V každém DAW musíme nastavit, do jaké stopy bude signál nahráván a jak bude možné nahrávaný zvuk monitorovat. Jak to nastavit ve Studiu One, si ukážeme v tomto příspěvku.
Arming
Proto, aby nahrávací software věděl, do které konkrétní stopy má zvuk nahrávat, je třeba mu to ukázat. Tomu se říká Arming. Jednoduše zaklikneme ikonu na hlavičce stopy a systém již pozná, kam má zvuk po spuštění záznamu ukládat
Tuto funkci můžeme aktivovat i po označení stopy klávesovou zkratkou R. Stejným způsobem můžeme nastavit více tracků najednou.
Ikona se rozsvítí červeně. Pokud máme správně nastavený vstup z převodníku, začne nám ukazovat přítomnost signálu zelený měřák na stopě.
Na tomto měřáku také vidíme, zda se signál nezkresluje. Pokud ano, musíme snížit intenzitu signálu jdoucího do záznamu pomocí Gainu převodníku.
V tento moment máme stopu aktivní a můžeme do ní začít nahrávat.
Monitoring
Při nahrávání potřebujeme zpětný poslech toho, co právě nahráváme. K tomu slouží Monitoring. Proto máme k dispozici tuto funkci na hlavičce stopy v podobě malého reproduktoru. Funkce umožní průchod zvuku skrz Studio One opět na výstup převodníku.
Latence
Každý systém potřebuje určitý čas na zpracování signálu. Proto dochází ke zpoždění průchodu zvuku skrz DAW, kterému se říká Latence. Příliš velké zpoždění však při nahrávání plete. Proto je třeba snížit latenci cca na 10 milisekund. Přenastavením Bufferu (na nižší hodnoty) v driveru dosáhneme rychlejšího průchodu zvuku skrz nahrávací software. Je dobré po ukončení nahrávací fáze před mixem přepnout DAW zpět do vyššího nastavení Bufferu. Tak se zátěž systému odlehčí pro náročnější procesy použité v mixu.
Přečtěte si také:
Poznáváme Studio One: 14. Zakládání tracků
Jak založit ve Studio One nový track? Jaké možnosti máme při výběru a přípravě stop pro nahrávání?
Poznáváme Studio One: 15. Folder Track
Pokud chceme otevřít režim nahrávání u více stop najednou, nebo je třeba všechny umlčet (Mute), je zbytečné odklepávat jednotlivě funkce stopu po stopě. Ve Studiu One existuje skvě…
Signálová cesta
Při zapojování signálu je dobré mít představu o tom, jak vypadá celý řetězec, kterým signál prochází.
Např. nastavíme-li cestu pro nástroj zapojený na vstupu číslo 1 na převodníku, tak v ten moment zasíláme signál do Studia One z hardwarového vstupu číslo 1.
V okně Audio I/O Setup vytvoříme v tabulce mono Input Channel, kterému přiřadíme hardwarový vstup z převodníku číslo 1.
Poté vytvoříme ve Studiu One Audio Track, kterému přiřadíme vstupní kanál z výběru nadefinovaných vstupních kanálů.
Tak dosáhneme nasměrování správného signálu do konkrétní stopy v DAW.
Bezlatenční Monitoring
Některé převodníky jsou vybavené funkcí bezlatenčního monitoringu. Tu si můžeme představit jako digitální mixážní pult, který je součástí driveru převodníku. Celý Monitoring se uskuteční ještě před vstupem do záznamu.
Pokud máme tento systém k dispozici, dáváme mu přednost před monitorováním skrz nahrávací software.
Přináší nám to několik výhod - jednodušší mix odposlechu, nižší zátěž pro celý systém a nejsme nuceni měnit nastavení Bufferu.
Video
Dvě nové multimediální knihy o stále oblíbenějším PreSonus Studio One obsahují na více jak 200 stranách praktické rady, tipy a odpovědi na nejčastější otázky. Navíc jsou doplněny o celkem 38 názorných videonávodů, díky kterým si projdete přehledně a jasně vše důležité z této aplikace pro tvorbu hudby.