logo Disk

Jak využít delay v hudbě Vyhrajte si s ozvěnou. Umí divy.

Delay, ozvěna je efekt, který může vypadat na první pohled velmi jednoduše. Ale jak v profesionálním, tak domácím studiu s ním můžete překrásně čarovat. Jen je dobré vědět, jaké parametry nastavujete a jak nastavení zapadá do písničky.

Kategorie: Studio - Tipy & Triky
Ondřej Jirásek | 17. března 2022

Ozvěna nebo také echo přitahovala muzikanty od pradávna. Ve století dvacátém se ji podařilo technicky napodobit analogovým efektem delay. A toho se hned chopila řada muzikantů.

Pink Floyd, mistři ozvěny

Pokud znáte skladbu Us and Them od Pink Floyd, dobře víte, jakou náladu tam echo navozuje. Podílí se totiž zásadně na podobě skladby. Nechá pomalu putovat slovíčka „Us“ a „Them“ časem i prostorem a utichat je v dáli. Tím přitahuje pozornost k hlavnímu sdělení textu a vlastně mezi „námi a jimi“ vytváří neviditelnou bariéru. Zvukový mistr Alan Parson tak nebyl jen pasivním srovnávačem hlasitosti nástrojů, ale výrazně (a částečně i autorsky) přispěl k poetice skladby.

Pro Pink Floyd byl delay jeden ze základních efektů.

Delay neboli ozvěna není efektem nijak složitým. Jde vlastně o opakování určitého časového úseku, mezi nímž vznikají pravidelné časové prodlevy. Přesto si delay v řadě žánrů našel stěžejní místo a je využíván dodnes. Možná právě pro jeho jednoduché nastavení a také silnou účinnost dotvářející charakter skladby.

Ozvěna v přírodě

V přírodě vzniká ozvěna tím, že přímý signál putuje bez přerušení prostorem, dokud se mu nepostaví do cesty hladká zvuk nepohlcující překážka, např. skála, ale ve svislé poloze třeba i rovná vodní hladina. Od ní se signál odrazí a kulovitě se šíří dál. A pokud jsou po stranách dráhy signálu další odrazivé prvky (další skalnaté stěny) odráží se i od nich, a tak vzniká řada odrazů, které se zahušťují a postupně slábnou. O echu či ozvěně mluvíme tehdy, pokud mezi jednotlivými odrazy slyšíme mezeru.

Pozn. Jestliže ale odrazy splynou v jednolitý šum, nejde již o delay, ale o reverb. Viz článek Kam jaký dozvuk. 

Parametry delay time, feedback, level ad.

Za dobu, co je efekt delay na světě, se pro jeho ovládání ustálily tři hlavní parametry. Pokud je správně nastavíme, dostaneme ozvěnu, jakou požadujeme. Jsou jimi: delay time, feedback a level. Leckdy mají tyto ovladače na efektech od různých výrobců odlišné názvy a samozřejmě, že existují ještě ovladače další rozšiřující tyto hlavní. Pojďme se na všechny podívat.

V efektu StereoDelay můžeme nastavit delay time v souladu s tempem skladby nebo jen volně.

Otočným knoflíkem či táhlem nastavuje delay time (v milisekundách ms), tedy pravidelnou časovou prodlevu mezi jednotlivými mi úseky. Tím vlastně stanovíme rytmus ozvěny. Zda bude hustá nebo naopak s dlouhými pauzami.

Pozor, aby nám efekt ozvěny fungoval, musíme zahrát nebo zazpívat jen kousek melodie a sledovat, co se s ní rytmicky i melodicky děje. Pokud budeme neustále do efektu chrlit nové a nové noty, za chvíli se vytvoří nečitelný chuchvalec. Stejně jako u ozvěny v přírodě. Ale na druhou stranu se meze tvořivosti nekladou a sami uslyšíte, co vám delay nabídne.

Parametrem feedback určíme, kolikrát nebo jak dlouho se celý vzoreček ozvěny bude opakovat a kdy utichne.

Při nastavování parametru feedback v efektu DoubleDelay v okénku uvidíme i grafickou délku doby, po kterou se figura-ozvěna opakuje.

Pomocí parametrů delay time a feedback tak můžeme tak vytvořit velmi hustou a krátce doznívající ozvěnu nebo naopak propauzovanou a dlouho odcházející.

Posledním táhlem či potenciometrem level nastavujeme sílu ozvěn oproti původnímu čistému signálu.

Dalšími ovladači, které můžeme na efektu najít, jsou např. panorama či spread a EQ. Panoramou či spread určujeme, v jaké šířce sterea bude efekt rozprostřen. Ekvalizérem nastavíme barvu ozvěn, zda budou dutější nebo ostré.

Existují efekty delay komplikovanější: dvoukanálové, kdy v každém kanále sterea můžeme zvolit jiné prodlevy, jiný čas doznívání, jinou barvu. Nebo dokonce efekty, kdy můžeme volit sofistikovanější mezery mezi opakujícími se úseky i jejich pozici v rámci panoramy.

Pokročilejší plug-iny umožňují nastavit opakující se ozvěnu i nepravidelně a také různě v prostoru.

V souladu s tempem a takty skladby, anebo v nesouladu?

Delay je efekt hudební, a proto bychom měli vždy přemýšlet, zda jej vhodně využíváme v rámci písničky nebo skladby. Na digitálních efektech najdeme často knoflík s názvem Tap Tempo, kterým nastavuje rychlost (delay time) ozvěny vůči tempu skladby (vůči BPM – beats per minute): zda poběží ve čtvrťových, osminách, triolových hodnotách nebo zcela nepravidelně.

Součástí nahrávacích a editačních programů pak bývá tlačítko Sync (synchronizace), kdy můžeme delay vůči tempu skladby vyladit ještě detailněji. V podstatě ale nastavujeme větší míru souladu a nesouladu. První podpoří rytmus skladby, druhá jej rozbije.

Přehledný a "ladící" delay.

Delay jako nástupy na rytmické osnově

Delay si můžeme představit, jako nástupy v čase, na bicí osnově. úsek třeba jako rytmické nebo i melodické figury a feedback ako počet, kolikrát bude figura opakovaná. Proto bychom si při vymýšlení pasáže pro ozvěnu a při nastavování ozvěny měli zodpovědět základní otázky.

Jak dlouhý úsek vybrat pro opakování?

Úsek bude fungovat jako motiv. Zaryje se posluchači do paměti. Krátký si rychle zapamatuje, ale rychleji se mu oposlouchá. V dlouhém se bude potřebovat nějaký čas zorientovat.

Jak dlouhé mezery mezi mi úseky?

Při krátkých mezerách to bude odsýpat a navodíme iluzi menšího prostoru, při dlouhých se čas i prostor natáhne. Obé může svým způsobem skladbě pomoci.

Jak „opakovačky“ umístit v prostoru?

Budou-li opakované pasáže znít jen v centru sterea, nemusí to být tak zajímavé, jako když zapojíme robustnější panoramu – opakované cestování signálu zleva doprava, než v dáli utichne.

Delay způsobil střet akordů, které v písničce nemají zaznít v jednom okamžiku.

Pozor na harmonii!

Budete-li delay vsazovat do plynoucího sledu akordů, ohlídejte si, že nedojde k tonální kolizi. Že opakované úseky ozvěny nešpiní jiné akordy, do kterých tonálně nepatří.

Dva tipy na zajímavé plug-iny

Podívejme se na dva plug-iny, které jsou rozšířené o další zajímavé ovladače.

Analog Delay v nahrávacím programu Studio One od firmy PreSonus.

Analog Delay umožňuje navázat na tempo skladby, obsahuje nízkofrekvenční oscilátor LFO, jež pracuje s typem vlny a ta moduluje dynamiku ozvěn. Pásmovým ekvalizérem můžete dobarvovat ozvěny.

STA Delay od Audified

Efekt STA Delay kromě vyladění tempa a šířky sterea nabízí algoritmus napodobující elektronkové zkreslení přímého signálu i ozvěny.  Ovladačem nastavíte různě teplý a hutný zvuk.    

Přečtěte si také:

Vybíráme SW pro mixování: jaký Reverb, Delay a dynamické efekty?

Přemýšlíte, co za editační a mixážní program si pořídíte? Bude mít takové efekty pracující s délkou a dynamikou, že vám sedne jak „zadek do gatí“? Jaké dnes existují standardy a co…

Kam jaký dozvuk?

Dozvuk – reverb patří mezi nejpoužívanější efekty. Neobejde se bez něj zpěv, sólový nástroj, ale také celý hudební soubor. Víte, jak jej správně nastavit, aby písničce neuškodil, a…

Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře