Špičkové moduly a špičkový zvuk!
Moduly z řady Fat Channel, kompresory a ekvalizéry byly vývojovým týmem Presonus pečlivě vybrány podle nejužívanějších a respektovaných analogových efektů. Jsou navrženy zkušenými inženýry a programátory, aby co nejvěrněji reprodukovaly témbr i odezvu původních hardwarových procesorů.
Mixážní konzole StudioLive® III obsahují jak Fat Channel kompresory, tak ekvelizéry, navíc efekty reverb a delay (včetně vintage variant) a neschází ani slavné Plate a Tape zvuky.
Kde všude najdu plug-iny Fat Channel?
Jednak v mixážních konzolích StudioLive Série III, dále jako samostaný prodejný zásuvný modul se stejnojmenným názvem Fat Channel a nakonec samozřejmě mezi efekty v editačním programu Studio One.
I nahrávací a editační program PreSonus Sudio One je vybaven procesory Fat Channel.
Osm typově různých kompresorů, osm osobitých barev
Zkušení zvukoví mistři době vědí, že komprese může být založena na různých technických principech a každý z nich přináší jiné stlačení dynamiky a v čase jinak probíhající barevné procesy. Osm klasických kompresorů v nabídce Fat Channel pokrývá všechny stěžejní technologie: od FET kompresorů, přes lampové, optické až po VAC.
Kompresor RC-500: bleskurychlý „attack“
Polem řízený tranzistor (FET) analogově funguje jako ovladatelný rezistor, který dokáže řídit a měnit dynamiku signálu. Tento typ kompresoru obecně poskytuje rychlejší dobu náběhu a svižnější opakovatelnost než kompresory optické. Zkrátka FET kompresory jsou velice citlivé, živé a flexibilní v krátkých časových hodnotách.
Kompresor VT-1: všestranný pomocník
VT-1 patří rovněž mezi FET kompresory. Má úžasný zvuk i neuvěřitelnou všestrannost, a to nejen díky konstrukci FET, ale i kanálům s elektronkami. VT-1 poskytuje rovněž rychlý náběh a opakovatelný výkon a to s plně variabilním poměrem.
Brit Comp: VCA komprese
Hardwarový Brit Comp byl pro změnu založen na technologii VAC, kde je hlavním ovládacím prvkem napětím řízený zesilovač (VCA). Sofwarový plug-in zachycuje jedinečný zvuk původního dvojitého VCA zesilovače s jeho redukcí zesílení. Je ideální pro „zkrocení“ rozevláté dynamiky klavíru nebo přidání agresivnějších úderů do bubnů a perkusí.
Kompresor FC-670: hedvábné teplo
Model ikonického kompresoru i limiteru z padesátých let přináší nezaměnitelné hedvábné teplo a to překvapivě u téměř jakéhokoli signálu či nástroje!
Kompresor Comp 160: extrémní kompresní stlačení
Comp 160 patří mezi VCA kompresory. Byl a je vyhledáván díky jeho úsporným ovládacím prvkům, ale navzdory jednoduchosti dokáže dosáhnout extrémní kompresní stlačení. Vyzkoušejte jej na bicí, oceníte, že jste to zkusili!
Kompresor Everest C100A: přirozené zesílení a dýchající signál
Model Everest C100A je emulován podle analogového vzoru - amerického respektovaného kompresoru. Ten byl a je oblíben díky jemnému, přirozeně znějícímu zesílení. Není tvrdý, pomáhá řídit dynamiku v omezeném rozsahu a přitom nechává signál dýchat.
Classic compresor: pro všechny situace
Klasický kompresor má hladký charakter kompresní křivky a to umožňuje vytvářet jak jemné a transparentní, tak extrémní barevné změny zvuku. Classic sompresor je zkrátka univerzální plug-in využitelný ve většině situací.
Kompresor Tube CB: vyhladí nerovnoměrné kolísání objemu
A nakonec tu máme kompresor optický, kdy se jako ovládací prvky používají foto odpory – ty mění svůj odpor se stoupající světelnou expozicí. Obecně platí, že doba odezvy optických kompresorů má tendenci zmírňovat náběh (attack) i pokles (release). To všem nemusí být nevýhodou, ale charakterem: optický kompresor totiž vyhladí nerovnoměrné kolísání objemu. Celolampový Tube CB, který se vyznačuje i optickým zvukovým designem, přináší muzikálnost a zachovává čistotu signálu i v těch nejextrémnějších podmínkách
Sedm populárních a uznávaných ekvalizérů
Podobně jako u kompresorů popsaných výše je to i s ekvalizéry. Přestože ekvalizéry barvu filtrujeme a měníme, má každá z analogových předloh přece jen svůj osobitý témbr. Proto každý ze sedmi populárních ekvalizérů v nabídce Fat Channel nabízí jinou chuť: od klasického plného britského zvuku Solar 69 až po jemný Baxandall; hladká, rafinovaná „lampa EQ VT-1“; a modernější, polovodičový RC-500. Stejně jako u všech procesorů v kolekci Fat Channel Collection byly změřeny a modelovány původní součástky a jejich uspořádání, takže reagují stejně jako původní hardwarové obvody.
RC-500 EQ: legenda mezi ekvalizéry
Je vzácné najít skutečně vynikající analogový tranzistorový procesor, který dokáže dodat atmosféru připomínající respektované klasické špičkové produkty, a přesto používá zcela moderní SW zvukový design. PreSonus RC 500 je jedním z těchto vzácných drahokamů. Modul plug-in RC 500 EQ je seřazen po 3 pásmech v poloparametrickém EQ kanálu, kombinuje izolované filtry s optimalizovaným průběhem Q. Pásmové filtry má optimalizován tak, aby poskytovaly jemné tvarování signálu bez tvrdých zásahů (artefaktů) rušících původní ryzí barvu.
VT-1 EQ: hladká strmost filtrů
Model VT-1 EQ je populárním čtyř pásmovým semiparametrickým ekvalizérem doplněným elektronkou. Kombinuje izolované filtry s optimalizovanými Q pásmy. Je navržen s ohledem na muzikálnost, jeho strmost je podle potřeby hladká i tvarově sofistikovaná. To z něj udělalo klasický zvukařský nástroj.
Alpine EQ-550: akusticky vyrovnaná ekvalizace v celém spektru
EQ-550 EQ zajistí hladkou, konzistentní ekvalizaci, a to pomocí tří částečně se překrývajících filtračních pásem, rozdělených do bodů zafixovaných na pevných frekvencích. Každé z pásem nabízí pět kladných a pět záporných stupňů pro zesílení nebo zeslabení. EQ-550 EQ obsahuje speciální filtry pro vysoké a nízké pásmo, které jdou přepínat jako Peak či Shelf, a díky tomu v celém spektru rychle vyladíte akusticky vyrovnanou plynulou ekvalizaci.
Solar 69 EQ: britský plný zvuk
Zvuk tradičních britských ekvalizérů je zcela legendární, protože zásadně vylepšil mnoho skvělých nahrávek a hitů. Solar 69 EQ emuluje tento klasický britský sound design: přidává např. správné mlasknutí velkým bubnům, tvaruje presenci elektrické kytary a dodává třpyt akustickým kytarám i vokálům, aniž by ubyla hutnost nebo tělo.
Baxandall EQ: nejoblíbenější ekvalizační křivky na světě
Baxandall EQ je legenda a nabízí nejoblíbenější ekvalizační křivky na světě. Pomocí jemných sweep pásem ve výškách a nenápadnou změnou tvaru propustí či zádrží v basech provedete detailní, ale efektivní změny v širokém rozsahu spektra.
Tube EQ: vytáhněte střední pásmo
Tube EQ je založen na pasivním celolampovém designu a zaměřen na pásmo středů. Díky tomu zabezpečí velmi hladké vyrovnávání a prolnutí důležitých středních ostřejších a jasných barev. Zkrátka je ideální pro jakýkoli zdrojový materiál, kdy chceme zdůraznit presenci.
Vintage 3-band EQ: vintage tvarování tónů
Jak napovídá jeho název, Vintage 3-band EQ je třípásmový aktivní ekvalizér. Vyznačuje se výrazným tvarováním, leskem i tzv. rychlým skusem. Výškové a basové filtry jsou typu Shelf. Tím poskytuje skvělé možnosti pro vintage tvarování tónů.
Přečtěte si také:
Mixujeme a mástrujeme: 4. Ekvalizace
Dobré poskládání barevné mozaiky z jednotlivých nástrojů je podmínkou úspěšného mixu. Pokud potřebujeme některý kamínek upravit tak, aby zapadl přesně na své místo, máme k dipozici…
Vybíráme SW pro mixování: jaký Reverb, Delay a dynamické efekty?
Přemýšlíte, co za editační a mixážní program si pořídíte? Bude mít takové efekty pracující s délkou a dynamikou, že vám sedne jak „zadek do gatí“? Jaké dnes existují standardy a co…