Slyšitelný zvuk obsahuje souhrn kmitočtů, které charakterizují jeho barvu. Tím se od sebe jednotlivé zvuky i hudební nástroje liší. Ekvalizací můžeme barvy nástrojů a zvuků upravovat tak, aby se vzájemně dobře pojily.
Spektrální analyzér
umožňuje zobrazovat zastoupení jednotlivých složek frekvenčního spektra. Může být dobrým pomocníkem při hledání problematických pásem i pro vizuální představu o charakteru zvuku.
EQ – frekvenční korekce neboli ekvalizér
EQ je zkratka pojmu Equalize (vyrovnání). Jejím cílem je úprava barevného spektra zvuku potlačováním nebo zdůrazňováním vybraných kmitočtů. Většina EQ nabízí úpravu více pásem (částí) spektra současně. Podle počtu pásem jde rozlišit jednoduchý filtr od vícepásmových korekcí (Multiband EQ).
Jednoduché dvoupásmové frekvenční korekce jsou např. basy a výšky na většině zesilovačů nebo basy, středy, výšky na klasických kytarových aparátech.
Video: Typy ekvalizérů, jejich parametry a práce s nimi
Typy EQ
Grafický EQ
je vícepásmový ekvalizér, určený většinou k úpravě celkového zvuku. Frekvence jednotlivých pásem bývají pevně dány a počet pásem se pohybuje od 6 až do 31. Zesílení nebo zeslabení je řešeno pomocí svislých „taháků“, takže je už na pohled vidět křivka nastavení.
Parametrický EQ
může být jednopásmový nebo i vícepásmový. Každé pásmo má Freq – kmitočet, na němž se budou změny dít a Level, Gain – zdvih nebo pokles pásma. Někdy jde nastavit šířka pásma Q a Typ – pásmová propust (Band Pass), dolní a horní propust (Low – Hi Pass), nebo dolní a horní zdvih (Low – Hi Shelf).
Low Cut (odřezání nízkých kmitočtů) a Hi Pass (propouštění vyšších kmitočtů) jsou různé názvy pro tentýž typ filtru. Stejně tak Hi Cut a Low Pass.
Skládáme barevnou mozaiku
V přehledném mixu by měly být poskládané barvy jednotlivých nástrojů tak, aby zněly přirozeně a vzájemně se doplňovaly. Pokud by více nástrojů hrálo ve stejném frekvenčním pásmu, vzájemně by se maskovaly a pro posluchače by byly nesrozumitelné.
Dobrý mix začíná u dobré aranže. Když ale aranžér použije víc nástrojů, které hrají ve stejném frekvenčním pásmu, nebo když muzikanti nezvolí nejvhodnější barvy svých nástrojů, přebírá otěže zvukový mistr. Za pomocí korekcí se snaží upravit barvy nástrojů tak, aby si nepřekážely a dobře se pojily.
Rozsahy nástrojů
Na co a jak použít ekvalizér?
Ekvalizéry se dají použít všude tam, kde je třeba provést nějaké úpravy frekvenčního spektra. Pokud potřebujeme udělat jednoduché zásahy (ořezání basů, zdůraznění jednoho pásma), vystačíme s jednoduchými ekvalizéry a filtry. K složitějším a komplexnějším zásahům jsou vhodnější vícepásmové grafické nebo parametrické korekce.
Zvukové efekty
U tohoto charakteru zvuků můžeme ekvalizér uchopit jako tvořivý nástroj a vyrábět někdy až bizarní barvy. Fantazii se meze nekladou.
Elektrické nástroje
Tady máme celkem široké pole působnosti, protože nikdo neví, jak má zvuk vypadat. Můžeme si dovolit drsnější zásahy a to jak potlačováním pásem, tak i zdůrazňováním některých barevných spekter.
Akustické nástroje a přirozené zvuky
U akustických nástrojů je zřejmé, jak mají znít. Proto je dobré dělat pouze technické úpravy, potlačovat vadící frekvenční pásma, případně jiná mírně zdůraznit.
Lidský hlas
je nejspecifičtějším nástrojem, do nějž neradno jakkoli „tvořivě“ zasahovat (pokud to není tvůrčím záměrem). Většinou je nositelem textové informace, takže potlačením vyšších středů bychom výsledku mohli ublížit dvakrát.
Kdo s koho?
Pokud přece jen v některých frekvenčních pásmech dojde na přetlačovanou, je třeba dát jednomu partu přednost a frekvenčně upravit druhý. Podle předchozích odstavců si můžeme vytvořit jakýsi žebříček priorit.
Hlas – akustické nástroje – elektrické nástroje – efekty.
Př.1: Pokud akustická kytara nebo piáno svou urputností činí zpěv nesrozumitelným, je namístě „vykostit“ piáno nebo kytaru na vyšších středech (zhruba 1 kHz – 5 kHz).
Př.2: Když by srozumitelnosti akustické kytary nebo piána vadila doprovodná zkreslená kytara nebo syntetizér, je třeba na patřičných kmitočtech „vykostit“ zkreslenou kytaru či syntík.
Př.3: Při souboji basy s dunivými tomy bicích je třeba podrobit frekvenční vivisekci tomy. Zásahy do basového partu v oblasti nízkých kmitočtů (70 Hz – 150 Hz) bychom mohli vyrobit dynamicky nevyváženou hru basisty.
Přečtěte si také:
Recenze: Warm Audio WA73-EQ (Audiozone.cz)
Roman "Masha" Šandor přichází s novou recenzí. Tentokrát se zaměřil na nového člena z rodiny amerického výrobce studiové techniky Warm Audio. Jak před ním obstál WA73-EQ? Kolikrát dal Roman palec nahoru?
Audified: RZ062 Equalizer
Firma Audified vyrobila další přesnou simulaci vintage lampového zařízení. Ekvalizér Klangfilm RZ062 pověstný čtyřmi flaškami v každém kanálu. Proto byl využíván v šedesátých letech v nejluxusnějších studiích.
Elysia Xfilter 500 v domácím studiu Pavla Bohatého
Pavel "Pája" Bohatý je zvukařsky podepsán pod alby Marka Ebena, Michala Prokopa a řady dalsích. Patří mezi kmenové mistry Sono studia. Už delší dobu si však buduje vlastní domácí studio. Proč si do něj pořídil Elysia Xfilter 500?
Špeky
Korekce nebo tvořítko?
Frekvenční korekce můžeme použít dvojím způsobem. Pro úpravu zvukového materiálu k vytvoření přirozeného souzvuku nástrojů, nebo jako „tvořivý“ instrument pro významné až extrémní změny barvy (práce DJ).
Přidat nebo ubrat?
Přirozenějšího výsledku dosáhneme spíše potlačením nežádoucích frekvencí, než přidáváním užitečných pásem.
Umění možného
Žádné korekce nemohou zdůraznit frekvence, které zvuk neobsahuje. Na zobcové flétně, pikole, nebo trianglu nemá smysl jakkoli zesilovat basy. Na tlumeném kulatém padu zase přidáváním výšek pouze zvýšíme šum.
Řezat hlava nehlava
U každé stopy zkuste použít Low Cut až do kmitočtu, kdy zásah ještě zvuku neubližuje. Zbavíte se tak parazitních kmitočtů i hluků a váš mix bude mnohem čistší a dynamičtější. Tuto operaci provádějte při poslechu na sluchátka nebo velké reprobedny. Sledujte spektrální analyzér.
Našli, nenašli?
Při hledání konkrétních kmitočtů použijte rezonanční metodu. S úzkým Q a větším zesílením postupně měňte frekvenci pásma. Buďte si jisti, že parazitní kmitočet (dunění, houkání, pískání, bzučení) o sobě dá vehementně vědět. Doporučuji napřed snížit celkovou hlasitost poslechu a po elaborování si dát pauzu.
Příště
Další díl chci věnovat dynamickým úpravám zvuku. Budeme zkoumat vliv kompresoru, limitéru, expanderu a gate na zvukový signál a jejich typická i neobvyklá použití při náběru i postprodukci.