logo Disk

Ovládání virtuálních nástrojů na iPhonu či iPadu poslepu? Dotaženo téměř do dokonalosti!

Nevidomí jsou výborní muzikanti a navíc se nebojí nových výzev, jako například virtuálních nástrojů. Vyjdou jim však výrobci programů vstříc? Které programy jsou pro nevidomé atraktivní a poskytují jim komfort při jejich práci?

Kategorie: Studio - Tipy & Triky
DISK | 12. listopadu 2019

To, že Apple umožňuje nevidomým ovládat svá zařízení včetně dotykových, to není nic nového. Že umožňuje nevidomým plnohodnotně pracovat s audio stopami v nahrávacích a editačních programech, to také není nic nového, ale že v iOs 13 dotáhne hraní na virtuální housle, kytaru, basu či klavír téměř do dokonalosti, to je prostě gól. Měl jsem možnost si to dnes zkusit, a ačkoli šlo již i v dobách nedávno minulých více či méně na virtuální nástroje určitým způsobem hrát, teď je to dotažené do naprosté dokonalosti, včetně funkce bubeníka.

Funguje to tak, že obrazovka je rozdělena do tzv. kontejnerů. Jedním z nich je oblast zvoleného hudebního nástroje. Při přejetí do kontejneru s nástrojem je pak celá obrazovka určena pro hraní a nelze dělat nic jiného, jen manipulovat s hudebním nástrojem. Například u houslí to funguje takto:

  • klepnutí, pizzicato
  • Švihnutí staccato
  • soustavné švihání dolů / nahoru či kreslení kolečka, legato, čím rychleji se prstem kreslí, tím větší dynamika a naopak, čím pomaleji, tím je dynamika slabší, lze tak dosáhnout onoho kýženého postupného zesilování či zeslabování

Pokud budete chtít namísto nástroje manipulovat opět s aplikací Garageband, je třeba v rotoru Voice Overu navolit kontejnery a švihnout nahoru. Po přechodu do oblasti nástroje se totiž automaticky rotor z kontejnerů přepne, aby nedošlo při manipulaci s nástrojem pomocí švihnutí nahoru k opuštění určené oblasti se zvoleným nástrojem.

Přečtěte si také:

Postavte si domácí studio

Toužíte po tom, nahrát nebo složit si vlastní písničku? Doby, kdy tyto touhy byly pro obyčejného člověka nedosažitelné jsou dávno pryč. Dnes si můžete vlastní nahrávací studio post…

Domácí studio pro nevidomé: jaký hardware?

Jména jako Ray Charles nebo Stevie Wonder nás přesvědčují, že nevidomí muzikanti mají celému světu co říci. A že jsou skvělí! Dnes ale většina lidí nahrává a míchá doma. Jak je na…

Dalším způsobem, jak s nástroji manipulovat je na rotoru zvolit přímý dotek a švihem nahoru zvolit zapnuto. Pro opuštění oblasti přímého dotyku je ale nutný složitější proces. Musíte v horní části displeje najít některé z tlačítek aplikace Garageband, například navigace či nástroje a přímý dotyk vypnout. Tento postup je Applem více doporučován, avšak je složitější a vyžaduje cvik. Momentálně s podporou týmu pro zpřístupnění produktů Apple spolupracujeme na dalších řešeních a ta současná zdokonalujeme.

Horší už to je s představivostí, kde je jaký tón či akord, ale i v tom má Apple svoji logiku, kterou se zatím snažím pochopit, ale momentálně ještě nedokáži srozumitelně svá zjištění vysvětlit, ale věřím, že to praxe ukáže. Navíc bude zajímavé, jak se nevidomým podaří přiblížit i jiné virtuální nástroje než jsou jen v Garagenbandu a co fungují např. na platformě VST. A také jak budeme moci snadněji ovládat virtuální efekty a procesory.

 

ProTools od Avid mají velice přehlednou strukturu - přímo vás navádějí k cíli.

Virtuální hudební nástroje ovládám na svém iPhone XS Max, na který jsem získal příspěvek od ÚP na zvláštní / kompenzační pomůcku. Přesto, že tento telefon má velikost displeje 6,8, je na tyto experimenty plocha displeje přece jen velmi malá, ale lze pochopit alespoň základy ovládání, na profesionální nahrávání je určitě lepší používat iPad.

Je samozřejmé, že pokud si chcete jakýkoliv virtuální nástroj vychutnat, měli byste jej ve svém domácím studiu poslouchat na dobré poslechové monitory či sluchátka. A mít kvalitní zvukovou kartu rovněž neuškodí!

Zvukové karty M-Audio ze série AIR 192 jsou cenově dostupné a mají výborný zvuk!

Autorem článku je pan Pavel Vlček, majitel nahrávacího studia pro handicapované umělce.

Pavel VlčekPavel Vlček

"Jsem provozovatel a tvůrce celé myšlenky nahrávacího studia a vydavatelství pro handicapované umělce. Zabývám se akustikou a kompozicí již řadu let. Přátelé o mně tvrdí, že jsem přátelský a až moc hodný. Když za něčím jdu, jdu i přes mrtvoly. Složil jsem několik hudebních alb a napsal jsem několik knih."

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře