Na domácím zvukovém pracovišti strávíme obvykle mnohem více času než ve firemním či profesionálním studiu. Pokud jste jen zvukař, můžete si doma tzv. předmíchávat, anebo v současnosti dokonce mixovat zcela naostro. A také ze samplerů a virtuálních podkladů vytvářet plnohodnotné podklady, které později použijete ve studiu velkém. V takovém případě vám domácí studio slouží jen jako režie.
Proto jsme pro vás připravili tři důležité okruhy, které vám pomohou zorientovat se v problematice:
Jak zabezpečit vhodnou akustiku studia
Jakým technickým zařízením se vybavit
Jak vyřešit ergonomii práce a zrychlit workflow
V tomto článku se podívejme na to, jak byste měli studio technicky vybavit a na co přitom nezapomenout. Zároveň vám nabídneme řadu odkazů, kde najdete danou problematiku rozebranou mnohem detailněji. Ať máte z čeho vybírat.
Šířka panorama souvisí zásadně s barvou: jinak zvuk vnímáme při poslechu z reprobeden a jinak ze sluchátek.
Jak velká je režie a jaké reprobedny?
V minulém článku jsme probrali akustiku domácího studia, takže předpokládáme, že je připravena. První, co s velikostí režie úzce souvisí, je typ reprobeden. Pro různý objem místnosti se totiž hodí jiný typ audio monitorů. Pro blízký poslech (nearfield) platí, že počítáme se vzdáleností posluchače od monitorů v rozmezí 1–2 metry. Tyto monitory bývají typicky doporučovány k počítačům nebo do malých prostor. K výhodám patří, že slyšíme ryzí signál vycházející přímo z reproduktorů a že jsou redukovány odrazy od stěn a stropu.
Midfield je poslech na střední vzdálenost. U těchto monitorů předpokládáme vzdálenost posluchače od reprobeden v rozmezí 2–4 metry. Výhodou poslechu midfield je širší referenční zóna (sweet spot). Navíc je v tomto případě místnost zaplněna rovnoměrně hlasitým a frekvenčně vyrovnaným signálem. Můžeme poslouchat z větší vzdálenosti, aniž bychom přicházeli o basy.
Audio monitory bychom měli vybrat podle vzdálenosti, ze které je budeme poslouchat.
Farfield, vzdálenější poslech je určený pro větší prostory. V tomto případě předpokládáme vzdálenost posluchače od reprobeden nad 4 metry. Musíme mít dostatečně rozměrnou místnost, ve které se výkon monitorů patřičně zúročí. Daleko plněji a přesněji tady uslyšíme basy – hlavně kontra a velkou oktávu. Referenční zóna se v tomto případě ještě více roztáhne. Vizte Vybíráme audio monitory: podle místnosti a vzdálenosti od posluchače
Hudbu i mluvené slovo bychom neměli míchat jen na reprobedny, ale i na sluchátka. Je důležité si uvědomit, že jde o dva různé druhy poslechů. Vizte: Vybíráme poslechové monitory: mix hudby na sluchátkách ano či ne?
V dnešní době si můžete u reprobeden sami změřit jejich intenzitu a zkalibrovat obě, aby hrály přesně hlasitě.
Co za zvukovou kartu?
Zvukové karta je ještě důležitější než audio monitory (část muzikantů a zvukařů míchá jen na sluchátka, ale to není dobře).
Zvukovou kartu můžete vybírat podle počtu linkových či mikrofonních vstupů, počtu výstupů (2, 2 až třeba 10, 8), které můžete ovšem rozšiřovat dalšími moduly. Citlivost vstupů můžeme nastavovat pomocí potenciometrů. Mezi stěžejní vlastnosti karty patří její vzorkovací frekvence a bitový hloubka. Rozlišujeme rovněž různý typ propojení (USB, Fireware a Thunderbold) s počítačem. Nedílnou součástí panelu už dnes bývá fantomové napájení 48 V pro kondenzátorové mikrofony, vstup pro sluchátka s potenciometrem pro ovládání hlasitosti, MIDI rozhraní, ovládání i rozhraní pro komunikaci s dalšími kartami (např. S/PDIF). vizte: Velký přehled malých zvukových karet
K řadě zvukových karet obdržíte i skvělé pluginy.
Mixážní pult
Pokud se rozhodnete pro menší či větší mixážní pult, promyslete, jaký počet „šavlí“ (vstupních jednotek) bude třeba, kolik sběrnic (auxů) a dalších náležitostí.
Vizte: Video návody, Jak na digitální mixpulty PreSonus StudioLive?
Je dobré i dopředu vědět, co vše na pultu použijete pro úpravu zvuku (ekvalizaci, dynamické efekty), aby tyto prvky vstupní jednotka obsahovala. Vizte: Co obsahuje kanál - vstupní jednotka mixážního pultu.
Každá vstupní jednotka mixu už dnes obsahuje podobné standardní vybavení.
Dnes můžete jako mixážní pult používat i tablet s dotykovou obrazovkou. Počítejte ovšem s mírně jiným způsobem práce. Vizte: Dotykáč jako náhrada pultu aneb Slasti a strasti bezdrátového zvukaře.
Daw ovladač i keyboard
DAW ovladač obsahuje všechny důležité prvky (otočné potenciometry i fadery, tlačítka), které jsou kompatibilní s nahrávacím programem a kdy můžeme zapojit všech deset prstů na rukou a řadu věcí při mixu tak urychlit. Vizte: DAW ovladač neskutečně zrychlí editaci a mixování.
MIDI klávesy, keyboardy dnes do domácího pracoviště patří, mohou rovněž sloužit jako DAW ovladač, a pokud s nimi mícháme nebo přes ně nahráváme, raději měly být umístěny na středu panoramy. Usnadníme si tím aranžérskou i zvukařskou práci. Nabízejí nám velmi pestré využití.
Vizte: 10 vychytávek, jak využít MIDI keyboard!
Patchbay neboli rozbočovač
Pokud budete používat více propojení, a to nejen digitálních, bez rozbočovače se neobejdete. Potom k němu může samozřejmě patřit i kabel s více žílami (párák) ale také řada kratších propojovacích kabelů.
Na klávesách můžeme nastavit režim, kdy jedním prstem zahrajeme složitý akord.
Další užitečné “drobnosti“
Monitor management je skvělý, pokud máte více reprobeden a potřebujete mezi nimi rychle přepnout. Přenosná počítačová klávesnice a myš se hodí pro váš volnější pohyb v domácím nahrávacím prostoru.
Jaký mikrofon?
Parametrů, podle kterých vybírat mikrofon, je celá řada. Mezi nejdůležitější patří konstrukce, kmitočtová odezva, směrovost, citlivost, vlastní šum, maximální tlak ad. Důležité je vědět, jaké účely bude mikrofon splňovat nejčastěji.
Vizte: 10 základních parametrů, podle kterých vybírat mikrofon.
Pokud plánujete hodně věcí natáčet právě u stolu, USB mikrofon pro vás může být ten pravý. Vizte: Hlas přes mikrofon v počítači? NIKDY! Pořiďte si USB mikrofon!
Je rozdíl, pořídíte-li si kondenzátorový nebo dynamický mikrofon.
Uživatelé se rovněž velmi často rozhodují, zda si raději pořídí dynamický či kondenzátorový mikrofon. Každý má své plus i mínus. Vizte: Zpívat na dynamický anebo na kondenzátorový mikrofon?
Nezapomeňte na stabilní mikrofonní stojany, ale i třeba držáky, které připevníte na stůl. Pokud budete točit lidský hlas v místnosti s delším dozvukem, mohou vám pomoci paravany nebo mobilní akustické zástěny. Vizte:
Mazlíčci: hardwarové procesory a efekty
Je logické a pochopitelné, že velká část srdcařů ve svém domácím studiu používá efekty, jež jsou součástí nahrávacích programů. Práce s nimi je v rámci jednoho programu rychlá. Vizte: PreSonus Fat Channel: vypasený macek narvaný efekty
Připomeňme, že efekty mohou být do mixážního programu zapojeny i tzv formou DSP procesorů, tedy brány z externí jednotky připojené přes Thunderbold. Je to rychlé, kvalitní a ušetříte procesor počítače pro jiné potřebné operace. Vizte: Počítač nestíhá efekty? Pomohou DSP procesory!
A není snad zvukař – srdcař, kterému by srdce nezjihlo u kvalitního analogového nebo digitálního procesory. Článek zakončíme tipy na tři významné značky.
Heritage Audio patří mezi uznáváné značky procesorů.
Elysia vyrábí vysoce kvalitní kompresory, enhancery, saturátory a transient shapery. Vizte: Elysia Xfilter 500 v domácím studiu Pavla Bohatého
Produkty Rupert Neve Desing s označením R už dlouhá desetiletí definují zvuk světových nahrávek. Znají je všichni zvukoví inženýři a jsou jimi vybavena prestižní špičková studia. Vizte: Rupert Neve Designs – Tape emulator 542
Řada procesorů Heritage Audio je určena pro mix a mastering. Vizte: Mix a mastering s procesory Heritage Audio
Přečtěte si také:
Vybíráme poslechové monitory: mix hudby na sluchátkách ano či ne?
Neušetřím tím, že budu míchat jen na sluchátka? Vždyť je tam zvuk mnohem čitelnější, detailnější a vlastně i pocitově silnější? Ale na reprobendnách už to tak pak nezní. Proč?…
Vybíráme mikrofony: dynamický, kondenzátorový nebo páskový?
Přemýšlíte, jaký mikrofon byste si pořídili do domácího studia nebo do zkušebny? Který je vhodnější: dynamický nebo kondenzátorový? Mají přiliš odlišnou barvu a čím se vůbec liší?…
10 nejslavnějších studiových mikrofonů všech dob
Existuje několik unikátních mikrofonů, které obstály ve zkoušce času a od druhé poloviny minulého století až do dnešních dnů se podílely a stále podílejí na těch největších dílech…