Kyle Hart je výkonným ředitelem společnosti Rhino, která vyrábí úžasná vybavení a doplňky ke kamerám, jako jsou motorizované soupravy, kamerové jízdy a další nástroje. Ty pomáhají filmařům zachytit v pohybu neuvěřitelné záběry. Firma Rhiho je také jedním z předních sponzorů soutěže My RØDE Reel 2019 - letošní vítězové si mohli odnést domů jeden z jejich "nabitých" balíčků pro řízení kamery pohybu. Tým Rhina tvoří vášniví filmaři, inženýři a Kyle není výjimkou. Požádali jsme ho, zda by nám odhalil jeho šest tipů pro kvalitní selfie, tedy pro situaci, když chcete natáčet sám sebe.
Pokud jste kameramani a natáčeli jste se cvičně, víte, jak je to těžké. Ale co když se natáčíte sami a jste navíc dobrý, ba výborný herec či moderátor, na kterém je příběh či akce postavena? Je to vůbec možné? Někomu se takové natáčení může zdát jako noční můra, ale pro současnou generaci tvůrců je podobný úkol stále běžnější rutinou. Není zas tak nemožné provést jej dobře, jen několik na první pohled jednoduchých věcí, které považujete za samozřejmost, bude ve skutečnosti složitějších. Nabízíme vám řadu tipů, jak sólové natáčení správně provést.
Tip 1: Příprava si žádá své!
Hledání správné lokace i kompozice
Poloha a kompozice záběrů patří k nejdůležitějším aspektům filmu. Určují tón příběhu. Stravte více času návštěvou více možných míst s hledáním a zvažováním správných kompozic. Na místě můžete začít plánovat záběry sebe sama a nastavení každého z nich.
Storyboard (scénář formou obrázků) plus Shotlist (plán záběrů)
To, že se snímáte sami, neznamená, že byste měli ošidit organizaci/přípravu natáčení. Storyboard vašeho filmu vám usnadní následnou práci v editační místnosti. Zjišťuji rovněž, že když nahlas přemýšlím o příběhu, tím že jej vyprávím, pomáhá mi to nastavit pořadí záběrů a pohyb osob v jednotlivých scénách.
Pokud změníte počet i pořadí snímků v polovině scénáře, je to v pořádku. Jen nezapomeňte naplánovat nutné úpravy. Odpovězte si na otázky: Když provedu škrty a přepracování, jak to ovlivní všechno ostatní? Přeruší to kontinuitu kdekoli? Má příběh stále smysl?
Přečtěte si také:
Jak točit perfektní ruchy do videa, díl 2. Jaký mikrofon na jaký zvuk?
Mají "built in camera" mikrofony stejnou barvu jako mikrofony externí? Kdy a proč je mám použít? A co mikrofony úzce směrové? Je mezi nimi nějaký rozdíl? A jak protii nim hraje ste…
Perfektní hlas moderátora před kamerou: vzdálenost mikrofonu od úst
Má hlas jinou barvu, když jej točíme z pár centimetrů, a jinou ze vzdálenosti několika metrů? Nebudou zblízka příliš slyšet "prskance " a "mlaskance"? A z větší vzdálenosti zase mí…
Jestliže plánujete pořadí scén, nezapomeňte, že detailní záběry jsou vaším dobrým pomocníkem. Pokud je coby herec budete točit sami či sama, oproti celkům budou snazší při nastavování světla a mikrofonu. Spolu s plánem záběrů si vytvořte i seznam „ruchů v pozadí“ (známých také jako Foley), které budete potřebovat v každém záběru pro dotvoření atmosféry. Ve dnech následujících po ostrém natáčení pak poděkujete sami sobě, že se nemusíte vracet na místa činů a pracně dotáčet potřebné a chybějící ruchy.
Tip 2: Jak správně zaostřit
Manuální zaostřování
Jestliže dáváte přednost manuálnímu zaostřování, použijte tzv. kritický zaostřovací režim. Umístěte náhradní světelný stojan nebo stojan C na místo, kde hodláte před objektivem stát, a označte toto místo na podlaze páskou nebo tam položte něco malého - pero nebo minci. Pro získání hrubé expozice můžete rovněž použít tzv. pohotovostní režim.
Fotoaparát s automatickým ostřením
Díky nedávnému příchodu kvalitního automatického zaostřování videa je dnes mnohem snazší filmovat sebe sama a zůstat správně v ohnisku. Např. Sony A6400 a A9 jsou vybaveny zcela novým monitorem Real-Time Tracking od společnosti Sony, který je srovnatelný s ještě vyššími fotoaparáty, jako je Canon 1DX MKII. Stále se i tak musíme vypořádat s tzv. „lovem zaostření“, tedy situací, kdy vaše kamera hledá bod, na který má požadovanou správně dobu zaostřit. Pokud používáte automatické zaostření, zkontrolujte pečlivě natočený záběr, abyste se ujistili, že během záběru ohnisko neuhnulo, kam nemá.
Tip 3: Jak stanovit správnou expozici (čas)
Flip Out (překlápění obrazu) a Artikulating Screen (kloubová obrazovka)
V závislosti na výši rozpočtu existuje několik způsobů, jak vhodný čas/expozici nastavit. Pokud je vaše zrcadlovka či kamera vybavena kloubovou obrazovku, jako je Sony 6400, Canon EOS 80D nebo 6D MKII, můžete svůj snímek exponovat pomocí pohledu na display obrácený, překlopený k vám. S tak malou obrazovkou je to sice těžší, ale proveditelné.
Externí monitor
Pokud si jej můžete dovolit, externí monitor je zdaleka nejlepší volbou. Za částku přibližně 8.000 Kč si už pořídíte kvalitní 5 ti palcový monitor, který následně ušetří haldu času. Monitor můžete buď přišroubovat či připnout k fotoaparátu, nebo jej propojit přes delší kabel HDMI a přidělat ke světelnému stojanu. Monitor tak máte k dispozici hned vedle vás.
Tip 4: Jak kamerou pohybovat
Pohyb kamery je nesmírně důležitou součástí filmové tvorby a kinematografie. Nemáte rozpočet na drahé doplňky a nástroje, ale potřebujete se vyhnout statickým záběrům? Chcete, aby otáčející se kamera podpořila vyprávění příběhu? Přidá do filmu hodně!
Možností, jak se sám filmovat s hýbající se kamerou, je použití automatizovaného posuvného systému. Nový systém Arc II od společnosti Rhino, pokud k němu připojíte telefon, umožňuje předprogramování záběrů, pomocí kterého pak kamera sleduje váš obličej v reálném čase. Pokud i tzv. vlogujete, můžete se volně pohybovat po scéně a nemějte obavy, že byste vypadli ze záběru. Jestliže navíc natáčíte film narativní, tj. s příběhem, můžete si naprogramovat celou pohybovou sekvenci a pomocí dálkového ovládání aplikace iOS přístroj spustit, jestliže se před objektivem nacházíte v pozici připraven(a) tak, abyste mohli začít.
Přečtěte si také:
Jak točit perfektní ruchy do videa, díl 1. Vybavení
Kvalitní ruchy a atmosférické zvuky v pozadí dělají film přesvědčivým. Jaké vybavení potřebuji, abych je natočil v co nejlepší kvalitě? Mohu kombinovat a využít různá zařízení? Tře…
iOgrapher: Přeměňte svůj iPhone nebo iPad v profi filmařský stroj
Na YouTube každou minutu přibývá přes 300 hodin videí. Každý z nás může totiž jednoduše kdykoli vytáhnou z kapsy svůj mobil a okamžitě začít nahrávat, co právě prožívá, a video nas…
Podívejte se, jak to funguje!
Tip 5: Skvělý zvuk
Když film natáčíme, zvuk je obvykle nejvíce podceňovanou činností. Pokud jsou vaše záběry kompozičně špatně zaměřené nebo lehce nezaostřené, můžete je vyspravit kreativním ořezáním i doostřením. Ale pokud váš zvuk stojí za starou belu, všimne si toho každý a odvrátí to divákovu pozornost od příběhu, který vyprávíte.
Jaké má mikrofon možnosti?
Natáčíme-li sólově, snímat zvuk v pohybu vysoce kvalitními „shotgun“ mikrofony, jako jsou RØDE NTG3 nebo NTG4 +, je téměř nemožné. Potřebujeme k tomu boompole tyč a druhou osobu. Pokud se ale před kamerou nepohybujeme, tzv. kolébku na rameno připojíme ke stojanu C. To umožní získat tu nejlepší kvalitu zvuku, i když nemáme k dispozici druhou osobu, která by tyč držela na ramenou.
Nevýhodou je, že musíte zvuk nahrávat do externího zařízení a postprodukčně jej pak synchronizovat v editačním programu se zvukem kamery. Ale i tak to určitě stojí za to! Jen když filmujete sami, může být obtížné zapamatovat si okamžik stisknutí záznamu na zrcadlovce i na zvukovém rekordéru (věřte mi, stalo se mi to vícekrát).
Pokud se po scéně přece jen hodláte pohybovat, doporučím vám skvělou možnost a tou je Wireless GO. Tento super malý bezdrátový mikrofonní systém má kapsli zabudovanou přímo ve vysílači, takže se obejdete bez externího lavalier mikrofonu. Natáčení se tak velmi zjednoduší. A nejlepší na používání bezdrátového systému je, že zvuk nahráváte přímo do zrcadlovky, takže pak nemusíte postprodukčně řešit synchronizaci. Jestliže se natáčíte sami a pohybujete se, neexistuje lepší způsob, jak to udělat.
Přečtěte si také:
Recenze: RØDE NTG4+: mikrofon pro video
Hledáte kvalitní mikrofon ke kameře, k zrcadlovce? Chtěli byste profesionální a kvalitní? Který perfektně sejme řeč, když jej namíříte na herce? Jak v recenzi obstojí Rode NTG4+? K…
5 rad, jak mohu využít směrový video-mikrofon NTG4+
Víte, jaký režim zvolit pro plné spektrum, pro zvýraznění obrysu signálu nebo pro vyšší hlas?
RØDE Wireless GO: Nejmenší bezdrátový mikrofonní systém na světě
Australská značka RØDE Microphones představila další zcela jedinečný produkt ze svého portfolia: Wireless GO - nejmenší bezdrátový mikrofonní systém na světě. Jeho vysílač funguje…
RØDE Wireless GO: Všechno to sedlo jako prdel na hrnec
Asi tři měsíce zpátky jsem na internetu zahlídl tyhle dvě malý krabičky, který měly jednoduše přenášet zvuk od huby do kamery. Na dálku. Bez drátu. A hned jsem věděl, že jestli to…
Tip 6: Jak mít dobré světlo
Osvětlení bývá téměř stejně podhodnocené jako zvuk. A přitom neexistuje lepší způsob, jak vytvořit skvělou „filmovou“ atmosféru, než scénu dobře nasvítit.
Přírodní světlo
Pokud se natáčíme sami, máme k dispozici tunu možností. A je to okamžik, kdy se přirozené světlo stává velmi důležitým. Pokuste se situovat vaše záběry poblíž oken a použít reflektory či „vaničky“, jež máte ve vaší výbavě. Malé postranní teplé světlo z lampy nebo světlo z výbojky poblíž okna mohou zcela změnit náladu vašich záběrů.
Umělé světlo
Pokud plánujete používat světlo umělé a pracovat se sadou reflektorů, kýžený výsledek můžete hledat mnohem déle. Začněte s nasvětlením jednoduchým a nepřehánějte to. Někdy stačí zapojit jen umělé světlo klíčové, pokud využijete a zvýrazníte světelné zdroje, které v prostoru již existují. Protože nemáte k dispozici osvětlovače, kteří by nastavovali reflektory, zapamatujte si jednoduché triky: odražením světla ode zdi nebo od stropu a vytvoříte jemnější kontrasty.
A je to! Doufejme, že vám článek poskytl ždibec praktických rad, jak úspěšně a lépe natočit váš další sólový film. Pamatujte si je, ale nepřehánějte to s racionálním přístupem a raději hned točte. Čím více toho totiž nafilmujete, tím lepší a lepší výsledky získáte!