s tím skutečně, ale skutečně nepočítali :). Dle nových BMC kamer uvedených v letošním roce na veletrhu NAB v Las Vegas, pro televizní studia a film, dále dostává. Ale jako vždy, rozhodne trh a zákazník, který produkt půjde nahoru, nechejme se překvapit. Nic proti RED kamerám, jsou kvalitní, ALE… Pokud už jednou máte nakoupeny objektivy Canon/Nikon, pak není žádný důvod vyhazovat statisíce za RED a jejich nutné příslušenství. Důvod? RED má dokonalý brand – všecko si musíte koupit od nich :).

Klip Terezy Kutrové - natočeno s BMD Cinema Camera

Například, pokud jste v roce 2008, kdy „červená“ mánie začala, neinvestovali minimálně 34 000 USD… ale to vše už šlo. Dnes je na trhu spousta společností, která jednoznačně kopíruje RED, nebo jde ve stopách. My jsme se soustředili na skvělou cenu a technické parametry, které jsou top pro naše potřeby. Proto BMC.

Od této chvíle tedy myslete stejně na dnešek, který už není jen ve full HD a stejně tak na budoucnost a ptejte se: Bude moje video natočené někým s kamerou deset let starou opravdu konkurence schopné i za pět, deset let? Ne, nebude. Spousta vyhozených peněz a promarněného času na všech stranách. Například takový hudební klip, ten by měl mít dlouholetý přesah stoprocentně. Ale i taková produktová reklama – pokud si za vaším produktem stojíte, určitě budete mít co říct i za pár let – dopřejte mu formát UHD! Prostě dnes už je vaše volba a pevný postoj jasný – chtějte pro sebe to nejlepší! My vám takové technické řešení rádi nabídneme.

 

Veselé příhody z natáčení s BMD Cinema Camera

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře