V tomto článku se podíváme hlavně, jak pořídit kvalitní hudební podklad, tzv. backing track pomocí notačního programu a VST plug-in.
Proč to zkusit s notátorem?
Pracovat s notačním programem není až tak jednoduché. Musíte znát noty a také umět „kuličky“ do programu zapisovat a upravovat je různými operacemi. A to může být mnohem pracnější, než si sednout s kytarou k zvukové kartě nebo ke klávesám a skladbu na jeden zátah do počítače nahrát.
Bezesporu však výhodou notátoru je, že si uděláte jasno v akordech, melodiích, taktech, rytmech a vlastně v celé formě skladby. Jestliže se vám nepozdává harmonie, v taktu nebo celé frázi ji můžete postupně čistit a ladit. Pokud vám např. ve sloce nesedí některý z instrumentů, můžete jej měnit tak dlouho, až do nálady přesně zapadne. Pokud jsou nějaké úseky „móóóóc“ dlouhé, stačí použít klávesu delete a vymazat, co je vata. Podobně jako když píšete a ladíte text.
V notačním programu si můžete vybrat nástroj (např. bicí soupravu) podle žánru a ujistit se, že do skladby sedí.
Skladba je podobně jako lidské tělo z ”masa a kostí”. A pokud se naučíte zvukově strohé a rytmicky mechanické přehrávání notátoru správně poslouchat, hodně vám o anatomii písničky prozradí.
Zatímco při přetáčení a zahlazování nežádoucího úseku živé kytary můžete leckdy nechat své mládí, v notačním programu je to dílem okamžiku.
Co když neumím noty?
Tak se orientujte pomocí akordových značek. Ať už jsou psány tradičním způsobem jako např. A dur, d moll, nebo kytarově Dmi, Esus apod. Běžný chytrý notační program dnes překlopí akordovou značku do not v notové osnově. A vy se tak postupně naučíte rozeznávat i noty. Poznáte, z čeho je akord stvořen. A zvednete úroveň svých dovedností.
Notační program umí převést akordové značky do not.
A co když noty umím perfektně? Může mi notační program vůbec pomoci?
Tomu, kdo umí číst noty dobře, pomůže notátor snad vůbec největší měrou. Dokáže celé úseky zkopírovat, vložit na nové místo a variovat je. Leckteré úpravy jdou dokonce dělat automaticky: např. změna tóniny, rozdělení akordů do hlasů, přidávání paralelních hlasů, variování rytmů apod.
A pokročilejším pomůže notační program s aranžováním. Napodobí totiž docela věrně akustické nástroje. Pomůže vám tak najít správné rozestření hlasů, harmonií, zvolit, zda použít úzkou či širokou harmonii. A i vybrat barvy, které k sobě sedí.
Notační program umožňuje zanést do partitury každý detail. Zároveň požadovanou změnu i zhruba při přehrávání slyšíte (např. akcenty, obloučky apod.).
A jde to i bez notátoru?
Ano, nahráváním pomocí MIDI do DAW. I tam jdou zapisovat délky do předem nastavených taktů, anebo můžete natáčet svobodně a volně na klik. Půjde to rychle, ale nevýhodou je, že později budete muset přece jen komplikovaněji a méně přehledněji hledat, jaké že to byly akordy, melodie, rytmy. Notační program melodie, akordy i rytmy ukáže okamžitě. A graficky zřetelně. Navíc si můžete vytisknout perfektně vypadající noty!
Proč později používat samplery a virtuální nástroje?
Notační programy se samozřejmě velmi razantně vyvíjejí dopředu a jsou neustále doplňovány dalšími rejstříky a novými zvuky. Samplery a virtuální nástroje se však specializují vždy na vybranou oblast (např. o dvě třídy živější virtuální baskytara, skvěle nasamplované exotické nástroje atd.). Proto jsou o několik kroků vepředu. Obsahují mnohem kvalitnější a nabitější rejstříky. A těm prostě neodoláte.
Jde použít notační program společně se samplery či virtuálními nástroji?
Ano, řadu externích počítačových zásuvných modulů máte dovoleno načíst do zvukové databanky notačního progamu (Sibelius, Notion ad.) a nastavit, aby nástroj přehrával zvuky z nich, ne z notátoru, nebo dokonce ze zvukově lacinější databanky v počítači. Řadu skvělých zásuvných modulů vám ale notační program „načíst do sebe“ nedovolí. To zamrzí!
Notační program Sibelius obsahuje bohatou databanku nástrojů.
Můžete si ale rovněž paralelně otevřít databanku zvuků v jiném počítači a do ní posílat signál MIDI Out , spárovat MIDI kanály a v souladu s notačním programem přehrávat zvuky v druhém počítači. A už máte malé komplikované skladatelské pracoviště.
Mnohem častějším postupem je, že vytvoříte základ písničky v notačním programu a ten vyexportujete do DAW (nahrávacího a editačního) programu a tam dále pokračujete.
Notátor převede do MIDI hlasitost, zmáčknutí pedálu, gliss (ohýbání tónu). Vše můžete v editačním programu ještě detailněji upravit.
Jak převedu noty do DAW?
Operace je poměrně jednoduchá. Ale předtím, než zadáte export do MIDI, si projděte si všechny kolonky a zaškrtnete co nejvíce smysluplných a potřebných informací, jež mají být do formátu MIDI zahrnuty. Základní informací MIDI totiž umí z notátoru načíst i dynamiku, expresi, změny v tempu, rozestření hlasů ve stereu a podobně. Zjednodušte si další práci.
Převedení not do MIDI uděláte přes příkaz Export MIDI.
Jak mohu barvy a výraz v sampleru vylepšit?
DAW vám umožní vnést do podkladu další obohacující prvky: pracovat s parametry, které sampler nebo virtuální nástroj nabízí: např. s ekvalizací a to statickou i měnící se v čase, s rezonancí. Můžete být i odvážnější a detailněji pracovat s výškou, nebát se na určitých místech výšky patřičně rozlaďovat. Prolínejte barevné odstíny. Zapojte i různé efekty.
U virtuálního nástroje MODO BASS si můžete vybrat značku baskytary, struny, místo drnknutí, pozici druh snímače atd. Každá drobnost hraje ve barvě svou roli.
Co když se mi skladba vytvořená pomocí notátoru či MIDI zdá příliš mrtvá?
Přestože se budete snažit vytvořit v notátoru co nejživější podklad, stále ještě může být mrtvější. Jde tomu pomoci tak, že v notátoru i v DAW můžete k umělým stopám doplnit cvičné živé stopy, třebaže nebudou perfektně studiově nahrané. Prozradí ti o charakteru skladby hodně. Ale to už je pro jiný článek.
Jak ještě statické noty a samply rozhýbat?
Možností je řada a filmoví i jiní skladatelé se s nimi každý den trápí: pracujte ještě detailněji se změnou tempa, nebojí se použít „humanizéry“, které tempo rozbijí v souladu s lidský žánrovým cítěním. Pokud chcete zrušit mrtvé přechodové jevy vznikající spojením dvou statických vzorků, používejte celé nasamplované pasáže (kadence, smyčky). Nabízí se i použití více samplů v jedné frázi: např. oblouček (legato) přechází v notu s tečkou (staccato). Prolněte dva patřičné vzorky. Je to piplačka, ale může stát za to!
Přečtěte si také:
Samplery změnily muziku
Kdo by dnes v domácím studiu nepoužíval sampler! Některé ale znějí živěji, jiné přes všechny snahy unyle a mrtvě. Čím to? A proč pomocí nich řada muzikantů vytvoří parádní skladby…
Sibelius - prakticky s Jankem Ledeckým
V pátek 28. listopadu 2019 byl Janek Ledecký hostem Dobrého rána na ČT2. Tématem bylo "Víc než tisíckrát" a Janek se rozpovídal nejen o své práci, nových projektech nebo spoluprací…