A
AAF | Advanced Authoring Format - multimediální formát umožňující výměnu digitálních médií a meta dat mezi různými systémy |
Acoustic Feedback | kontrola akustického signálu (zpětná vazba) |
Action | akce, činnost |
Activate Effect | zapnout efekt |
Adapt to | oprav, přizpůsob |
Add Conection | přidej propojení audia |
Add Device | přidej zařízení (zvukové rozhraní) |
Add Track | přidej stopu |
Adjust | upravit |
AFL | After-Fader Listen, poslech za efekty v šavli (vstupní jednotce) |
Aftertouch | tlaková citlivost, stlačení po doteku, úhozu (klávesy) |
Alignment | zarovnání (např. eventů) |
Alignment Panel | zarovnávací panel |
Ambisonic | ambisonický, prostorový |
Amount | suma, množství |
Amplitude | amplituda (nejvyšší bod vlny či kmitu) |
Analyzer | analyzér |
Apply | použij |
Arbitrary | náhodný, libovolný (např. řazení stop) |
Arrange | aranžmá |
ASIO | Audio Stream Input/Output (ASIO) - ovladač zvukových karet specifikovaný společností Steinberg |
ASIO Driver Setup | nastavení ASIO ovladače |
ASIO-Guard | přesunutí z trasy ASIO do jiné větve |
Assignment | úkol, přiřazení |
Attribute | vlastnost |
Audio Connections | propojení audio kanálů |
Audition | náslech, přehrávání |
Auto-Scroll | automatické rolování |
Auto-Scroll Settings | nastavení automatického rolování |
Available | dostupný (např.efekt) |
Poslech PFL se na mixážní konzoli StudioLiveAR16 USB-C od PreSonus aktivuje tlačítky na každé jednotlivé šavli (vstupní jednotce), poslech AFL pak společnými tlačítky umístěnými nad AUXY.
Tip1: After-Fader Listen: přepínáním cest AFL (After-Fader Listening) a PFL (Pre-Fader Listening) můžete v mžiku porovnat zvuk s a bez korekcí či efektů.
Tip2: Ambisonický, prostorový: S ambisonickým formátem, který pokrývá jak rovinu před a za posluchačem, tak rovinu pod a nad posluchačem báječně pracuje mikrofon Rode NT-SF 1. Pomocí programu SoundField pak můžete měnit směrování, polohu a rotaci mikrofonů a převracet je do prostorových mixů od konstelací 5.1 až po úplný 7.1.4 surround mix
B
Backspace | odstranit |
Bank Selector | výběr banky |
Bar | takt |
Beat | doba |
Bit Depth | bitová hloubka |
BPM | počet dob za minutu |
Brickwall Limiter | limiter zajišťující, že výstupní úroveň nikdy nepřekročí stanovený limit |
Bulk Dump | hromadný výpis |
Bus Name | jméno sběrnice |
Bypass Effect | přemostit efekt (nezahrnout jej do řetězce) |
V mástrovacím programu WaveLab můžeme nastavit bitovou hloubku až do úrovně 64 float.
Tip3: Bit Depth: Bitová hloubka určuje, jak jemně proběhne tzv. kvantování signálu. V případě audio signálu vlastně odčítání hladin napětí signálu ve svislé rovině. Rozlišení nestoupá lineárně, ale exponenciálně (tzv. narůstajícím exponentem).
V případě 8 bitů to bude 28 = 256 hladin. V případě 16 bitů to bude 216 = 65 536 hladin. V případě 24 bitů to bude 224 = 16 777 216 hladin. V případě 32 bitů to bude 232 = 4 294 967 296 hladin.
V programu Studio One aktivací kolonky Bypass např. napevno zavřeme efekty v "šavli".
Tip4: Bypass Effect: Pokud budete pro více stop používat jeden společný FX kanál a přes odbočky Send tam posílat jednotlivé signály z vybraných stop, operací Bypass napevno zavřete vstup těch stop, kde se vám po kontrolním poslechu nehodí k tomu, aby byly společně efektovány.
C
Catch | zachytit, chytnout |
Click | klik (metronom) |
Clipboard | schránka |
Clipping | tvrdé ořezání vrcholů vlny (důsledkem je zkreslení signálu) |
Clock Source | externí zdroj hodin (synchronu) |
Coarse | hrubý, drsný |
Collapse | sbalit |
Color | barva |
Combine Selection Tools | kombinovaný výběr nástrojů |
Comp | sestav |
Conflict | kolize, srážka, konflikt |
Control Room | režie (poslechová místnost) |
Count-in | návěští, odklepání dob |
CPU | centrální procesorová jednotka (Central Processing Unit) v počítači |
Crop | oříznutí (např. záběru) |
Crossfade | prolínání |
Cue mix | příposlech mixážní konzole |
Current Project | aktuální projekt |
Currently | současně |
Cursor | kurzor (např. místo, na které jsme najeli myší) |
Curve | křivka, tvar |
Cycle | cyklus |
Tip5: Operací „Combine Selection Tools“ můžeme např. v editačním programu Cubase 11 rychle přepínat mezi operacemi Object Selection (výběr objektů) a Range Selection (nastavením rozsahu či délky eventu).
Tip6: CPU: Abyste nezatížili CPU procesor počítače, který by měl být raději rezervován pro editační program, pro efektování můžete využít tzv. akcelerovaný plug-in: efektování je zpracováváno speciálním DSP procesorem, který je do počítače dodán ve formě přídavné PCIe karty nebo externího zařízení USB, FireWire nebo Thunderbolt. Váš „kompjútr“ může tak svou kapacitu využít jen na operace tipu střih, spojování a prolínání či na mix (sumaci) stop. Chod celého zařízení se několikrát zrychlí.
Tip7: Count-in: Návěští oceníme nejen v případě stejného tempa po celou dobu písně, ale hlavně při tempových změnách během jedné skladby.
Tip8: Pro zabezpečení příposlechů (Cue Mix) a vůbec pro komunikaci digitálních mixážních konzolí PreSonus StudioLive III s nahrávacím programem Studio One slouží na fyzickém mixpultu tlačítka Mix 9-16.
Tlačítka pro příposlech na mixážní konsoli StudioLive.
D
Default | výchozí |
Delay | zpoždění |
Detect Silence | detekce ticha |
Direct Monitoring | přímé monitorování (vstupu) |
Direct Offline Processing Window | okno přímého off line zpracování |
Disk Preload | částečné načtení do paměti RAM |
Dithering | uložení zvukového souboru v nižším bitovém rozlišení, anebo speciální algoritmus převodu bitového rozlišení s potlačením nežádoucích jevů |
Divergence | rozdílnost, odchylka |
Dotted | tečka u noty (o polovičku délky delší) |
Draw | kresli |
Drum editor | editor bicích |
Drumstick | palička |
Duplicate | zdvoj |
Tip9: Detect Silence: mástrovací program WaveLab podobně i jako řada editačních programů umí najít v záběru místa, kde je ticho (silence). Anebo místa nacházející se pod určeným prahem hlasitosti (threshold). Ty automaticky označí. Můžete tak např. detekovat údery malého bubínku a později jej natrigrovat.
E
Edit History | historie úprav |
Editing | úprava, editace |
Editor Score | editor partitury |
Editors | nástroje pro úpravu |
élastique | druh formátu zachovávající formanty, jinak i elastický, hladký |
Elevation | pozdvihování, vyvýšení, stoupání |
EQ | ekvalizace |
Equal | stejný, odpovídající |
Equal Pitch | temperované ladění |
Erase | vymaž |
Event | event, záběr |
Expand | rozbal |
Export Audio Mixdown | export smíchaných stop (mixu) |
Expression MapSetup | matice, mapa výrazových prostředků (V MIDI u not) |
Extension | rozšíření |
External FX | externí efektový kanál |
External Instruments | externí nástroje |
External Instruments Parameter | parametry externích nástrojů |
Extract | vypsat, vytáhnout |
Tip10: External Instruments: mezi skvělé externí databáze nasamplovaných symfonických nástrojů patří např. Miroslav Philharmonik od IK Multimedia. Mimochodem na její realizaci se podíleli i čeští hudebníci z České filharmonie.
Tip11: EQ: mezi vynikající analogové ekvalizéry, ať již samostatné nebo součástí tzv. preampů patří výrobky od Rupert Neve Designs.
F
Favorites | oblíbené |
FFT | rychlá Fourierova transformace |
Filter | filtr |
FLAC | bezztrátový zvukový kodek |
Flag | vlajka, označení |
Flatten | srovnat, vyrovnat, zplošit |
Flatten Realtime Processing | proces (algoritmus) běžící v reálném čase a vyhlazující změny ve výškách (přelaďování) a další deformace tónu |
Flip | otočit, převrátit |
Focus | zaměř, použij |
Format | formát |
Forward | vpřed |
Frame Rate | snímková frekvence |
Freez | zmraz, zmrazit |
Frequency | frekvence |
fps (frame per seconds) | počet snímků za sekundu |
Functions | funkce |
FX kanál | efektový kanál |
Tip12: FFT je zkratka pro rychlou Fourierovu transformaci (Fast Fourier Transform). Jde vlastně o algoritmus, který dokáže zjednodušeně, efektivně a hlavně rychle vypočítat vlastní Fourierovu transformaci. Fourierova transformace dokáže pomocí integrálu a goniometrických funkcí sin a cos převést signál z časové oblasti (vlny) do oblasti frekvenční (spektra). Na spektrografu pak vidíte spektrum a můžete v reálném čase analyzovat, kolik a jakých složek se nachází např. v basech, středech či výškách.
Tip13: Do efektového kanálu (Fx Channel) v editačním programu můžete vložit řadu virtuálních efektů zahrnutých do vlastního programu nebo zapojených formou externího plug-inu (např. architektury VST2, VST3). Mezi vynikající kytarové efekty patří moduly od Audified.
G
Generic Remote | obecné dálkové ovládání |
Glide | klouzat |
Glue | slep, lepidlo |
Grid | mřížka |
Groove | figura, beat |
Tip14: Grid, mřížka slouží k zalomení začátků audio záběrů (jednotlivých not i frází) nebo i MIDI not do rastru projektu - vlastně „na chlup“ na doby v programu. Tím docílíme přesné rytmické struktury, na druhé straně ubereme na výrazu nebo jej i ztratíme.
H
head pairs | páry not |
Hermode Tuning | ladění Hermode (HTM) |
Hidden | skrytý |
Hide | skryj |
History | historie |
Hitpoint | pozice, označený bod v audiu |
HMT | Hermode Tuning, ladění Hermode |
Hub | v Cubase značí přístup k novinkám, novým továrním šablonám |
HW Sample Rate | vzorkovací frekvence HW |
Tip15: Hitpoint označí místo, obvykle začátek v audio vzorku (v jednotlivé notě i záběru) a zamkne jej. Díky této značce – „hitpointu“ lze pak vybraný úsek přenášet v rámci mřížky na jiná místa ve stopě či projektu.
CH
Channel Strip | kanál, "šavle", vstupní jednotka, kanálová lišta |
Chord Pad | akordový pad |
Chunk | kus něčeho |
Tip16: Channel Strip, vstupní jednotka nebo i šavle je základním blokem na analogovém, digitálním i virtuálním mixážním pultu. Standardně obsahuje prvky: gain, fantomové napájení, pad, přepínání mezi režimy Prefade Out a Postfade Out, tahový potenciometr, EQ, Aux, Fx.
Tip17: Jednoduché Channel Stripy najdeme i v 20-kanálovém rackovém summing mixu, jako je např. Heritage Audio MCM-20.4.
I
I/O | vstup/výstup |
Imager | efekt pro rozšíření sterea |
Inhibit | omezit, potlačit |
In-Place editor | nástroj umožňující upravovat MIDI party přímo v okně Projektu |
Input Latency | vstupní zpoždění |
Insert | vlož |
Inspector ve VariAudio | inspektor pro dolaďování |
Integrated | integrovaná |
Intensity | intenzita |
Tip18: I/O parametr I/O najdete standardně na zvukovém převodníku v záložce Device (zařízení) a nastavujete v ní, z jakého zařízení do programu povedou vstupy a do jakých zařízení budou nasměrovány výstupy
Tip 19: InPut Latency – vstupní zpoždění je jednou ze stěžejních technických vlastností zvukového převodníku. V současné době je převodník nebo i nahrávací program vyroben tak, aby měl zpoždění minimální (několik milisekund) nebo žádné.
Tip20: Nahrávací systém LUNA spolu s kartami Apollo je vyladěn tak, že nemá žádné zpoždění – nulovou latenci!
J
Jecklin disk | párová mikrofonní technika užívající akustického stínění hlavy |
Jingle | chytlavý, často hudební reklamní slogan |
Jitter | nestabilita časové koordinace programu a zvukového převodníku, vynechání nahrávaného úseku |
joint probability | pravděpodobnost, že se dvě nebo více věcí vyskytnou společně |
Jump | skok |
Tip21: Funkcí JUMP ve stopě pro úpravu tempa mohu skokově zrychlit či zpomalit. Opakem je funkce RAMP, kdy změnu tempa (accelerando – zrychlení, ritenuto, ritardando – zpomalení) provedu plynule. Viz DAW Cubase: Tempo narůstá pozvolna funkcí RAMP, drží se a skokem JUMP klesne.
K
Key Commands | klávesové příkazy |
Key editor | úprava tónin, editor kláves |
kb (kilobit) | zkratka pro 1000 bitů |
kB (kilobyte) | zkratka pro 1000 bytů |
kHz (kilohertz) | tisíc pravidelných cyklů během vteřiny, tisíc Hertz |
knee (of a curve) | zaoblení (koleno) na křivce |
K-weighting | tzv. K-vážení, používá se k normalizaci hlasitosti ve vysílání |
Tip22: Key editor, nástroj pro změnu tónin funguje hlavně ve formě MIDI, ale i ve formě audia. Dovedeme pomocí něj měnit v projektu tóniny a přizpůsobit tak terén skladby hlasům či nástrojům, jejich rozsahům i jejich rejstříkům. Studio One má Key Editor vyřešen elegantně kruhem.
L
LED | indikační světlo |
Left | vlevo |
Left Zone | levá zóna |
LFO | Low-Frequency Oscillator - nízkofrekvenční oscilátor |
Line | souvislá řada |
linear | lineární |
Linked | propojený |
Listen | poslouchat, poslech |
Locate | umísit |
Locator Range Duration | rozsah lokátoru |
Lock | zamkni |
Logical editor | nástroj pro funkce vyhledávání a nahrazování v MIDI datech |
Loop | smyčka |
Loudness | hlasitost |
Lower Zone | spodní zóna |
LU | Loudness Unit - jednotka hlasitosti |
LUFS | Loudness Unit, referenced to Full Scale - jednotka hlasitosti vztažená k celému rozsahu |
Tip23: Nízkofrekvenčním oscilátorem (LFO) mohu provádět 2 stěžejní modulace: amplitudovou AM, kdy periodicky měním hlasitost nosného signálu, a frekvenční FM, kdy periodicky měním výšku nosného signálu. V obou případech vznikají ve spektru po bocích nosné tzv. postranní pásma přinášející nové zajímavé barvy. Výhodou FM (např. u Kyra od Waldorf) je, že jak jemnou změnou frekvence modulační i změnou hloubky modulace lehce vyrobím postranní pásma různě bohatá i různě rozladěná.
Tip24: Jednotka „LUFS“ udává hodnotu LK (váženou hlasitost) s odkazem na digitální plnou stupnici. Jednotka „LU“ udává LK (váženou hlasitost) bez přímého absolutního odkazu, a tudíž popisuje relativní rozdíly v úrovni hlasitosti. Obě hodnoty zřetelně zobrazí např. MasterCheck od NUGEN Audio.
M
Make-Up Gain | úroveň výstupního zisku |
Marker | značka |
Master a Slave | řídící a řízený |
MediaBay | v Cubase složka pro média |
MediaBay a Media Rack | složka pro média a stopa pro média |
Merge | zanechej |
MixConsole | mixážní konzole, mixážní pult |
MMC | MIDI Machine Control - řízení přístroje pomocí MIDI |
Move | posuň |
MPEX | algoritmus pro ladění a časové úpravy |
MPEX | typ algoritmu pro různé účely |
Multi-Channel | vícestopý |
MultiTap | vícepásmový |
Mute | umlč |
Tip23: Značky – „marky“ mohu vkládat během nahrávání, aniž bych záznam přerušoval. Označím si tak obratem místa, kde udělal hráč drobnou chybu, kterou hodlám opravovat, nebo kde třeba zazněl ruch (mlaskot, dech, vrznutí), který později vystřihnu.
Tip24: Master/slave: Při propojování více zvukových karet je třeba stanovit, která bude řídící (master) a která řízená (slave). Řídící karta potom určuje vzorkovací frekvenci a bitovou hloubku. Viz. nastavení u zvukových karet RME.
Tip25: MultiTap (vícepásmový) režim funguje třeba ekvalizérů (DAW Cubase): spektrum je rozděleno do několika separátních pásem (kanálů) a na každé pásmo pak mohu následně samostatný kompresor.
N
Next | následující |
Note Expression | výraz (ve spojení s notou) |
Nudge | šťouchnutí |
Tip26: Note Expression – notační programy (např. SIBELIUS) obsahují převodník italského hudebního názvosloví (např. staccato, tremolo, vibrato ad.) na MIDI parametry pod kolonkou Note Expression. Vypíšete-li v partesech správně artikulační pokyny a projekt budete exportovat do MIDI, VST nástroje jich většinu správně převezmou.
Ve VST HALion Sonic, který je součástí progamu Cubase, lze různé artikulace a exprese vyvolávat pomocí kláves.
O
Object Selection | výběr objektů |
Ogg | formát, technologii kódování |
OMF | Open Media Framework, formát umožňující přenášet digitální média mezi různými aplikacemi |
Opacity | neprůhlednost |
Open | otevři |
Option | volba |
Orbit | obíhat |
Origin Time | původní místo (čas) záznamu |
Output Latency | výstupní zpoždění |
Output Routing | rozbočení ven |
Overdub | přepsat |
Součástí převodníku RME UFX je TotalMix FX, aplikace, která kompletně nahradí hardwarový mixpult. Veškerý monitoring díky probíhá na DSP procesoru UFX s nulovou latencí.
Tip27: Latenci – zpoždění signálu při nahrávání můžeme zcela eliminovat tím, že používáme co nejméně efektů zatěžujících procesor, díky tomu pak playback posloucháme z nahrávacího programu s co nejnižším zpožděním a záznam v reálném čase před vstupem do nahrávacího programu.
Tip28: Overdubing, přehrávání dnes již neexistuje jen v destruktivní formě (přemažeme původní záznam), ale všechny záběry zůstanou zachovány, jen umlčeny. Abychom se k nim nemuseli vracet a znovu zdlouhavě vybírat ten nejlepší, je dobré si na papír nebo formou poznámky do programu zaznamenat, který byl nejpovedenější.
V DAW Pro Tools vyvoláme režim pro letmý střih či přepis zmáčknutím tlačítka Quick Punch.
P
Pad | pad, mixtura barev či tónů |
Paleta Nudge | posouvání a změna délek záběrů (v kontextu Cubase) |
Pan Law | vyvážení panoramy |
Panel Transport | panel pro přehrávání a posun |
Panner | nástroj pro umístění signálu na stereo ose |
Part | part |
Pattern | patern, šablona, vzorek |
Peak | špička |
PFL | Pre-Fader Listen, poslech před efekty v šavli (vstupní jednotce) |
Phones | sluchátka |
Picker | vyber, sestav (barvu) |
Pitch | výška, ladění |
Pitchbend | dolaďování, ohýbání tónu |
Play | přehrej |
Plucked | zapojený, napájený |
Pool | zásobník |
Port System Name | pojmenování portu |
Post-roll | doběh |
Pre-roll | předtočení |
Pre-Roll a Post-Roll | rolování před a za |
Preset | šablona |
Previous | předchozí |
Printing | tisknutí |
Project Assistant | asistent projektu |
Project Setup | natavení projektu |
Project Zone | zóna projektu |
Proximity | blízkost |
Pulse | puls |
Punch | letmý střih |
K vyvážení panoramy slouží v programu Studio One modul Dual Pan.
Tip29: Kompatibilita sterea a mona: pokud bychom signál posouvali z krajního levého kanálu středem až do krajního pravého kanálu, bude to znít, jako by při průchodu středem úroveň výrazně stoupala. Jestliže totiž při tomto nastavení sečteme levý a pravý kanál a převedeme je do mona, středový zisk vede k nárůstu o 6 dB. Proto vzniklo pravidlo, kdy je v každém ze dvou kanálů směrem ke středu zaveden pokles o úroveň 3 dB. Touto útlumovou křivkou byla ve vysílacím průmyslu dosažena kompatibilita mona se sterem.
Tip30: Funkcí PFL (pre-fader listening) aktivujeme poslech syrového signálu vstupujícího do tzv. šavle – vstupní jednotky mixu. Opakem této funkce je tzv. AFL (after fader listening) čili příposlech za šavlí, kdy bývá signál obvykle již zpracován ekvalizací, ale také efekty.
Tip31: Punch in/out, neboli přehrávání původního záznamu obvykle ve více stopách novými záběry může probíhat manuálně (tedy letmým střihem), anebo automaticky. Při automatickém přehrávání musíme označit místo, kde bude přetočení spuštěno (In) a místo, kde bude vypnuto (Out).
Na pultu StudioLiveAR od PreSonus lze režim PFL (pre fade listening) aktivovat samostatně na každé šavli.