Q
Q-Factor | určuje jakost (strmost) filtru |
Quantize | kvantizace (plné rytmizování) |
Ekvalizér v DAW Ableton, Live 11 Standard obsahuje standardně i parametr Q (třetí otočný knoflík dole) pro nastavení strmosti filtru.
Tip1: Činitel jakosti Q je v ekvalizérech definován jako podíl rezonanční frekvence a šířky pásma. Se zvětšujícím se Q se tak bude zvětšovat strmost křivky propustnosti, pásmo propustnosti se bude naopak zužovat. Filtr tak bude výrazněji omezovat nechtěné spektrum (velmi „ostrý“ filtr bývá označován jako notch).
R
Rack | nosič, regál, police |
Radius | rádius, poloměr |
Range Selection | vyber rozsah |
Read | čtení automatizace |
Record | nahrávání |
Record Enable | povolení záznamu |
Record Shift | posuň záznam o daný čas |
Redo | předělej, proveď |
Remove | odeber |
Rename | přejmenuj |
Render Selection | rendrování výběru |
Render Tracks | rendrování stop |
Return Gain | zde zisk/zesílení signálu přicházejícího z externího efektu |
Rewind | zpět |
ReWire | přepojit |
Right | vpravo |
Right Locator Position | pozice pravého lokátoru |
Right Zone | pravá zóna |
Ring | prsten, kruh |
RMS | Root Mean Square - kvadratický průměr (používá se při výpočtu efektivní hodnoty střídavého napětí nebo střídavého proudu) |
Roll | natočení |
Root | základní tón tóniny |
Rotate | otoč |
Round by | zaokrouhlit |
Row | řádek |
Tip 2: Metoda kvadratického průměru Root Mean Square (RMS) se používá při výpočtu efektivní hodnoty střídavého napětí nebo střídavého proudu. Odtud přešla i do digitálního měření hlasitosti a vyjadřujeme pomoci ní průměrnou hlasitost nahrávky.
V mástrovacím programu WaveLab Pro 10 od Steinberg lze průměrnou hlasitost měřit jak metodou RMS nebo pomocí LUFS.
Tip3: Rendrováním krátkých úseků (Render Selection) lze rychle otestovat krátký výběr skladby. Ušetříme tak čas i objem datového úložiště.
Tip4: Nezapomeňte před nahráváním aktivovat Record Enable, „od aretujete“ stopy a přepnete program do režimu Nahrávání.
Tip5: Return Gain zobrazuje zisk/zesílení signálu přicházejícího z externího efektu.
DAW kontroler FaderPort 16 od PreSonus umožňuje fyzicky aktivovat režim nahrávání pro každou ze 16ti stop.
S
Sampler Control | kontroler vzorků |
Saw | pila |
Scale | stupnice |
Score | partitura |
Score Layout | rozvržení partitury |
Scroll | rolovat, rolovací |
Scrub | klouzat, posouvat, vyhledávat na pásu |
Send Gain | zisk/zesílení signálu poslaného do externího efektu |
Separator | oddělovač |
Set | set |
Shape | tvar |
Shift | posuň |
Short-Term | krátkodobá |
Show | ukaž |
Show Lanes | zobraz pruhy |
Shuffle | zamíchat |
Side-chain | efekt ztišující úroveň druhého signálu, jestliže první překročí určitý práh hlasitosti |
Sine | sinus |
Slider | táhlo, posuvník |
Slope | sklon, spád |
Smart | chytrý |
Snap | přichytit, snímek |
Snap Point | bod přichycení |
Snapshots | momentka, snímek |
Soft | jemný |
Soft Knee | měkký, zaoblený zlom |
Solo | sólový |
Speaker | reproduktor |
Spectrum | spektrum |
Spectrum Analyzer | analyzér spektra |
Split | rozděl |
Squasher | efekt pro zvyšování a snižování komprese |
Stacked | naskládaný |
State | stav |
Stationary | nehybný |
Straighten | narovnání |
Stretch | rozpínání, natažení |
Strip | pás, okénko |
Subset | podmnožina |
Subtract | odečtení |
SuperVision | supervize |
Surround | prostorový |
Suspend | pozastavit |
Swing | houpání, hudební styl |
Switch | přepnout |
Sync | synchronizace |
SysEx | systémové zprávy MIDI |
V notačním programu Sibelius od Avid lze výslednou podobu partitury zobrazit tak, aby byla co nejlépe čitelná.
Tip7: Score Layout umožní skrýt prázdné řádky, kde nehrají nástroje, a rozvrhnout partituru tak, aby dirigent otáčel či měnil stránky co nejméně a v místech, kde je to pro něj nejsnazší
Tip8: Shape – tvarování dynamické obálky (amplitudy) přináší nové barvy. Využívá je řada syntetizérů nebo i kytarových efektů.
nvelope 500 od Elysia je výkonný audio procesor schopný jemných nebo dramatických změn zvuku tím, že umožní kontrolu nad charakteristikou attacku a sustainu audio signálu.
Tip9: Spectrum Analyzer detailně zobrazí, ve kterých pásmech spektra se nacházejí jaké složky a jak se podílejí na barvě. Informuje i o tom, zda v nahrávce nejsou potlačeny basy, středy výšky i další parametry.
Visualizer od NUGEN Audio dokáže analyzovat a vizuálně zobrazit spektrum v různých podobách.
Tip11: Při časovém roztahování nebo stahování vlny (stretchingu) dojde lehce ke zcizení barvy a k nárustu parazitních složek (lupanců, praskanců ad.).
Tip12: Tvar sinusu, tedy dokonale oblé vlny vytváří ve spektru jen jednu čistou harmonickou složku, ta se barevně projevuje jako nejjemnější tonální barva.
Syntezátor Cobalt8 od Modal Electronic má v zásobníku zakladních vln (oscilátor, LFO, modulace ad.) i tvar sinusu.
T
Tail | ukončení |
Talk Dim | míra ztišení všech výstupních kanálů v režii |
Talkback | odpovědět |
Template list | seznam šablon a složek |
Tempo | tempo, rychlost |
Tenze | napětí |
Thumbnail | náhled |
Tilt | rotace nahoru a dolů |
Time Signature | takt, počet dob v taktu |
Time Stretch | časové (roztahování, smršťování) zpracování vzorku |
Time Warp | uprav v čase |
Timecode | časový kód |
Toggle Time Base | přepínání mezi hudební a časovou osou |
Track | stopa |
Track Controls Settings | stopa pro nastavení kontroleru |
Track Folding | organizování stopy |
Track Inspector Settings | nastavení Inspektora stopy |
Transport Record | aktivuj režim nahrávání |
Transpose Setup | nastavení transpozice |
Trash | koš |
Triangle | trojúhelník |
Trim | zmenši, zastřihni, uprav |
Triplet | triola |
True Peak | skutečná špičková hodnota |
Tube | lampa, elektronka |
Tuplet | nepravidelné dělení noty (triola, kvintola atd.) |
Tip 13: Jestliže hudebníci nahrávají, nezapomeňte během jejich výkonu vypnout komunikaci Talk back. Abyste je nerušili vaší konverzací v režii. A nemístné poznámky, třebaže neslyšené si vůbec nechte od cesty.
Distribuční systém RAM System 2000 od Heritage Audio obsahuje i komunikaci přes Talkback mikrofon.
Tip 14: Pozor! Při stahování a roztahování délky záběru (timestretchingu) může dojít velmi snadno k zcizení barvy. Čím bude změna délky razantnější, tím vyšší množství nežádoucích složek (např. hluků či praskanců) vzniká.
Tip 15: Pro tvorbu nepravidelných, ale symetrických délek je v programu SIBELIUS určen příkaz Tuplet. Vytvoříme pomocí něj např. trioly, kvintoly, septoly, nonoly ad.
Notační program Sibelius umožňuje nastavit neptavidelné rytmické členění v nejrůznějších poměrech.
U
Undo | navrať |
Use Device `Direct Music` | užij zařízení (zvukovou kartu) napřímo |
Tip16: V nahrávacím programu pomocí režimu Direct Device minimalizujeme latenci při nahrávání. Posloucháme totiž signál přicházející do zvukové karty a do programu, ne signál, který prochází programem a zpožďuje se. Na druhé straně jsme omezili kapacitu paměti a nebudeme moci používat velké množství efektů zatěžující paměť.
Aplikace Total Mix dodávaná k převodnníkům RME zajistí díky Diderct Device nastavení minimální latenci.
V
Value | hodnota, význam |
VariAudio | dolaďování |
VCA | Voltage Controlled Amplifier, napěťově řízený zesilovač |
VCA faderu | potenciometr, táhlo ovlivňující hlasitost |
Velocity | dynamika či rychlost |
Vendor | prodejce |
Vertically | vertikálně (svisle) |
Virgin Territory | "panenské území" - zde stopa bez automatizační křivky |
Visible | viditelný |
Voicing | hlasový |
Tip17: V DAW Cubase slouží režim Vari Audio k otevření modulu, pomocí kterého můžeme dolaďovat výšku signálu. Graf nám ukáže jak reálnou křivku melodie, tak tabulkový rast, který nás bude informovat, zda je v průměru tón nad nebo pod daným laděním.
V režimu Vari Audio v programu Cubase můžeme upravovat výšky tónů.
Tip18: Motorizované VCA fadery umožňují míchat více prsty nejednou a zároveň úrovně faderů (obálky) zapisovat do nahrávacího či editačního programu. Mimochodem řada zvukových mistrů dává míchání pomocí více prstů přednost: zachytí tak jedinečný časový kompromis mezi hlasy, který může být mnohem živější a kontrastnější než tzv. žehlení hlas po hlase.
Mixážní pulty StudioLive od PreSonus jsou vybaveny motorizovanými fadery.
W
Warp | úprava tempa, deformace |
Window | okno |
Word Clock | časová synchronizace |
Write | zápis automatizace |
Tip19: Externí Word Clock generátor dokáže velmi účinně snížit nebezpečí nejen silných jitterů, ale i velmi jemných, drobně zkreslujících užitečný signál. Tím zlepší čistotu záznamu.
Generátor Micro Clock Mk3 od Black Lion Audio synchronizujet všechna digitální zařízení dohromady, i když jsou umístěna v různých místnostech nebo v různých budovách!
Z
Zoom | přibližování/oddalování obrazu |
Tip20: Funkce Zoom (přibližování a vzdalování obrazu na LCD displeji) můžete velmi účelně využít při přepínání rejstříků na MIDI klaviatuře či na DAW kontroleru, kdy se dotykem dostanete do dílčí úrovně, ve které můžete v reálném čase měnit její parametry.
Přenosné klávesy NUMA X Piano 88 od StudioLogic obsahují i funkci Zoom pro rychlou úpravu parametrů zóny.
Přečtěte si také:
Proč má syntezátor tak jedinečnou barvu?
Druhů syntéz, kterými můžeme vytvářet nové zvukové barvy, je velké množství. Přesto existuje barva, kterou posluchač bezpečně označí jako syntezátorovou. Co má společného s témbry…
Mixujeme a mástrujeme: co mi prozradí tvar vlny?
Zkušený zvukový mistr už pohledem na tvar vlny (wave) dokáže odhadnout, jaká při jejím přehrání zazní rámcová barva. A hlavně umí srovnáním původního tvaru vlny s tvarem po efektov…
Slovníček pro zvukové mistry: A - P
Informace k vašemu nahrávacímu programu jsou jen v angličtině? Nejste si jisti, co jednotlivé názvy a termíny znamenají? Pomůže vám náš slovníček! Bude vycházet na pokračování vždy…