Určitě jste se setkali s tím, že převod do “hubenějšího“ formátu MP3 jedné skladbě ublížil více, zatímco druhé se příliš nedotkl. Čím to je? Mohu se zcizení při psaní, aranžování a mixování písničky vyhnout?
>>>Pokud použijete ve studiu difuzory s odpovídajícími rozměry na správných kmitočtových pásmech, muzikanti se uslyší mnohem čitelněji. I zvukový mistr bude mít zřetelnější poslech. Víte, jak na to?
>>>Dozvuk – reverb patří mezi nejpoužívanější efekty. Neobejde se bez něj zpěv, sólový nástroj, ale také celý hudební soubor. Víte, jak jej správně nastavit, aby písničce neuškodil, ale naopak výrazně pomohl?
>>>Jaký mikrofon si pořídit pro zpěv? Který bude nejvhodnější do domácího studia? Někteří velebí mikrofon dynamický, jiní nedají dopustit na mikrofon kondenzátorový! Babo raď! Ale není to až tak těžké. Pomůžeme vám správně se rozhodnout.
>>>Samohlásky – vokály jsou základem mluveného slova i zpěvu. Pokud je třebas i v domácím studiu dokážete správně nahrát na mikrofon a následně efekty upravit, začne vám hlas lépe mluvit i zpívat. Víte, jak na to? Jak je správně vyslovovat, a hlavně jak je pomocí ekvalizéru, saturátoru či exciteru podpořit?
>>>Hlídáte délky při nahrávání ve studiu, aby vizuálně přesně seděly na rytmické ose DAW programu? Nebo je pak následně editujete: zkracujete, nastavujete, posouváte. Pozor, lidské ucho neslyší to, co oko vidí na časové ose. Naše smysly se zpožďují. Jak?
>>>Pokud potřebujete ve studiu vyrovnat odrazy, aby nepřidávaly příliš nežádoucí pásma, ani moc basy, ani moc středy, ani příliš výšky, použijete pohltivé panely - absorbéry. Buď jimi kompletně vybavíte studio, anebo zatlumíte jen pásmo, které nepatřičně z barvy vylézá. Podívejme se na nabídku Vicoustic. Jaké panely nabízí a co za pásma pohltí.
>>>Drsnost tónu může u nástroje, lidského hlasu i mixu, tj. celkového zvuku hudebního bandu posílit výraz a přinést napětí. Jak ji ale vnímá posluchač? Existují nějaké parametry a nastavení, kdy na něj barva působí nejdrsněji?
>>>Dokázat „vytunit“ nástroj tak, aby byl patřičně ostrý, ano moc, ani málo, není úplně snadné. Ještě větší dřina je to při masteringu s nahrávkou. Dá se ostrost, jako psychoakustický parametr nějak měřit a číselně vyjádřit? Dá. A pokud se seznámíte s výpočtem či křivkou, můžete ji dokonce od oka rychle porovnávat např. na třetino oktávovém filtru.
>>>Vybírat si mikrofon podle jednoho či dvou parametrů se nemusí vyplatit. Lepší je znát všechny jeho důležité vlastnosti a technické vztahy a vazby mezi nimi. Pak si vyberete ten nejvhodnější mikrofon. Neexistuje totiž jeden zcela ideální a univerzální. Obvykle jeden vyšperkovaný parametr ubírá kvalitu druhého. Šťastnou ruku!
>>>